דיווח מהשטח: המציאות החדשה בברלין ביום שאחרי הפיגוע

הגרמנים הגיבו לפיגוע בברלין ברוגע ובמתינות, אבל בזירה הפוליטית כבר מצחצחים חרבות, וגם החיבוק שניתן עד כה לפליטים מתחיל להתערער ■ המדינה החזקה באירופה מתעוררת לבוקר חדש ומפחיד

אזור הפיגוע בברלין / צילום: רויטרס
אזור הפיגוע בברלין / צילום: רויטרס

זה היה פיגוע הטרור האסלאמי הראשון בברלין, אבל אף אחד לא נראה מופתע. לא השוטרים, שעמדו בפרצופים חתומים עם אצבע על הדק המקלע סביב המשאית שדרסה למוות 11 בני אדם; לא עוברי האורח, שנקלעו למקום בערב יום שני קפוא של דצמבר; ולא הפוליטיקאים, שמיהרו לעלות לאוויר בערוצי הטלוויזיה והמליצו לשמור על "ראש קריר" תוך שהם מביעים את תנחומיהם לקורבנות הפיגוע. היה שקט בזירת הפיגוע בשוק חג מולד בלב העיר, למרגלות כנסיית הזיכרון לקייזר וילהלם. לא היו צעקות או פאניקה. נראה שהרשויות תורגלו היטב ושהציבור היה מוכן.

כך, באחת, מקומות כמו הכנסייה ההרוסה שהותירו הרשויות בברלין לזכר החורבן שחוותה במלחמת העולם השנייה (שלמרגלותיה התרחש הפיגוע) עמוד הניצחון המפורסם מ"מלאכים בשמי ברלין" (שם נעצר חשוד, שככל הנראה לא היה מעורב בפיגוע) ושדה התעופה הנאצי-לשעבר טמפלהוף (שבמחנה הפליטים המאולתר שבו ביצעה המשטרה פשיטה ביום שלישי) - מצאו את עצמם כנקודות על מפת הטרור של העת החדשה.

הגעתי לזירת הפיגוע כרבע שעה אחרי שאירע. כבר כשירדתי מהרכבת העירונית, היה אפשר לראות שמשהו מתרחש בכיכר הגדולה למרגלות הכנסייה - ברייטשיידפלאץ. עשרות ניידות, אמבולנסים ורכבי מכבי אש עמדו מחוץ לשוק חג המולד שנפתח שם, כשהאורות הכחולים שלהם מהבהבים על רקע אלפי הנורות שאמורות לשוות לשווקים האלה, שנפתחים בדצמבר, את האווירה הקסומה של החג.

הראיתי לשוטר את תעודת העיתונאי שלי והוא אישר לי להתכופף מתחת לסרט המשטרתי ולהתקדם במורד הכביש, היכן שהמשאית עלתה על המדרכה. החלון של הקבינה היה מרוסק.

"היו כאן הרבה נפגעים", סימנה לי שוטרת עם הידיים והצביעה על השטח שעליו ככל הנראה נסעה המשאית לפני שנעצרה. "יש בקבינה מישהו הרוג", אמרה. אחר כך התברר שמדובר בבעל המשאית הפולני, שעל-פי ההערכות, נורה בידי הטרוריסט.

 

האמבולנסים בזירה היו בעיצומו של פינוי הפצועים. אפשר היה לזהות אותם כשהם עטופים בשמיכות הבידוד המתכתיות הנוצצות. אחרי המרתון של ברלין רואים רצים תשושים עטופים בהן ברכבת התחתית, אבל ביום שני בלילה הן חולקו לפצועים הרבים.

שוטרים ליוו בני משפחות שחיפשו מידע על יקיריהם. היה קר מאוד בחוץ. מאחורי קו הניידות, רק האורות של שוק חג המולד נצנצו מעל בקתות קטנות מעץ, המוקמות שם בחודש שלפני חג המולד, ושמוכרים בהן שוקולד, יין חם, פטריות בשמנת וצעצועים זולים. כבר לא היה אף אחד בשוק, כמובן. שעתיים אחר כך, גם שוק חג המולד באלכסנדרפלאץ היה נטוש, ורק שוטרים הסתובבו בו.

"זאת הייתה רק שאלה של זמן", אמרה לי יום לאחר האירוע פראוקה, תושבת ברלין. "אחרי הדיווחים על הנער שהטמין לפני שבוע פצצה בשוק חג מולד בלודוויגסהאפן (שהתגלתה על-ידי עובר אורח ולא התפוצצה, א' א'), חשבתי לעצמי ששווקים כאלה יכולים להיות מטרה טובה לדאעש - גם כי יש בהם הרבה אנשים, וגם כי הם חלק מחג נוצרי".

