ביל גייטס מתעניין בסטארט-אפ הישראלי Emerj

הסטארט-אפ Emerj של חדוה קלינהנדלר מפתח אפליקציה שמסייעת לעובדים לקבל מנטורינג מעובדים מנוסים בארגון ■ קלינהנדלר כבר קיבלה מסר מיועציו של האדם העשיר בעולם

חדוה קלינהנדלר / צילום: אלין פריש
חדוה קלינהנדלר / צילום: אלין פריש

לפני כחודש קיבלה חדוה קלינהנדלר, מייסדת ומנכ"לית הסטארט-אפ Emerj, דוא"ל מסקרן. השולחים, נציגי חברת הייעוץ IF (intentionalfutures) היושבת בסיאטל שבארה"ב, הזדהו כמי שמייעצים לביל גייטס בנושא חדשנות.

הם שאלו את קלינהנדלר אם תהיה מעוניינת לקחת חלק בשיחת וידאו, בה תסביר להם על המוצר, בכדי שיוכלו להציג אותו בפני גייטס, כחלק מסקירה שגרתית על השוק שהם עורכים עבורו. קלינהנדלר ראתה את המייל ב-2 בלילה, מיד ברגע שנחת בתיבת הדואר האלקטרוני שלה. זה כלל לא נדיר שהיא עובדת אל תוך הלילה.

- חשדת שזה לא אמיתי?

"הופתעתי. החלטתי לא לענות מיד ובבוקר שיתפתי את הצוות - חנית כהן שהיא ה-CTO, דיינה ריד מנהלת הקריאטיב ועלית מעוז שהיא מפתחת מובייל. כולן התרגשו כמוני. עוד באותו הלילה בדקתי בגוגל מי הם. שמחתי אבל גם נכנסתי לחרדות. כשיש הזדמנות גדולה מתווסף אליה נטל ההוכחה".

את הסטארט-אפ Emerj הקימה קלינהנדלר לפני כשנתיים. היא בת 31, חרדית שחיה בבני-ברק. מאחוריה רזומה עשיר למדי של מיזמים ובלוגים משלה. גם את הסטארט-אפ שלה היא גידלה - בתחילה הוא נקרא Lean on, אבל מאז הקמתו כבר התבגר והתפתח, עבר כמה תמורות, כששינוי השם הוא הקטן שבהן.

"עניתי להם שאשמח לקבוע פגישת וידאו. הם הסבירו שהם עוזרים לגייטס להיות עם האצבע על הדופק, כשהפעם הנושא שמעניין אותו הוא 'רשתות מקצועיות'. הוא בוחר נושאים שהם פחות מובהקים, והם עורכים עבורו תחקיר וסקר שוק. בד בבד, הם בוחרים גם מספר סטארט-אפים בולטים שנראים להם מעניינים ושונים. בשיחה שערכנו הם התלהבו, אבל את יודעת איך זה - אמריקאים תמיד מתלהבים.

"למעשה, הם חשבו שאנחנו בשלב הרבה יותר מתקדם - וקצת התאכזבו לדעת שאפילו לא גייסנו. כבר חשבתי שבגלל זה התהליך ייעצר, אבל אחרי שבוע הם חזרו ואמרו שלמרות שזה באמת שלב מוקדם הם בכל זאת רוצים להמשיך את התהליך".

- איך הם הגיעו אליכן?

"עד היום אני לא יודעת. הם ידעו שאני עכשיו באקסלרטור של קמא-טק (אקסלרטור המתמקד בעיקר ביזמים חרדיים, ש"ד), אבל אני יודעת שלא דרכם הם הגיעו אליי. גם לא דרך משרדי מיקרוסופט בהם ישבנו באותם הימים במסגרת האקסלרטור".

"עתיד עולם העבודה"

הסטארט-אפ Emerj, לדברי קלינהנדלר, משתייך לתחום "שניתן לכנות אותו באופן שמרני HR-טק. אבל אנחנו יושבים יותר על התחום הכולל של עתיד עולם העבודה. בגרסה הראשונית של המוצר בנינו אפליקציה שמטרתה לקדם נשים במקום העבודה ולחבר אותן למנטוריות שיעזרו להן 'On Demand' בצ'ט פרטי. אחרי הרבה התלבטויות עברנו לעולם ה-B2B. הבנו שארגונים משקיעים הרבה משאבים בהטמעת 'Diversity' (גיוון) ולא מסיבות ערכיות בלבד, אלא משום שהם מבינים ששם נמצא עתיד עולם העבודה.

"היום כבר אי אפשר להסתמך רק על פרופיל של 'גברים לבנים בני 25-40'. הבנו שיש לנו אפשרות לעשות שינוי מבפנים ולהגיע ליותר אנשים ונשים יחד ולא רק ללקט יוזריות. ככל שהתקדמנו גם היה ברור שכדי לעשות שינוי צריך לא להתמקד רק בנשים. במקום ליצור עוד גטו - לפתוח את זה לכולם.

"זה כלי שאפשר להתאים אותו לכלל העובדים בחברות - מבוגרים יחסית, צעירים שעוד לא התקדמו ואין להם עדיין נטוורקינג מתאים שיעניק להם הזדמנויות. אנחנו מנגישות את עולם המנטורינג, ויוצרות לעובד מקום בו יש יותר אנשים שמאמינים בו ובה. הרי רוב ההחלטות שקשורות לקריירה של מישהו מתקבלות כשהוא כלל לא בחדר".

