כחלון: הזוגות הצעירים שזכאים - יקבלו דירה; קבלנים: המשקיעים בורחים, לא נבנה אם אין קונים

שר האוצר: "אנחנו לא מתכננים צעדים חדשים גדולים בקרוב בנדל"ן, ממשיכים עוד באותו הדבר" ■ "נשלב גם משפרי דיור במחיר למשתכן" ■ ומה הקבלנים טענו?

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

"הפעולות שעשינו השנה משפיעות. היעדים שהצבנו לעצמנו הם לא האחרונים, נמשיך להחזיק את הרגל על הדוושה, כך אמר שר האוצר, משה כחלון, במפגש מיוחד שנערך היום עם עשרות נציגים מענף הנדל"ן, קבלנים, יזמים, עורכי דין שמאים ועוד.

לדבריו, "אנחנו צריכים לקצר הליכים גם בתחום הקרקעות הפרטיות ולהוציא אותן לכולם, לא רק לטובת תוכנית מחיר למשתכן. אנחנו מתקדמים גם עם זה. הגדלת ההיצעים תגיע גם מהתחדשות עירונית ואנחנו חושבים גם על תמריצים לרשויות המקומיות. אתם מכירים את הסכמי הגג.

"מדינת ישראל כבר כמעט ולא לוקחת כסף מהקרקעות לעצמה. כרגע מבינים את הבעיה עם משפרי דיור, נתחיל לתת אחוזים מסוימים למשפרי דיור במכרזים. הבעיה היא שהזוגות הצעירים נשארו כל הזמן מאחור אז היינו צריכים לדואג להם. דחפנו אותם קדימה. המשבר הוא גדול, אנחנו לא יצרנו אותו. כל מה שיש לי אני שופך לבור כדי לסגור אותו. נכון שיש בעיות עם דירות גדולות ברעננה, אבל אם הייתי משנה תב"ע זה היה לוקח עוד שנים.

"עשינו טעויות, זה נכון, אבל תראו את המספרים, השיווקים, הזכיות במכרזים וההגרלות. זה קורה. אסור בגלל מצוקה לפתור בעיה אחת וליצור בעיה במקום אחר. אנחנו מטפלים בזוגות הצעירים, בהיצע הקרקעות ובשיווקים, ונטפל גם במשפרי הדיור. אין שום צעד משמעותי חדש שאנחנו מתכננים בקרוב. ממשיכים באותו הכיוון". 

כחלון אמר עוד, כי "משנות ה-70 הפריון בבניין הוא אותו הדבר וחייבים לעשות עם זה משהו", בהתייחס לסוגיית תיעוש הבנייה והחברות הזרות שעתידות לפעול בישראל, "חייבים לשפר הפריון. כל מדינת ישראל זינקה בכל התחומים בפריון אבל בבנייה לא. צריך להכיר בעובדה הזו. מחר אנחנו מוציאים קול קורא לתיעוש ותוכנית מענקים לקבלנים של החל מעשרת אלפים שקל ליחידת דיור שיעבדו בשיטות מתועשות". נציין כי מדובר בתוכנית שהיא פרי עבודה נרחבת שנעשתה במשרד הבינוי והשיכון במסגרתה הגיעו למסקנה כי עידוד קבלנים לבנות בבנייה מתועשת תשפר את הפריון ותזרז את הליכי הבנייה.

לגבי הבאת החברות הזרות מסין אמר השר כחלון: "יש לנו משבר וזו הוראת שעה והלוואי שלא נצטרך אותן, אבל זה מה שצריך עכשיו ובמקביל מנסים להביא עוד עובדים. אני לא חושב שאנחנו יכולים לבנות בלי קבלנים ישראלים. גם החברות הסיניות צריכות להשתלב עם קבלנים ישראלים. אני שנה וחצי בתפקיד, וניסינו להביא עובדים מהרבה מדינות במזרח אירופה. ניסינו ולא הלך. אז ניסינו עוד. ונמשיך לנסות".

בין שלל הטענות שהפנו אנשי ענף הנדל"ן לשר האוצר, דיברו הקבלנים על החלטות המיסוי נגד המשקיעים. "המשקיעים עזבו את השוק", כך אמר אשר אלון בעלי חברת אשלי, "המצב מאוד קשה מבחינת המשקיעים והמכירות. אולי זה מה שייחלת לו. אם זה ימשיך, הניתוח יצליח והחולה ימות. מס הרכישה למשקיעים ומס דירה שלישית, יובילו לכך שיהיו אולי הרבה היצעים אבל לא יהיה מי שיבנה אותם. אני מאמין שאם תמשיכו בדרך הזו תובילו את מדינת ישראל למיתון. אני לא אבנה 2,000 דירות אם לא אדע שיש לי קונים".

