מחיר למשתכן: היתרי בנייה ל-3,766 דירות בלבד בשנתיים

מדובר בכ-5% מהדירות שהמדינה שיווקה במחיר למשתכן מ-2015 ובכ-13% מהמכרזים שנסגרו בהצלחה ■ "העלייה במחירי הדירות תתאפס, יש כבר ירידות בדירות היוקרה"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

"אם הריבית תעלה בארה"ב, זה יגרור גם את המקומות האחרים, והלחץ על דירות להשקעה יקטן. בישראל יש משק צומח, יש לאנשים כסף והם מחפשים מה לעשות אתו. זה מייצר ביקושים, ואנחנו לא שולטים בזה. אנחנו כן שולטים על ההיצע, ושם אנחנו פועלים. הערכה שלי היא שיהיה ריסון. הריסון הזה יביא להתמתנות בעליות, עד להתאפסות העליות במחירי הדירות. ירידות? אינני יודע וקשה להתנבא".

כך אמר היום (ב') שר הבינוי והשיכון יואב גלנט במסיבת עיתונאים שכינס לסיכום פעילות משרדו ב-2016. 

לדברי גלנט, "הסממנים הראשונים כבר ניכרים במחירי דירות היוקרה: אין ביקושים, והמחירים שם יורדים. בכל העולם, אגב, לא רק כאן. בהרבה מקרים זו הסנונית הראשונה לירידות מחירים. אבל קשה להתנבא, ויכול להיות שהמשך ההשפעה תהיה בעוד שנה, שנתיים או שלוש".

"היעד שלי הוא 8 מיליון תושבי ישראל, לא 8,000 קבלנים"

בהמשך דבריו התייחס השר גלנט גם לסוגיה המעסיקה את הקבלנים בשנתיים האחרונות - כניסתן של חברות ביצוע לא מעטות למצב של פשיטת רגל או כינוס נכסים. על כך אמר גלנט: "מחירי הדיור עלו בעשור ב-100%, מדד תשומות הבנייה עלה ב-10% ומחירי הברזל ירדו. אז לאן הולך הכסף? יש קבלנים שקונים קרקע ומחזיקים בה חמש שנים, וקוראים לעצמם קבלנים. במחיר למשתכן בעפולה, אני רואה שמחיר דירה ירד ממיליון שקל ל-700 אלף שקל, ואנחנו נתנו רק 100 אלף שקל הנחה בקרקע. הקבלנים יכולים לחיות עם הרווח הזה, של מחיר למשתכן. לגבי החברות שקרסו, מי שלוקח רווחים עצומים לבעלי המניות, ויש לו הוצאות מופרזות, לא שורד. היעד שלי הוא 8 מיליון תושבי ישראל ולא 8,000 קבלנים. אין לי דבר נגד הקבלנים, מי שעובד נכון זה מצוין".

שר הבינוי והשיכון גלנט הציג את סיכום נתוני השנה החולפת בנדל"ן למגורים. במסגרת הדברים הוא פירט את תמונות המצב העדכנית של תוכנית מחיר למשתכן. על פי הנתונים המעודכנים, נתונים המתייחסים גם לשנת 2015 מאז החלה התוכנית לפעול, עד כה ניתנו היתרים בפועל ל-3,766 יחידות דיור בלבד. באותו הזמן, שווקו בתקופה זו מכרזים לכ-70,300 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ, כאשר בכל הנוגע למכרזים שנסגרו בפועל בהצלחה (עסקאות מאושרות) מדובר ב-27,201 יחידות דיור. במשרד השיכון מדגישים כי מלבד ההיתרים שכבר ניתנו בפועל, שאר הפרויקטים בהם הוכרזו זוכים ונסגרו הרגלות, נמצאים בהליכי היתר מתקדמים.

נכון להיום, הוציאו תעודות זכאות כ-76,000 זכאים, כ-58,000 מהם השתתפו בהגרלה אחת לפחות. עוד על פי הנתונים שהציג שר הבינוי והשיכון, נכון להיום יש 8,182 יחידות דיור בהם זכו זכאים בפועל יחד עם יחידות דיור שנמצאות בהגרלות פעילות.

הנתונים מעידים כי הביקוש של זכאי התוכנית גדול עדיין באורח משמעותי מההיצע. עוד עולה מהנתונים כי שיעור ההצלחה במכרזים אינו גבוה. אמנם שווקו כ-70,000 יחידות דיור, אך שיעור יחידות הדיור שנקלטו בפועל בשוק קטן הרבה יותר.

 

 156.3 אלף משקי-בית מקבלים סיוע בשכ"ד

במסגרת מסיבת העיתונאים פירט השר גלנט גם את נתוני התכנון ואישור התוכניות שמקדם משרד השיכון. על פי הנתונים, במהלך 2016 אושרו למתן תוקף תוכניות ל-23.7 אלף יחידות דיור. "הצפי הוא לגידול משמעותי באישור תוכניות למתן תוקף בשנתיים הקרובות".

על פי הצפי, ב-2017 מדובר בכ-70.6 אלף יח"ד, כ-42.3 אלף יחידות דיור בקרקע מדינה וכ-14 אלף בקרקע פרטית. מדובר בעלייה של 680% בהיקף האישורים. ב-2018 מדובר בעלייה נוספת לרמה של כ-85 אלף יחידות דיור, כ-51 אלף יחידות דיור על קרקע מדינה ועוד כ-17 אלף בקרקע פרטית.

נושא נוסף שעלה על הפרק היה הדיור הציבורי. בסוגיה זו קידמו במשרד השיכון מספר תוכניות במהלך השנה האחרונה, אם כי הנתונים שהוצגו מעידים בעיקר עד כמה הוזנח תחום זה בשנים האחרונות. "פעם היו 150 אלף דירות, 11% משיעור יחידות הדיור בכל הארץ", אמר השר גלנט. היום יש 60 אלף דירות במאגר, שיעור נמוך הרבה יותר. כל שנה יש 2,500 או 3,000 זכאים לדיור ציבורי שנכנסים לקריטריון של זכאות.

אם ב-2014 מימשו כ-145 אלף משקי-בית את הסיוע בשכר הדירה, בשנת 2015 נתון זה האמיר לכ-148.7 אלף משקי-בית וב-2016 מדובר כבר בכ-156.3 אלף משקי-בית. מדובר בסיוע בשכר דירה בהיקף שנתי כולל של כ-1.6 מיליארד שקל.