הסכם קיבוצי עקרוני בבורסה: הסכסוך בין ההנהלה והעובדים תם

העלאת השכר הקבועה, "הטייס האוטומטי", תופחת ל-3.5% מדי שנה, במקום 6% עד כה כוחו של הוועד יפחת והוא לא ינהל עוד את גיוס העובדים

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

לאחר שהתקוטטו בחריפות במשך חודשים רבים, שבמהלכם אף ננקטו עיצומים שהפריעו לניהול ופיתוח הבורסה לני"ע בת"א, הודיעו היום ועד עובדי הבורסה והנהלתה, בראשות המנכ"ל החדש איתי בן זאב, כי הגיעו להבנות בדבר הסכם העסקה קיבוצי חדש. מדובר בהסכם שהוא עדיין נדיב ביחס למקובל במשק - הגם שפחות חריג ביחס למה שהיה עד כה.

במסגרת ההסכם החדש ישונו מודל המענקים הנהוג בבורסה ומנגנון העלאת השכר, ובמקביל נקבע מה יהיה חלקם של העובדים במניות הבורסה כשיושלם שינוי מבנה הבעלות בה. בכך בא לסופו הסכסוך החריף שאיים על פעילות הבורסה, ומנע מההנהלה לקדם מהלכים שאמורים היו לסייע לבורסה לצאת ממצבה העסקי הבעייתי במיוחד.

וכך, זמן קצר לאחר שהאשימו זה את זה במצב הבעייתי של הבורסה ובאמירת שקרים, סיכמו ועד עובדי הבורסה ובן-זאב כי בגין 2016 יינתן לעובדים מענק מיוחד וחד-פעמי בגובה 1.4 משכורות. בעבר דרשו העובדים מענק מכירה בגובה של 3 משכורות.

כמו כן, מעתה ישתנה מודל הבונוסים של העובדים, ולא יהיו עוד מענקים "קבועים" על סמך נפח הפעילות - מחזורי המסחר. בשנים האחרונות עמד המענק השנתי לעובדים על כשלוש משכורות בשנה בממוצע (היקף כספי כולל של כ-15 מיליון שקל). מעכשיו ייקבע גובה המענקים בהתאם לרווחיות השנתית של חברת הבורסה. עוד הודיעו ההנהלה והעובדים כי יגדל החלק של רכיב התגמול על בסיס ביצועים אישיים במענקים לעובדים, ובהתאם להערכת המנהל, לאחר שעד היום היו תוספות השכר והבונוסים ברובם המכריע קבועים וקולקטיביים.

עובדי הבורסה - שעלות שכרם הממוצעת עמדה ב-2015 על למעלה מ-50 אלף שקל לחודש, יקבלו בגין שנת 2016 תגמול בגובה של 14.9 משכורות. העובדים בבורסה זכאים למנגנון העלאת שכר קבוע של 6% מדי שנה - "הטייס האוטומטי", מנגנון הקיים גם במערכת הבנקאות. עתה סיכמו העובדים והנהלת הבורסה, כי הטייס האוטומטי יופחת לשיעור של 3.5% מדי שנה, במקום 6%. מדובר בתוספות שכר קבועות בסדר גודל דומה לזה שקיים בבנקים, שם הורגשה ירידה במנגנון הטייס האוטומטי לרמות של 2.5% עד 3.5%, לעומת כ-5% בעבר.

כמו כן, חודשים רבים לאחר שחברי הבורסה (הבנקים ובתי ההשקעות) סיכמו ביניהם על אופן חלוקת מניות חברת הבורסה, לאחר שזו תהפוך לחברה בע"מ הפועלת למטרות רווח, מתברר עתה שאלה "יסתפקו" ב-94% מהתמורה שתשולם עבור מניות הבורסה על-ידי מי שירכוש אותן בעתיד. זאת מאחר שהעובדים יקבלו לרשותם 6% ממניות הבורסה עם השלמת שינוי מבנה הבעלות בבורסה. כרגע לא ברור כיצד מניות אלה יחולקו בין עובדי הבורסה לבין עצמם.

השלמת הליך שינוי מבנה הבעלות בבורסה תלויה בהשלמת החקיקה הנדרשת. לפי שעה החקיקה האמורה, שאותה מקדמת רשות ני"ע, בסיוע לשכת שר האוצר, עדיין תלויה ועומדת בכנסת. על פי הערכות, רכיב המניות יהיה שווה עשרות רבות של מיליוני שקלים.

כמו כן, סוכם בין העובדים והנהלה שתינתן "רשת ביטחון" לעובדי הבורסה, כך שלא יפוטרו במשך חמש שנים מהיום - במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש שתוקפו חמש שנים, גם אם יושלם השינוי המבני והחברה תהפוך לחברה רגילה הפועלת למטרות רווח ותהיה בבעלות גוף עסקי המבקש למקסם את רווחיו. עם זאת, נציין כי כבר כיום יש לעובדי הבורסה הוותיקים קביעות לכל החיים דה פקטו.

נוסף על כך סוכם שיחול שינוי באופן ניהול איוש משרות בבורסה. כוחו של הוועד יפחת והוא לא ינהל עוד את גיוס העובדים. מי שינהל זאת תהיה ההנהלה, שתעשה זאת רק תוך "היוועצות עם ועד עובדי הבורסה".

מה עוד בהסכם? מעכשיו תהיה תקרה לצבירה של ימי חופשה, שתעמוד על 60 יום, לעומת אי מגבלה עד כה, כשנכנס הסכם פרישה מרצון, עם זכות וטו של המנכ"ל בן זאב. עוד נקבע שחלק מעובדי הקבלן ייקלטו כעובדי הבורסה, בדגש על עובדים עם מוגבלויות.

הגם שהשגת ההסכם בין הוועד להנהלת הבורסה היא התפתחות חיובית, לא מדובר בהכרח בבשורה שמלמדת על שינוי הכיוון הכה נדרש בפעילותה העסקית של הבורסה, בדגש על שוק האקוויטי הצולע. רוב הפתרונות לשינוי הכיוון הנדרש לבורסה לא נמצאים רק, ואפילו לא בעיקר, בבורסה, כי אם אצל רשות ני"ע (הרגולטור האחראי), הממשלה והכנסת.

הסכמות מרכזיות בין הנהלת הבורסה לוועד העובדים:

■ העובדים יהיו זכאים לקבל 6% מהבעלות על הבורסה, עם אישור החוק לשינוי מבנה הבורסה.

■ העובדים יהיו זכאים להעלאת שכר קבועה בגובה של 3.5% מדי שנה (הטייס האוטומטי), במקום 6%.

■ תגמול עובדים על בסיס ביצועים אישיים יגדל; העובדים יקבלו עבור 2016 בונוס חד-פעמי בגובה 1.4 משכורות; המענקים יוצמדו לרווחי הבורסה ולא למחזורים.

■ תינתן "רשת ביטחון" לעובדי הבורסה כך שלא יפוטרו במשך 5 שנים מהיום.

■ ההנהלה תוביל את הליכי איוש המשרות באמצעות מכרזים פנימיים, ורק תיוועץ בוועד.