 

איילת רוסק עמינח, מנהלת סקטור הנדל"ן בבנק ירושלים, התייחסה לפעילות הענף ואמרה:  "המערכת הבנקאית היא מזמן כבר לא חסם. אבל מהירות התגובה בהיתרי הבנייה בתחום ההתחדשות העירונית הורגת את היזמים, לוקח המון זמן. גם במחיר למשתכן, שולי הרווח בעייתיים. עוד מוקדם לנתח את התוכנית הזו מההתחלה ועד הסוף אבל שולי הרווח הנמוכים זו בעיה".

כחלון השיב לטענות ואמר: "הגענו כבר למצב של 32% משקיעים, איך זוג צעיר יכול להתמודד עם המשקיעים? איך? עם אנשים עשירים מצרפת? הזוגות הצעירים יכולים להתמודד עם המשקיע? אני ממשלה ואני צריך לדאוג לאזרחים. אין מה לעשות. אנחנו לא הורגים את הכל עד הסוף, המצב ישתפר ונהיה במקום אחר. יש צינון במשקיעים. אנחנו יותר רגועים היום ממה שהיינו שנכנסנו לתפקיד, אבל לא הייתה ברירה לעשות את הצעדים נגד המשקיעים. דורות שלמים איבדו את הסיכוי לרכוש דירה. עשינו דברים קשים, ולקחתי סיכונים פוליטיים.

"סיכנתי את עצמי בשביל הצעירים, לא בשביל להיות פופולרי. אני חושב ש-17% משקיעים זה מצב סביר. היה משבר גדול והזוגות הצעירים איבדו תקווה. היום יש אור בקמה המנהרה. אני מבטיח שכל הזכאים יקבלו דירה. נהיה כאן ונספק דירות לכולם. לגבי המימון, אנחנו מחפשים דרך להקל על הקבלנים. אני מאמין שמשבר הדיור קשור להתחדשות עירונית, היצעים של מחיר למשתכן ודיור להשכרה. אנחנו נהיה בכולם. אבל יש קשיים בדרך, ראש מועצת שוהם למשל, יש לנו שם דיור להשכרה והוא לא ייתן היתרים עד שלא נבטל את זה. אז גם כאן מנסים להתפשר. זה המצב בשטח. אבל אנחנו פועלים. אם ישאלו אותי, ב-2030 יהיו כאן עשרות אלפי דירות להשכרה.

"מניפים דגל אדום"      

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, התייחס למצב הענף ופנה לשר האוצר ואמר: "ענף הנדל"ן נכנס לשנת משבר נוספת. אנחנו מניפים דגל אדום. ענף הבנייה במסלול התרסקות. שנים של התעמרות בבירוקרטיה והתמודדות עם רגולציה. הענף היום במצב חמור. חברות קורסות וחברות לוקחות סיכונים עצומים. אם נפעל לא נכון, הענף ימשיך להתדרדר ואיתו גם המשק כולו. צריך לחשוב על העתיד. חייבים ודאות מינימאלית בענף הנדל"ן. אנחנו משלמים את המחיר של הטעויות של כולם.

"במקום לדבר על סטנדרט של דירות במחיר משתכן בעפולה, בואו נדבר על סטנדרט של הענף. בשנתיים האחרונות היו עליות מטורפות בעלות הביצוע, וזו רק דוגמא אחת. חייבים פתרונות אמיתיים. יש שלושה חסמים היום שמונעים מאיתנו לבנות בהיקפים גדולים. אמרת שאתה רוצה לבנות יותר דירות מאנשים. אבל חייבים לפתור את החסמים, חסרים עובדים, חסרה קרקע לבניית פרויקטים רגילים ויש חסם משמעותי מאוד של בירוקרטיה. אם יש מישהו שיכול להכניס סדר והיגיון בענף זה אתה שר האוצר", אמר בריק.

עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, התייחס לנתונים אודות התחלות הבנייה ושיווק קרקעות: "54 אלף יחידות דיור התחילו להיבנות בשנת 2016. על בסיס שיווקי הקרקעות ופרויקטים של התחדשות עירונית אנחנו צופים בשנת 2017 התחלות בנייה בשיעור 55 אלף יחידות דיור והתחלות בנייה של כ-58 אלף יחידות דיור בשנת 2018. זו התחזית שלנו.  לגבי השיווקים, יצאו מכרזים לכ-61 אלף יחידות דיור במהלך 2016 ועוד כ-17 אלף יחידות דיור שפורסמו רק בימים האחרונים של השנה ללא חוברות".

אורן הוד מנכ"ל חברת אפריקה ישראל מגורים: "ברגע שהממשלה החליטה שהיא מטפלת רק בפלח השוק של מחוסרי הדיור היא משאירה הרבה אנשים אחרים בלי תשובה. מחוסרי הדיור הם רק כרבע מכלל האוכלוסייה. אנחנו רואים הרבה ביקושים של אנשים שאינם מחוסרי דיור שרוצים לקנות ואין להם תשובה. אני חושב שיש לשנות את היחס בין דירות לזכאים ולדירות לשוק החופשי, 50% לכל פלח שוק למשל".     

ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר: "הרשויות המקומיות לא נרתמו לפתרון משבר הדיור. הם לא מקבלים לדעתי מספיק תמריצים כדי לעודד התחלות בנייה בתחומן. אני נתקל בראשי רשויות שאומרים במפורש שהם לא רוצים עוד תוספת אוכלוסייה למגורים בעיר, בעיקר במרכז. בעיה נוספת היא בתמ"א 38, הרשויות לא רוצות לקדם בגלל שאין בזה היטלי השבחה".

חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן הוסיף, "צריך להשתמש בתמריצים לרשויות. כל ראש עיר יודע שאם הוא מוסיף תושבים הוא נכנס לבעיה".

שר האוצר הגיב לטענות אודות ראשי הרשויות ואמר: "זה אף פעם לא מספיק לראשי הרשויות. אחד רוצה פארק, ואם לא אז אצטדיון. אנחנו לא נאבקים מול כל ראש עיר, מי שלא רוצה מה שאחנו מציעים, עוברים הלאה.    

"הישראלים לא רוצים לעבוד בבניה"

ראול סרוגו, מנכ"ל ובעלים של חברת סרוגו, פנה אף הוא לשר האוצר ואמר: "הרווחית של הקבלנים בשחיקה. אומנם מחירי הדירות עלו, אבל שיעורי הקרקע עלו עוד יותר. יש היום רווחיות נמוכה הרבה יותר מאשר לפני שמונה שנים. אנחנו הקבלנים בעלי אינטרס, זה נכון, אבל יש גם אינטרס לשמור על כבוד המקצוע ועל הענף. גם אם אנחנו אינטרסנטים, האינטרס שלנו משותף גם לך שר האוצר. אם אנחנו צריכים לבנות 80 אלף יחידות דיור, אתה צריך לשמוע גם מה שאנחנו אומרים".  

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, התייחס לכוונת האוצר להביא חברות בנייה זרות מסין לישראל: "לתעשיית הבנייה משקל גדול מאוד במשק. הסינים יכולים להביא לכאן הכל. אבל ההחלטה להביא חברות היא מסוכנת, מספיק להביא עובדים. קחו בחשבון את הנזק שעשוי להיגרם. או שאולי צריך להכריח אותן לקנות כאן את הציוד והחומרים בארץ". אורי דורי, יזם ויו"ר מכון התקנים, אמר:" כבר ניסינו להביא לכאן חברות זרות וזה הסתיים בכישלון גדול. חברות סיניות לא יביאו שום טכנולגיה שאין לנו כאן. מה שצריך זה ידיים עובדות ועובדים מקצועיים, מסין וממקומות אחרים".  

ירון שורק מנכ"ל אלקטרה בנייה התייחס אף הוא לנושא החברות הזרות ואמר: "יהיה כאן עוד מישהו שיגזור קופון. צריך עובדים זרים, לא חברות, פשוט כי הישראלים לא רוצים לעבוד בתחום הזה. לפני הרבה שנים היה לנו צוות גדול של ישראלים, השתחררו מהצנחנים ובאו לעבוד, וקיבלו משכורת גבוה מאוד. אחרי ארבעה חודשים כולם הלכו. הישראלים לא רוצים לעבוד בענף. אבל השכר היום של הסינים הוא גבוה מאוד. צריך לתת לזה פיתרון, גם לעלות הגבוה של הפועלים".