צפו: פתרון יצירתי לצמצום המזהמים הנפלטים משימוש בדלק

פחמן דו-חמצני הנפלט כתוצאה משימוש בדלקים מהווה את אחד הגורמים העיקריים להתחממות הגלובלית ■ חברה הודית בשם קארבון-קלין הצליחה לפתח שיטה יצירתית לצמצום משמעותי של הזיהום

מחוץ לקופסא, פחמן דו חמצני / צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, פחמן דו חמצני / צילום: שאטרסטוק

ב-200 השנים האחרונות, התהליך התעשייתי המקובל להפקת אנרגיה התבסס בעיקר על שריפה של דלקים מאובנים, המשחררים כמויות גדולות של מזהמים לאטמוספירה, ביניהם פחמן דו-חמצני. הפד"ח הוא אחד הגזים שמרכיבים את האטמוספירה של כדור הארץ, ויש לו חלק חשוב בתהליכים ביולוגיים, אקולוגיים וגיאופיזיים רבים.

למרות כמותו הקטנה יחסית לגזי חממה אחרים כמו אדי מים, זמן השהייה הארוך שלו באטמוספירה (עשרות שנים) גורם לכך שהוא תורם רבות לאפקט החממה. התאוריה המקובלת בקרב רוב מדעני האקלים, טוענת שפליטות אנושיות של פחמן דו-חמצני שנפלטו בתהליכי בערה של דלק מחצבי, כמו גם תהליכים תעשייתיים וחקלאיים אחרים מאז המהפכה התעשייתית, גרמו לעליית אחוזי הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה ובכך הובילו להתחממות העולמית.

על אף המאמצים הגדולים להפחית את כמות הפחמן הדו-חמצני שנפלט על ידי בני האדם - בין היתר על ידי התייעלות אנרגטית ומעבר לאנרגיה מתחדשת או לאנרגיה גרעינית, השימוש בדלק מחצבי שפולט פחמן דו-חמצני עדיין נפוץ מאוד ומהווה את רוב משק האנרגיה העולמי, כך שפליטות הגז רק גדלות עם השנים.

באופן היסטורי, המדינות המערביות היו הפולטות הגדולות ביותר. אלא שהיום, רוב פליטות הפחמן הדו-חמצני מגיעות דווקא מהמדינות המתפתחות, ביניהן סין והודו - על רקע הצמיחה המואצת בכלכלות שלהן.

חברה בשם CarbonClean הצליחה לפתח שיטה יעילה וזולה לצמצום הפליטה של הפחמן הדו-חמצני ע"י לכידתו והפיכתו לאבקת אפייה. הטכנולוגיה החדשנית פותחה בתחנת כוח בעיר טוטיקורין בדרום הודו, ובחברה טוענים שהיא יכולה למנוע פליטה של כ-60 אלף טון פחמן מדי שנה, אפקט המקביל להורדת 12,000 כלי רכב מזהמים מהכביש.

אז איך זה עובד? כאשר נוצר במפעל גז הפליטה מותז עליו כימיקל מתוצרת החברה, המנתק מהגז את מולקולות ה-CO2, אותן מערבבים עם מלח גס ואמוניה. מהתערובת יוצרים אבקת אפייה.

התהליך הזה מסמל פריצת דרך גלובלית ביעילותה, שכן עד כה כל הטכנולוגיות שפותחו לשם לכידת פחמן היו מורכבות מאוד, יקרות, ובסוף התהליך הפחמן נקבר עמוק באדמה ללא תועלת כלכלית. לעומת זאת, הפטנט של CarbonClean הוא זול לייצור והתוצרת שלו מאפשרת את פעילותו ללא מימון ממשלתי.

כדי לסבר את האוזן, בשנת 2015 פרסם ארגון האנרגיה האמריקאי דו"ח שקובע כי בין השנים 2010-2013 הטכנולוגיות השונות לצמצום הפליטות במפעלים בארה"ב נזקקו למימון ממשלתי בסך כ-100 מיליון דולר.

אז אמנם לא מדובר בפתרון שלבדו יציל את כדור הארץ או יעצור את הזיהום העולמי, אבל זה בהחלט צעד קטן בעל השפעה גדולה - בדרך למזעור ההשלכות השליליות של שריפת דלקים מאובנים.