לא עוצרת בירוק: ה-BMW I8 היא עסקת העשור בענף הרכב

מכונית ספורט מרגשת עם עיצוב עוצר-תנועה, ביצועים אקזוטיים וטכנולוגיה עילית, לצד פוטנציאל "סביבתי" שייראה טוב אפילו ברזומה התאגידי של בתי הזיקוק ■ על כל זה מקבלים גם תמריץ מס של מאות אלפי שקלים

דמיינו לעצמכם שיום אחד מחכה לכם בתיבת הדואר מכתב רשמי ממשרד האוצר. מכתבים כאלה הם בדרך כלל אות מבשר רעות, אבל לא הפעם.

"אזרח נכבד", מבשר לך המכתב, "בשם מדינת ישראל אנחנו שמחים להעניק לך בזאת זיכוי מס על סך חצי מיליון שקלים. את הזיכוי תוכל לנצל מתי שתחפוץ, אבל יש תנאי אחד: אתה חייב להשתמש בו כדי לקנות את מכונית הספורט של חלומותיך. זו, שנראית כמו תפאורה מסרט עתידני - עם דלתות מתרוממות, הנעת היי-טק ממוחשבת, ביצועים מסחררים ותא נוסעים דיגיטלי. רוץ וקנה. המסים עלינו".

נמהר ונרגיע: לא איבדנו את שפיות דעתנו. עסקה כזו קיימת, היא עדיין אקטואלית וקרוב ל-50 ישראלים מבוססים כבר ניצלו אותה בשנה החולפת כדי לרכוש לעצמם ב.מ.וו I8 ביבוא אישי וסדיר. אבל נפלאות המיסוי הירוק הישראלי, שמעניק מתנות יקרות ערך לאלפיון העליון, הן רק צד אחד של היצירה ההנדסית המופלאה הזו. ה-I8 היא גם אחת המכוניות הבודדות מייצור סדרתי, שמטפחות באותה מידה את האגו ואת האיד של הנפש.

רגע אחד אתם משייטים בליווי זמזום חשמלי חרישי, צורכים בממוצע ליטר ל-40 קילומטר, פולטים פחות CO2 מטויוטה פריוס ורואים את תחנת הדלק פעם ב-3 חודשים. במשנהו אתם מאיצים מ-0 ל-100 ב-4.4 שניות בליווי נהמה חייתית ונהנים מהתנהגות של מכונית אקזוטית. מתג אחד בלבד הוא כל מה שמפריד בין התנהגות אזרחית-סביבתית למופת לבין סיפוק של יצרים קמאיים.

ואם כבר בפסיכולוגיה עסקינן, חייבים להקדיש כמה שניות לסוגיה שנקראת "חסך בתשומת לב". מי שסובל מבעיה כזו ישמח לשמוע, שה-I8 תפתור את בעיותיו בצורה יעילה יותר מכל פסיכותרפיסט יוקרתי. מחלקת העיצוב של ב.מ.וו - זו שבשנים האחרונות שיכפלה בלי די עיצובים זהירים ונחבאים אל הכלים - זרקה דרך החלון את ספרי ההדרכה והעניקה ל-I8 עיצוב שאין שני לו. מיזוג של קימורים, זוויות חדות ומשטחים תלת-ממדיים חופפים, עם קורטוב אגרסיביות והרבה מדע בדיוני.

הוסיפו לכך פרופורציות אקזוטיות - רוחב של כמעט 2 מטר על גובה של פחות מ-1.4 מטר, דלתות "מספריים", שמתרוממות קדימה, פנסי היי-טק דמויי לייזר וצביעה דו-גונית (שחור/אדום ברכב המבחן שלנו) וקיבלתם תגובות-רחוב נוסח "הקרקס הגיע העירה".

נחסוך מכם את כל החוויות והתובנות האנתרופולוגיות, שצברנו במהלך נסיעת המבחן המקומית. נסתפק רק בכך, שזו הייתה הפעם הראשונה בקריירה שלנו שבה עוברי אורח עקבו אחרינו גם אחרי שהשארנו את המכונית בחניה. בקיצור, מי שחרד לפרטיותו צריך לחבוש מסכת סקי ומשקפי שמש - או לנסוע במכונית אחרת.

 

ה-I8 גם עורכת מבחני קבלה וסינון די קשוחים לבעליה - ולא להיפך. אם אתם גבוהים במיוחד, רחבים במיוחד, מבוגרים במיוחד או סתם סובלים מחוסר גמישות בגב התחתון, קיים סיכוי טוב שתישארו בחוץ. כדי להיכנס למושב הנהג, למשל, צריך לבצע תמרון ארגונומי מסובך ולא אלגנטי, שכולל רכינה, השחלת רגליים והטיה של האגן. זה עוד כלום לעומת התמרון שנדרש כדי להשתחל לצמד המושבים הסמליים מאחור. תהליך היציאה מהרכב הוא לא יותר קל.

בפנים העסק משתפר. הראות לפנים ולצדדים טובה, מושבי הספורט מעניקים תמיכה משובחת וקל למצוא תנוחת ישיבה יעילה ונוחה גם לנהיגה ספורטיבית וגם לשיוט "מנהלתי" ממושך. התא מצויד במערכת מולטימדיה רצינית ובכל אבזרי הנוחות המקובל בפלח ומי, שמכיר את הדור הנוכחי של מכוניות ב.מ.וו, יסתגל בקלות להנדסת האנוש.