"אתה רואה פיגועים וטרור ברחבי העולם", היא הוסיפה, "למה שאנחנו בברלין נהיה יוצאי דופן?".

לגרמניה יש בעיית פליטים. בשנה האחרונה אירעו שלוש התקפות טרור בשטחה, שבוצעו על-ידי מבקשי מקלט טריים שהגיעו בגל הגדול של קיץ 2015, כשגרמניה החליטה לפתוח את שעריה לפליטי מלחמת האזרחים בסוריה; ביולי האחרון התרחשה התקפת גרזן ברכבת בעיר וירצבורג בבוואריה, שבוצעה על-ידי פליט אפגני צעיר; כמה ימים לאחר מכן אירע פיגוע התאבדות שכוון לחוגגים בקונצרט בעיר אנסבאך, ושבוצע על-ידי פליט סורי. בנוסף, לפני כשלושה חודשים נעצר פליט סורי שתכנן מתקפת התאבדות על שדה התעופה בברלין, וכאמור, לפני כשבוע נעצר ילד בן 12 בעיר לוודויגסהאפן, כשניסה להטמין מטען מאולתר עם חומרי חבלה ומסמרים בשוק חג המולד בעיר הקטנה.

במידה רבה, ידיה של הממשלה כבולות, לאחר שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל פתחה את הגבולות לפליטים סורים כמחווה הומניטרית, באומרה שגרמניה לא יכולה לעמוד מן הצד ולא לסייע לקורבנות מלחמת האזרחים בסוריה. מרקל לא שינתה כיוון במהלך כל השנה וחצי האחרונות, למרות הביקורת הציבורית והפוליטית נגד המדיניות שלה מאז. היא התעקשה שגרמניה "יכולה לעשות את זה", ואף הבהירה כי היא רצה לכהונה שלישית כקנצלרית, בבחירות שייערכו בשנה הבאה, מתוך כוונה לטפל בהשלכות המדיניות שנקטה. כעת, היא לא יכולה פשוט להורות לשלוח את הפליטים חזרה.

אבל פוליטיקאים אחרים יכולים. בעוד התגובה הציבורית לפיגוע עד כה היא מדודה ובלתי-מתלהמת, המערכת הפוליטית סוערת. "אנחנו נמצאים בצומת דרכים", אמר נציג בכיר של מפלגתה של מרקל, האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU), קלאוס בואיון, "חייבים להבין שאנחנו נמצאים במצב של מלחמה".

הורסט זיהופר, המתנגד העיקרי למדיניות של מרקל, שהוא גם ראש המפלגה האחות בבוואריה, ה-CSU, אמר כמה שעות אחרי הפיגוע שיש לגבש "מדיניות פליטים חדשה" לגמרי עבור גרמניה. ייתכן שהתכוון לכך שבעוד שהפליטים הסורים (כשליש מבין מיליון ורבע הפליטים שהגיעו למדינה) יוכלו להישאר, פליטים ממדינות אחרות, כמו פקיסטן, אפגניסטן ומדינות הבלקן, יישלחו חזרה לארצות המוצא שלהם.

מרקל עצמה חזרה בהודעה שפרסמה בבוקר שלאחר הפיגוע על הזעזוע שחשה בעקבות העובדה שאדם שזכה למקלט בגרמניה יכול לבצע מעשה טרור שכזה. זה היה שחזור של האכזבה שהביעה אחרי הפיגועים בווירצבורג ובאנסבאך, שהתקבלה באהדה ציבורית. אבל מבחינה פוליטית, אין ספק שהפיגוע בבירת גרמניה הוא מכה עבורה. למעשה, כל פיגוע שהתרחש ושיתרחש בגרמניה מעכשיו על-ידי מבקשי מקלט או פליטים רשום על שמה.

מי שהיו זריזים לנצל את ההזדמנות, הם הכוח העולה בגרמניה של שנת 2016 - מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה ((AfD. "גרמניה אינה בטוחה יותר", הכריזה פראוקה פטרי, שעומדת בראש המפלגה, "המיליה שבו אירועים כאלה יכולים להיות מתוכננים ולצאת לפועל יובא לגרמניה במהלך השנה וחצי האחרונות על-ידי שלטון כושל", אמרה בהודעה שפורסמה לתקשורת, שגם האשימה את מרקל באחריות ישירה לפיגוע. זאת כבר לא שאלה אם מפלגת הימין הקיצוני תיכנס לבונדסטאג בבחירות הבאות שיתקיימו בעוד עשרה חודשים, השאלה היא רק כמה מושבים היא תקבל. עד לפיגוע השבוע, היא זכתה לתמיכה של 13%, שיהפכו אותה למפלגה השלישית בגודלה בבונדסטאג.