מקדמות ב-90 מ' ד': קייט פארמה בשת"פ עם סין ויפן

לפי ההסכם, החברה שהקים פרופ' אריה בלדגרין ומשקיעה בה קרן פונטיפקס, עשויה לקבל עוד יותר מ-200 מיליון ד', בהתאם לעמידה באבני דרך ■ העלייה במניה לא הייתה חדה, כנראה משום שהשוק מצפה בעיקר לאירוע של אישור או אי אישור התרופה

באופן מתוזמן היטב, הודיעה חברת הטיפול בסרטן קייט פארמה אמש על חתימת עסקאות מסחור למוצר המוביל שלה לטיפול בסרטן הדם באסיה, מול חברת Daiichi Sankyo ביפן ומול חברת פוסון פארמה בסין, שתי חברות מובילות בתחום הרפואי.

ההסכם ביפן יניב לחברה מקדמה של 50 מיליון דולר ועשוי להניב עד 200 מיליון דולר נוספים בתמלוגים ותשלומי אבני דרך, כאשר לחברה היפנית תהיה בלעדיות בשיווק המוצר ביפן.

במסגרת ההסכם הסיני יוקם מיזם משותף בבעלות משותפת של קייט ופוסון אשר ישווק את המוצר בסין. קייט תקבל מקדמה של 40 מיליון דולר ותוכל לקבל תשלומי אבני דרך של 35 מיליון דולר נוספים. החברות יחלקו ברווחים מן המוצר כך שקייט תקבל 40% ופוסון - 60%. פוסון כבר התחייבה להשקיע 20 מיליון דולר בשלב הראשון של המיזם, עד הרישום של המוצר בשוק, בעקבות ההודעות עלתה מניית החברה ביומיים האחרונים בנאסד"ק ב-2.37% והחברה נסחרת לפי שווי של 2.58 מיליארד דולר. העלייה במניה לא הייתה חדה, כנראה משום שהשוק מצפה בעיקר לאירוע של אישור או אי אישור התרופה.

מסלול מקוצר למוצר

המוצר נבחן בימים אלה בניסוי קליני ראשון, אך בשל ההבטחה הרבה הגלומה בטכנולוגיה ומצבם הקשה של החולים המועמדים לטיפול באמצעותה, אישרה רשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA, מסלול מקוצר לרישום המוצר לשיווק, אשר במסגרתו המוצר יוכל להגיע לשוק לאחר ניסוי אחד, שכל תוצאה ממנו תוגש ברגע שתתקבל ("רישום מתגלגל"), ולאחר מכן תבצע הרשות פיקוח על המוצר כשהוא בשוק.

על רקע זה, מעריכה קייט שהיא תוכל לקבל אישור לשיווק המוצר שלה בארה"ב כבר בחודשים הקרובים, ותשיק אותו עוד ב-2017. גם באירופה צפויה החברה להגיש בקשה לאישור שיווק ב-2017. בארה"ב היא צפויה לשווק את המוצר בעצמה. אם וכאשר יאושר המוצר לשיווק בארה"ב, תיפתח הדלת גם לאישורו באסיה, אולם עדיין יידרשו ביפן ובסין תהליכי אישור נפרדים וכנראה גם ניסויים נפרדים לשם אישור המוצר.

מחלוצות פיתוח תרופות ה-T-CAR

קייט היא חברה אמריקאית שהוקמה ומנוהלת על-ידי הישראלי לשעבר, פרופ' אריה בלדגרין, ואחת המשקיעות בה היא קרן פונטיפקס הישראלית. מחיר מנייתה נסק כמעט פי 2 מאז הנפקתה ביוני 2014. החברה היא אחת החלוצות בפיתוח תרופות ממשפחת ה-T-CAR לסרטן, הנחשב לאחד הטיפולים המבטיחים למחלת הסרטן.

במסגרת הטיפול מפיקים תאי מערכת חיסון מגוף החולה, מהנדסים אותם גנטית לזהות את הגידול ומחזירים אותם בחזרה לגוף, לאתר ולתקוף את הגידול.