גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל רוסאריו קפיטל: "לקחו את שכר הבכירים בפיננסים לקיצוניות"

ליאור פייס, מנכ"ל רוסאריו קפיטל, מתקשה לשדר אופטימיות בקשר להנפקות ראשוניות ■ עו"ד מיקי ברנע מצפה שהבורסה תאמץ מגמות שמתפתחות בחו"ל כמו מימון המונים

הבורסה של תל-אביב המשיכה להצטמק גם בשנת 2016. אם בשיאה עמד מספר החברות הנסחרות על יותר מ-700, הרי שעם פתיחת 2017 התכווץ מספר החברות בבורסה ל-452 בלבד, פועל יוצא של מחיקת חברות מהמסחר מחד והיעדר הנפקות אקוויטי ראשוניות מאידך. במקביל, חלה ירידה של 13% במחזור היומי הממוצע לרמה של כ-1.26 מיליארד שקל. האם ב-2017 נראה שינוי במגמת הדעיכה?

ליאור פייס, מנכ"ל רוסאריו קפיטל, חברת המחקר והחיתום, אומר כי "מבחינתנו, החתמים, שנת 2016 הסתיימה בתנופה, בין השאר בשל עדכון המדדים הצפוי, שהביא לכך שחברות שרוצות להיכנס למדדים החדשים, וצריכות לשם כך להגדיל את החזקות הציבור בהן, מנפיקות מניות. זה יימשך גם ב-2017 בשל עדכון המדדים. לא מעט מהחברות ירצו להגדיל את החזקות הציבור על מנת להגדיל את משקלן במדדים".

- אתה מעריך שמספר החברות בבורסה יגדל השנה?

"בהקשר של הנפקת אקוויטי, יש כמה חברות שבוחנות הנפקה ראשונית. הצפי שלנו הוא שהמחצית השנייה של 2017 תהיה טובה להנפקות בארה"ב, לרבות בתחום הפארמה, וזה אולי ישפיע לחיוב גם על תל-אביב. אבל קשה לדעת כעת אם בסוף השנה נראה יותר חברות נסחרות בבורסה".

- ומה התחזית לגבי שוק האג"ח הקונצרני ששבר שיאים ב-2016?

"השוק ימשיך להיות אקטיבי גם במהלך 2017, אם בהיבט של מיחזור חוב או גיוסים לצורך המשך צמיחה. אנחנו לא מעריכים שהריביות יעלו בצורה משמעותית, ולכן שוק החוב ימשיך להיות אטרקטיבי".

- עושה רושם שהגופים המוסדיים מסתערים על כמעט 'כל מה שזז'.

"יש סגמנטציה בשוק האג"ח העולמי בין חברות מדורגות וכאלה שלא. שטר הנאמנות של חברה שלא מדורגת, או שיש לה דירוג נמוך, הרבה יותר מהודק מזה של חברה מדורגת. רואים שהמרווחים שלהן גם הרבה יותר גבוהים וזה מצביע על כך שהמשקיעים יודעים כמעט תמיד לכמת את הסיכון ולא מסתערים על כל חברה. כשהם בוחרים כבר להשקיע, הם דואגים ששטר הנאמנות יהיה מהודק וגם מבקשים את הפרמיה המתאימה".

"לתת לחתמים לבצע אנליזה למנפיקה"

בשאלה מה עוד אפשר וצריך לעשות כדי לאושש את הבורסה, אומר פייס כי "יכול להיות שאם המדינה תתן כרית ביטחון ותייצר סנטימנט חיובי לגבי חברות היי-טק ופארמה קטנות, נראה עוד שוק שמתפתח. גם סקטור הנפט והגז התרומם באמצעות הציבור דרך ההשקעות ביחידות ההשתתפות, בין השאר עקב הטבות מס שהמדינה נתנה למשקיעים. אפשר לחשוב על מספיק הטבות כדי לייצר שווקים. אנחנו מדינה עם מספיק רעיונות וחברות, אבל הגופים המוסדיים צריכים לקבל תמריץ. בדיקה של חברת היי-טק או ביומד היא יותר מסובכת".

- פרויקט האנליזה של הבורסה לא עוזר בזה?

"אנשים ציניים לגבי אנליזה שממומנת על ידי החברה עצמה, ובצדק. לנו החתמים יש השם שלנו, וגם לאנליסטים שלנו, אז אולי אילו ניתנה אפשרות לחתם לבצע אנליזה על החברה שהוא מנפיק, זה היה עוזר".

- זה גם בעייתי...

"בכל העולם זה עובד כך. חשוב לנו מאוד השם והמוניטין שלנו, ולכן לדעתי זה לא בעייתי. הרי אם 'נפשל' פעם אחת או פעמיים, יותר לא יעבדו איתנו. אפשר לגרום כאן לשינוי משמעותי שיחסוך הרבה מאוד זמן למוסדיים".

- מה אתה חושב על ההגבלות על שכר הבכירים בפיננסים?

"לקחו את זה לקיצוניות. לא מסתכלים על ההבדלים בין שכר קבוע למשתנה. אם מנכ"ל מביא תשואה, אין לי שום בעיה לתגמל אותו באמצעות בונוסים או אופציות. אולי צריך להגביל את שכר הבסיס באיזו צורה, אבל צריך לאפשר תגמול נאות ברכיבי השכר המשתנים. הגבלות השכר מרתיעות כיום רבות מהחברות המבקשות להנפיק בבורסה".

