מכה לתרזה מיי: ממשלת בריטניה חייבת אישור פרלמנט לברקזיט

ביהמ"ש העליון בבריטניה דחה את ערעור המדינה והכריע כי הממשלה תהיה חייבת את אישור הפרלמנט לפני שתוכל להפעיל את סעיף 50 באמנת ליסבון, הסעיף שמאפשר לפתוח בהליך פרישה מהאיחוד האירופי

תרזה מיי/ צילום:רויטרס
תרזה מיי/ צילום:רויטרס

מכה לראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי: בית המשפט העליון במדינה דחה את הערעור שהגישה הממשלה וקבע היום (ג') כי היא חייבת את אישור הפרלמנט באישור סעיף 50, הסעיף באמנת ליסבון שמאפשר למדינה לפרוש מהאיחוד האירופי. בתגובה, הליש"ט הגיבה לידיעה בעלייה חדה אך כעת נסחרת בירידות מול הדולר סביב 1.24 דולרים לליש"ט.

בית המשפט העליון במדינה קבע בנובמבר אשתקד כי הממשלה תהיה חייבת את אישור הפרלמנט במקרה של הפעלת סעיף 50 ובכל הסכם שהיא תשיג לתנאי הפרישה של המדינה מהאיחוד האירופי. הממשלה ערערה על ההחלטה והיום התקבלה ההכרעה של בית המשפט.

לפני מספר חודשים, נזכיר, מיי אמרה בראיון כי בכוונתה "להתניע" את הברקזיט לכל היותר עד סוף הרבעון הראשון של 2017. קרי, בכוונתה של מיי להפעיל את סעיף 50 בחודשים הקרובים. ההחלטה של בית המשפט היום "טורפת את הקלפים" ומחייבת את הממשלה לפנות לפרלמנט, מהלך שעלול לדחות את תחילת הברקזיט במספר חודשים ויקשה על מיי לקדם את ההליך ואת המו"מ עם האיחוד האירופי על תנאי הפרישה.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, ואנליסט המאקרו אביתר בן דוד מעריכים כי "קביעת בית המשפט העליון בבריטניה, לפיה יש צורך באישור הפרלמנט ליישום הברקזיט - היא משוכה קטנה מאוד שהשקו ידלג עליה. מוקד העניין עובר כעת לפגישה של ראשת ממשלת בריטניה, טרזה מיי, עם נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ ביום שישי הקרוב. הצהרות על שיפור הסחר ושת"פ בין השניים יובילו להתאוששות נוספת של הליש"ט ועשויים אפילו לספק רוח גבית למניות".

חברון ובן דוד מסבירים מדוע החלטת בית המשפט ריכזה עניין בכל זאת: "שהחשש היה שבנוסף לדרישת אישורו של הפרלמנט יכריז בית המשפט גם על הצורך באישורן של ממשלות צפון אירלנד, סקוטלנד ו-וויילס למהלך. עם פרסומה של החלטת בית המשפט רשם הפאונד התחזקות של כ-0.6% אך משהבינו המשקיעים כי 'מדינות הפריפריה', אינן כלולות ב'אגד המאשרים' חזר המטבע את מרבית הדרך בחזרה".