בשלב זה Emerj היא אפליקציית מובייל מותאמת ארגונית "הנצבעת בצבעי הארגון". המשתמש יכול לחפש באמצעותה מנטור באופן מידי, או להסתפק בטיפים שמישהו כבר שמר באופן אנונימי. האלגוריתם מנתח את הטקסט של השאלות - מתעדף ומאתר את האנשים הכי רלוונטיים בארגון להשיב, ומוצא מי מהם זמין עכשיו. זה יכול להיות אפילו מנכ"ל/ית החברה. "חלק גדול מהתהליך אנונימי, אבל כדי שתהיה אחריות הדדית, המנטור הנשאל כן יודע מי שאל. אולי נוסיף עוד אופציות אנונימיות בעתיד", מסבירה קלינהנדלר.

- על פי התחזיות שוק העבודה העתידי ישתנה. אנשים ימכרו שירותים ויעבדו מהבית. זה אולי ייתר את הצורך, לא?

"להפך. לכן זו בדיוק המשבצת להיות בה. אנשים עובדים מהבית ובמשרדים קטנים - וזה אתגר גדול יותר ליצור ככה תרבות ארגונית מסודרת. בנוסף, מה שמדאיג היום את הארגונים זה התחלופה הגבוהה של עובדים. 91% מבני דור ה-Y לא מתכננים להישאר במקום העבודה שלהם יותר משלוש שנים. חלק מהגורמים לכך זה מחסור בהזדמנויות להתפתחות וצמיחה אישית. בדקנו וראינו מחקרים שמראים שמנטורינג יעיל מסייע לכך.

"השבוע נפגשנו עם ארגון שאמר לנו שהאתגר שלו הוא open talent economy - כלומר, מבנה ארגוני חדש של כישרונות. אמרו לנו שאם יימצא פתרון לכך זה שווה להם מיליארדי דולרים. הם אמרו שכל עובד שעוזב עולה להם בממוצע בין 90%-200% מהשכר השנתי שלו. ובכלל - כשעובדים עוזבים המותג של המקום נפגע.

"באחת הפגישות עם מחלקת משאבי אנוש בארגונים, הזכרתי כלאחר יד שיש לנו הרבה דאטה על העובדים, אבל כזה שלא חושף אותם ופוגע בפרטיות שלהם. זה היה גיים צ'יינג'ר בפגישה. זה שווה המון. הרי ארגונים עורכים סקרים לעובדים והם לא באמת יעילים. אנחנו, רק משימוש באפליקציה, יכולים לתת נקודת מבט - כמה שאלות ייעוץ היו על קונפליקטים עם קולגות? כמה על גמישות בעבודה מהבית? וכיו"ב. וזה רק דאטה מהשימוש עצמו - זה אלגוריתם, אבל זה לא בוט ולא רובוט. זה דאטה של אנשים. מנטורינג מסורתי, כזה בו בכיר מלווה את העובד, עוזר, אבל מניסיון, קשה לאנשים להתחייב ולהתמיד ובדרך כל מדובר באנשים מאוד בכירים.

"אנחנו רוצות, וסליחה על הבאז וורד, לעשות דמוקרטיזציה לתהליך".

"חשיפה ללקוחות"

- מה השלב הבא? עוד לא היה לכן גיוס?

"אנחנו עכשיו לקראת פיילוט באחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בישראל, ובתהליכים מתקדמים עם חברות ענק בארצות-הברית. הודות לאקסלרטור של קמא-טק הגענו להרבה ארגונים ובמסגרתו נטוס במארס לדמו בניו-יורק ובסיליקון וואלי. משקיעים עדיין אין. אנחנו יוצאות לגיוס, ואני יכולה להגיד שיש עניין מאנג'לים. ויש גם את העניין מכיוון ביל גייטס. אחרי השיחה השנייה עם IF הם אמרו שיש מקרים בהם הוא מבקש פולו אפ, וברובם זה לצורך השקעה. אבל באמת שאין לדעת. כרגע זה בעיקר כסף שלנו, ומענק של 20 אלף שקל שקיבלנו מקמא-טק.

"בימים אלה אנחנו מתארגנות לנסיעה לכנס המובייל בברצלונה. לצדו פועל גם כנס בינ"ל לסטארט-אפים צומחים בשם 4YFN, שהיו"ר שלו הוא יוסי ורדי. קיבלנו הזמנות לשניהם - זכינו כאחד מששת הפיינליסטים, בתחרות שערכו 4YFN לסטארט-אפים צעירים ששואפים להפוך מקומות עבודה לשוויוניים יותר. הגישו מועמדות סטארט-אפים מ-16 מדינות ואנחנו הגענו לישורת הסופית. זה אומר שנערוך שם פיצ' ונקבל דוכן. זו תהיה עוד חשיפה משמעותית ללקוחות הפוטנציאליים שלנו".

קרן ביל ומלינדה גייטס תורמת למלחמה במגפות

ארגון בינלאומי, שמשימתו לפתח באופן מואץ חיסונים נגד מחלות מידבקות ברחבי העולם, הושק אתמול בידי קואליציה של ממשלות וארגונים שלא למטרת רווח, כולל קרן ביל ומלינדה גייטס.

הארגון, ששמו "הקואליציה לחדשנויות לצורך מוכנות למגיפות" (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations), זכה למימון ראשוני בסך 460 מיליון דולר מגרמניה, יפן, נורבגיה, קרן Wellcome Trust וקרן גייטס. מטרת הארגון היא לפתח חיסונים נגד מחלות מידבקות מוכרות כדי להפיץ חיסונים אלה במהירות לבלימת התפרצויות של מחלות מידבקות לפני שהן הופכות למקרה חירום בריאותי בקנה מידה עולמי, על פי הודעת הארגון.