לוח המחוונים הקומפקטי מבוסס LCD ומציג את האינפורמציה החיונית בצורה נוחה לקריאה. הגימור מוקפד ויוקרתי כראוי למכוניות כזו, וכל העסק מרגיש סולידי ומבודד היטב. מי שלא יודע יתקשה להאמין, שכל יחידת תא הנוסעים עשויה מחומרים פלסטיים מרוכבים.

תא המטען סמלי אבל סביר להניח שהמושבים האחוריים ישמשו כשטח אחסון חלופי. ה"ירוקים" ישמחו גם לדעת, שרכיבים רבים בתא עשויים מחומרים ידידותיים לסביבה וניתנים למחזור.

בחרטום שוכן מנוע טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח צנוע של 1.5 ליטר בלבד. בניגוד למנוע הדומה של הסופר-מיני שלכם, הוא מצויד בטורבו כפול והרבה היי-טק מעולם המרוצים, ופועל בסינכרון עם מנוע חשמלי רציני וסוללת ליתיום של 7 קילו-וואט, שנטענת גם משקע חשמל חיצוני או מעמדת הטענה ציבורית.

מי שרוצה יכול לנוע על חשמל בלבד למרחק תיאורטי של כ-37 קילומטרים, במהירות של עד 120 קמ"ש. בפועל, הטווח החשמלי "נטו" קצר משמעותית, אם כי קשה לקבל נתון מדויק וקבוע: מערכת הניהול הממוחשבת משנה את העברת הכוח ברציפות ומשתמשת במנוע הבנזין כגנרטור יעיל לטעינת הסוללה. זו גם הסיבה שצריכת הדלק המוצהרת היא תיאורטית לגמרי.

כך או כך, לרשות הנהג המצפוני תמיד עומד מספיק כוח לצורך גלישה חשמלית חרישית ונטולת פליטות ברחובות העיר.

ברשותכם, נשים רגע בצד את הפרפרים והפרחים. מדובר במכונית ספורט של ב.מ.וו עם שלדת אלומיניום, מרכז כובד נמוך, צמיגים ענקיים, חלוקת משקל מושלמת והספק כולל של 362 כ"ס, שרתום ל-1,460 קילו בלבד.

העברה של מחשב המנוע למצב הספורטיבי והדיפה של המצערת - וכל הירוק הנ"ל הופך לאדום, גם בלוח המחוונים וגם בהלך המחשבה של הנהג. התאוצות המיידות לוחצות על החזה ומלוות בנהמה של מנוע שרירים גדול. אמנם מדובר בצליל מהונדס למשעי - בכל זאת מדובר ב-3 צילינדרים - אבל בשמחה היינו הופכים אותו לרינגטון בטלפון שלנו.

כראוי למוצר של ב.מ.וו, השלדה מתרגמת את הביצועים לכוחות פיזיקליים מסיביים על כבישים מתפתלים אבל הם עדיין נשלטים היטב בסיוע הגה חד ומהיר וגיאומטריית מתלים מושלמת. ייתכן שחוליגנים יצליחו לגרום גם לה לאבד אחיזה. לנו היה יותר מדי ריספקט כלפיה. נוחות הנסיעה בעיר מעט נוקשה, אבל סבירה בהחלט לרכב ספורט במבנה כה קיצוני.

780 אלף שקל הם לא מעט כסף. מנגד, זו מכונית שעולה כ-130 אלף יורו באירופה - אז תעשו לבד את החישוב לבד כמה היא הייתה עולה בארץ אחרי 90% מס קנייה (כולל "מס יוקרה") אלמלא הטבת המס המקומית. הוסיפו לכך את מקדם הפנטזיה וקיבלתם את עסקת העשור בענף הרכב.

ב.מ.וו_I8
 ב.מ.וו_I8

פורשה פנאמרה פלאג-אין

לגרסה ההיברידית-נטענת של הפנאמרה יש חמש דלתות וחלל מרווח לארבעה נוסעים על מטענם. היא משלבת מנוע V6 בנפח 2.9 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום עם הספק כולל של 462 כ"ס, מאיצה ל-100 ב-4.6 שניות ומגיעה ל-278 קמ"ש. היא מתוכננת לנוע כמה עשרות קילומטרים על חשמל וצריכת הדלק המוצהרת היא 40 קילומטרים לליטר.

S קופה "פלאג-אין"

מרצדס כבר שיווקה בישראל "מפה לאוזן" כמה עשרות יחידות של ה-S500 "פלאג-אין" המפוארת ובמהלך השנה אמורה להצטרף להיצע, לפחות בחו"ל, גם גרסה מקבילה של ה-S קופה הספורטיבית. המנוע הוא V6 בנפח 3 ליטר, ובשילוב מנוע חשמלי וסוללה נטענת מייצר 442 כ"ס ומחזיר כ-33 קילומטרים לליטר במשוקלל.

אאודי A8 TRON-E

לקוחות זריזים עם קשרים בחו"ל עשויים להספיק לשים יד על אחת ממכוניות האאודי R8 פלאג-אין, שייצרה החברה בסדרה מוגבלת, בטרם ייפסק הייצור. מערכת ההנעה של אאודי מייצרת 456 כ"ס במשולב, מאיצה ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות ומסוגלת להחזיר, בתיאוריה, כ-30 קילומטר לליטר. הייצור אמור להיות מופסק בקרוב