יועמ"ש הכנסת: ההצבעה על מיסוי דירה שלישית לא תקינה

לפי עו"ד איל ינון, "בהליך החקיקה נפל פגם היורד לשורש ההליך" ■ לאור קביעתו, תיתכן הצבעה חוזרת בוועדת הכספים ■ גפני דוחה טענות יועמ"ש הכנסת

עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת
עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת

הליך החקיקה של הפרק בחוק ההסדרים המתייחס להטלת מיסוי מיוחד בגין בעלות על דירה שלישית "עולה כדי אי-תקינות חמורה היורדת לשורש ההליך" - כך קובע היום (א') באופן דרמטי היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, במכתב ששלח ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.

לדבריו ינון, ועדת הכספים אישרה את ההצעה ביום שישי האחרון סביב השעה 7:00 בבוקר מבלי שחברי הכנסת והיועצת המשפטית של הוועדה הספיקו ללמוד כראוי את הנוסח המעודכן שהגישו אנשי האוצר. למעשה, כך לפי ינון, ההצבעה התקבלה מבלי שחברי האופוזיציה נמצאים וללא גורמים נוספים שהיו מעורבים עד אז בכל שלבי ההליך, כמו נציגי לשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין. "היועצת המשפטית של הוועדה ציינה בפתח הדיון כי אפילו במושגים של חוק ההסדרים, קורותיו של פרק זה חורגים באופן קיצוני מהליכי חקיקה תקינים". דבריה אלה של היועמ"ש הם שהביאו לנטישת הוועדה מצד חברי האופוזיציה.

"אנו סבורים כי הצטברות הנסיבות כפי שפורטו, מובילה למסקנה כי ההתנהלות במקרה שלפנינו לא איפשרה עמידה בדרישות 'עיקרון ההשתתפות', שהוא כאמור עיקרון יסוד בחקיקה", קבע היועמ"ש של הכנסת. בסיום מכתבו הוא הוסיף: "לאור כל האמור לעיל, אין לי אלא לקבוע כי בהליך החקיקה של פרק מס ריבוי דירות בהצעת חוק ההסדרים נפל פגם היורד לשורש ההליך". במילים אחרות, אף שהדבר לא נאמר במפורש, סביר כי ועדת הכספים תצטרך להתכנס פעם נוספת לצורך הצבעה חוזרת. ינון הדגיש במכתבו כי הביקורת שהשמיע היא על אופן ההליך בלבד, ולא על מהות ההסדר עליו הצביעו בסופו של דבר.

במקביל, חברי וועדת הכספים מהאופוזיציה קוראים ליו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין לבטל את חקיקת חוק המס על בעלי שלוש דירות ומעלה לאור הליך האישור הבעייתי של החוק בלילה שבין חמישי לשישי בוועדת הכספים. "אנו דורשים שתודיע לאלתר על ביטול הליך החקיקה הפסול של פרק מס ריבוי דירות בחוק ההסדרים ועל דיון מחודש בחוק זה בוועדת הכספים", כותבים הח"כים לאדלשטיין במכתב עליו חתומים חברי הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) זהבה גלאון (מרץ), אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), מיקי לוי (כולנו) ואוסמה סעדי (הרשימה המשותפת). נציין כי גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) קרא לבג"צ להתערבות ולפסול את החוק, בשל אי עמידה בדרישות ההליך התקין.

קריאתם של חברי הכנסת מגובה, כאמור, על-ידי מכתב יוצא דופן בחריפותו ששיגר הבוקר היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון ליו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני. יש לציין כי היועצת המשפטית של וועדת הכספים עו"ד שגית אפיק הודיעה בפתח הדיון בחוק בחצות הלילה שבין חמישי לשישי כי גם אם אין מניעה משפטית לדון בחוק - יש פגם חמור בעובדה שהנוסח הסופי שלו הועבר לעיון חברי הכנסת שעתיים לפני תחילת הדיון וכן בכך שבעת הדיון לא נכחו נציגי ציבור מטעם גופים שהחוק רלבנטי לגביהם. חברי האופוזיציה בוועדה נטשו את הדיון במחאה וגם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) טען שיש מקום להתערבות בג"צ לפסילת החוק.

נציגי האוצר בדיון טענו בתגובה כי נעשו רק שלושה שינויים לא מהותיים בין הנוסח הסופי לבין הנוסח שהועבר לעיון חברי הכנסת מראש וכן כי חברי הכנסת הכירו היטב את פרטי החוק מהעיסוק התקשורתי הנרחב בהם.

במכתב מנמקים הח"כים את דרישתם לביטול החוק "לאור הליך החקיקה הדורסני שהתקיים בלילה שבין יום חמישי לשישי האחרון בוועדת הכספים, ולאור רמיסת זכויות חברי הכנסת שלא ניתנה להם האפשרות ללמוד את החוק המדובר מפני שזה הונח בפניהם רק שעה קלה לפני תחילת הליך חקיקתו, ולאור חוות הדעת החד-משמעית שהציגה עו"ד שגית אפיק היועצת המשפטית של וועדת הכספים בדבר ההליך הפגום וחסר התקדים של חקיקת החוק הנ"ל ולאור חוות הדעת הנחרצת בדבר הפגם המהותי שנפל בשורש הליך החקיקה שהציג עו"ד איל ינון היועץ המשפטי של הכנסת".  

בתגובה הודיע יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כי הוא דוחה את עמדת היועץ המשפטי של הכנסת בנושא מס שלוש הדירות. בהודעה שהתפרסמה מטעמו של גפני נאמר כי "יו"ר וועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני שוחח עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בנושא חוות הדעת של ינון ואמר לו כי היועץ המשפטי היה צריך לומר את עמדתו קודם הדיון ולא אחריו - ומשכך הוא דוחה את עמדתו מכל וכל". גפני אמר לאדלשטיין כי ניסה למנוע את הדיון על החוק בלילה (שבין חמישי לשישי), אך לאחר שהוחלט לקיים את הדיון בכל זאת אפשר ליועצת המשפטית של הוועדה לומר את דבריה. גפני הוסיף כי הדיון בסעיפי חוק מס הדירה השלישית התקיים במלואו, כחוק וכי סעיפים רבים השתנו שעות הדיון הארוכות.