הפד צופה המשך צמיחה מתונה - מותיר הריבית ללא שינוי

בפדרל ריזרב צופים שהאינפלציה תמשיך להיות מתחת לרמת 2% ■ שוק העבודה ממשיך להציג צמיחה יציבה

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

הפדרל ריזרב הותיר הערב (ד') את הריבית בארה"ב ללא שינוי - ברצועה של 0.5% - 0.75%. היום הסתיימה ישיבת ועידת השוק הפתוח (FOMC) כשלא נרשמו מתנגדים למהלך של הותרת הריבית ללא שינוי.

בפדרל ריזרב החליטו להמתין לתחילת פעילות אמיתית של הממשל החדש כשתחזיות הבסיס נותרו ללא שינוי. כך למשל תחזיות האינפלציה של הפד נותרו מתחת לרמת 2%, שוק העבודה ממשיך להפגין איתנו והצמיחה הכוללת של הכלכלה האמריקאית ממשיכה להיות בשיעורים מתונים אך הכיוון הוא של צמיחה.

בשוק האג"ח נרשמת תנודתיות למרות שהחלטת הפדרל ריזרב הייתה צפויה. אתמול ירדו התשואות ואילו לאחר הודעת הריבית של הפד התשואות על האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים עולות ב-3 נקודות לרמה של 2.48%. נראה שבסך הכל המגמה שהחלה מאז נבחר דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב נמשך והכסף נודד משוק האג"ח לשוק המניות כשהנחת היסוד היא ששינויי הרגולציה שטראמפ דוחף אליהם יובילו לשיפור בביצועי החברות מה שיניב רווחים למשיקים בשוק המניות.

ליאור פאוסט, מנהל דסק מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון: "הפד מותיר כצפוי את הריבית על כנה. וגם ההצהרה שלו נותרת כמעט ללא שינוי. השווקים, שמצפים לבין שתיים לשלוש העלאות ריבית ב-2017 יכולים להיות רגועים. יילן לא הרסה את המסיבה, וזה לא עניין של מה בכך.

"הדולר לעומת זאת הגיב בהיחלשות קלה, מכיוון שהשווקים מבינים שברמת אי הוודאות הפוליטית מבית ומחוץ, יהיה קשה מאוד לפד לעמוד בתוואי המצופה. הפד אמנם קנה בדצמבר את האופטימיות של טראמפ, אבל הוא לא התחתן איתה. להפך, השווקים מבינים שהנשיא הנכנס מכניס מידה רבה של אי וודאות לתוכניות של הפד.

צריך לזכור שישנן עוד שבע הודעות ריבית בלבד השנה, כך שאם הפד רוצה לעמוד בתוואי של שלוש העלאות, הוא צריך לבצע אחת לפחות בחצי הראשון של השנה. וההצהרה ששמענו היום אומנם לא מבטלת את האפשרות הזו, אבל גם לא מחזקת אותה". 

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון: "הודעה שגרתית לצד אופטימיות זהירה; מבחינת השוק NO NEWS GOOD NEWS.  

"הודעת הפד הראשונה בעידן טראמפ ענתה פחות או יותר על ציפיות השוק. הריבית נותרה ללא שינוי לאחר העלאת הריבית בהחלטה הקודמת באמצע חודש דצמבר. הפד בוחר לנקוט בנימה של אופטימיות זהירה כאשר הוא מתבטא כי הכלכלה צומחת בשיעור מתון (הוכחה לכך קבלנו בנתון הצמיחה לרבעון הרביעי של שנת 2016 שפורסם לאחרונה) לצד יציבות ברמת התעסוקה הגבוהה יחסית בשוק העבודה (שאגב קבלה סימוכין גם היום בסקר ה ADP לחודש ינואר שהיה חזק יחסית והצביע על תוספת משרות גבוהה מהתחזיות במגזר הפרטי). מאידך סביבת האינפלציה עדין לא התבססה ברמת היעד של 2%, דבר המונע מהפד בשלב זה לעלות מדרגה בהדוק המוניטארי.

"נראה כי הפד ימתין עוד תקופה לבחינת הצעדים התקציביים שינקוט ממשל טראמפ בפועל, לפני שיחליט על העלאות ריבית נוספות, כאשר מבחינתו כאמור נראה שלא הרבה השתנה מאז החלטת הריבית האחרונה. לפיכך נראה כי תסריט שהציג בהחלטה של חודש דצמבר של 2 - 3 העלאות ריבית במשך השנה הקרובה ימשיך להיות התסריט המרכזי, בהיעדר חדשות נוספות. השוק, בשלב זה, נצמד לרמה התחתונה של הערכות הפד, ומגלם 2 העלאות ריבית, ביוני ובדצמבר, בשנת 2017. השווקים , לאחר ההודעה, נסחרים ביציבות יחסית בהיעדר רמזים חדשים מצד הפד למדיניות המוניטארית העתידית".