"אלטרנטיבה מול העולם הישן"

גם עו"ד מיקי ברנע, שותף מנהל במשרד ברנע ושות', מביע התנגדות למגמה של הגבלת שכר הבכירים, שהולכת ו"זולגת" מתחום הפיננסים ומשפיעה יותר ויותר גם על מגזרים אחרים בבורסה. "המגבלה של 2.5 מיליון שקל לבכירים בפיננסים משפיעה על כל השוק", הוא אומר. "זה מחלחל מעבר לתחום הפיננסים, כי למשל יש הרבה אנשים מהתחום שצריכים לאשר למנהלים מתחומים אחרים שכר גבוה יותר, בתור נציגים של גופים מוסדיים, או מנהלי קרנות נאמנות וכדומה. יש להם סוג של מגבלה תודעתית לעשות את זה, כי הם מרוויחים הרבה פחות מהשכר שהם צריכים לאשר לאחרים". 

עו"ד מיקי ברנע/ צילום: נמרוד גליקמן

לדברי ברנע, המתמחה בין היתר בליווי חברות הנסחרות בבורסה בישראל ובחו"ל, "2.5 מיליון שקל נשמע הרבה אבל בסך הכול כעלות שכר זה לא הרבה. לדעתי המגמה הזאת של הגבלת שכר בכירים היא מאוד בעייתית, גם בגלל שמגבילים את יכולת ההחלטה של הדירקטוריונים. גם כאן צריך לראות איך מאפשרים יותר גמישות".

- אלה החלטות של משרד האוצר והכנסת ולא של הבורסה או רשות ני"ע.

"נכון, אבל לרשות ני"ע יכולת השפעה וצריך שקולה יישמע. צריך להבין גם שהיום הגבולות נפרצו, יש מימון המונים וחברות שמגייסות משקיעים כמו קרנות פרייבט אקוויטי. היום אנחנו חיים בעולם הרבה יותר מורכב, טכנולוגי וגלובלי".

- ויש גם יציאה של חברות ישראליות קטנות לבורסות באוסטרליה או בסינגפור.

"נכון. עכשיו צריך להחליט אם אנחנו רוצים להיות חלק מזה או לוותר על זה. לדעתי אנחנו רוצים וצריכים להיות חלק מהמגמה, ואסור להגיע למצב שהשוק כאן יתייבש לגמרי. הנושא של מימון המונים למשל, שהוסדר כבר בארה"ב ובאנגליה, הוא למעשה אלטרנטיבה מול העולם הישן".

ברנע מסביר כי "באים ואומרים כאן שבגיוסים שמוגבלים בגודל שלהם, אפשר לאפשר פנייה לציבור בצורה הרבה יותר גמישה, וזה מהפכני לעומת מה שהכרנו. קרן הגשמה למשל הולכת להנפיק הרבה פרויקטים שלה באמצעות גוף מנהל אחד ותחת הרגולציה של רשות ני"ע. ויש גופים נוספים שכבר פועלים בכיוון הזה".

קרן הגשמה של אבי כץ וחנן שמש, נציין, מאפשרת להשקיע בפרויקטים יזמיים או מניבים בתחום הנדל"ן בארץ, בארה"ב או באנגליה בסכומי השקעה של לפחות 30 אלף דולר. הנפקה של הפרויקטים בבורסה תאפשר להשתתף בהם גם בסכומים יותר נמוכים, למעשה כמו משקיע שרוכש מניות של חברה ציבורית בכמה אלפי שקלים, או אפילו כמה מאות שקלים. לדעת ברנע, "זה מרתק ונהדר, כי זה מאפשר לגברת כהן מחדרה להשתתף בתחום הזה של השקעות בנדל"ן ומיזמים אחרים, מה שהיה אפשרי עד היום רק למשקיעים עם הרבה כסף".

ברנע, מומחה בתחומי החברות וניירות ערך, המייעץ לחברות ולמשקיעים מוסדיים זה למעלה מ-20 שנה, מוסיף כי "רשות ני"ע הכניסה סט של הקלות בתחומים שונים, כחלק ממפת הדרכים שעיצב היו"ר, שמואל האוזר. למשל, נתנו לחברות שייכנסו למדד טק-עילית אפשרות לדווח באנגלית, תחת כללי חשבונאות אמריקאיים, ועוד מיני כללים והקלות טכניים שקשורים לכללי הדיווח. יש הקלות שנתנו לחברות שמבצעות הנפקה ראשונית, לחמש שנים ראשונות, לדוגמה בנושאים של גילוי וממשל תאגידי, ולמשל כהונה כפולה של יו"ר ומנכ"ל, תנאי העסקה של בעלי שליטה ומקורבים, ועוד. יש גם הקלות שניתנו לחברות ציבוריות רגילות שנסחרות כאן".

- זה משמעותי?

"לא. אבל זה בכיוון הנכון. קשה להגדיר את זה כמהפכני, אבל מבחינת הנטל הרגולטורי, אפשר לדעתי לומר שאלה צעדים ראשוניים בכיוון הנכון".

אז האם יש מקום לאופטימיות? לדברי ברנע, "הנהלת הבורסה נכנסה למוד מאוד שיווקי. היא פונה לחברות ומנסה להגיע לכאלו שלא פנתה אליהם בעבר. גם פרויקט האנליזה שלה הוא חיובי בסך הכול. אין ספק שהבורסה וגם רשות ני"ע מנסות לעשות את שלהן כדי למשוך יותר חברות להפוך לציבוריות. בהשוואה למקום שהיינו בו לפני שנה, יש מקום מסוים לאופטימיות. עם זאת, בנושא הרגולציה - ההקלות צריכות להיות יותר משמעותיות".

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי