מאבק של עשור: רפאל תרשום פיתוח מערכת מודיעין כפטנט

בתע"א ובאלתא טענו כי במערכת, שמתחברת למטוסי קרב ומספקת צילומים איכותיים, אין המצאה בלעדית - אך סגנית רשם הפטנטים דחתה את ההתנגדויות ■ ההחלטה שווה לרפאל מאות מיליוני דולרים בעשור הקרוב

רקלייט / צילום: באדיבות רפאל
רקלייט / צילום: באדיבות רפאל

במשך עשר שנים נלחמו התעשייה האווירית והחברה-הבת שלה אלתא מערכות, שתיהן חברות ביטחוניות שבבעלות המדינה, בבקשה של חברה ביטחונית ממשלתית אחרת, רפאל, על רישום מערכת נשק מתקדמת שפיתחה - כפטנט. בימים האחרונים שמה סגנית רשם הפטנטים, ז'קלין מלכה, סוף לסאגה הממושכת, וקבעה כי המערכת "רקלייט" של רפאל מערכות לחימה היא המצאה לכל דבר, דחתה את ההתנגדויות של תע"א ושל אלתא, וקבעה כי השתיים ישלמו לרפאל את הוצאות ההליך.

רקלייט היא מערכת צילום מודיעין מוטסת, שפותחה ברפאל. בבקשת הפטנט שהחברה הגישה, נכתב שהמערכת מיועדת לספק צילומים איכותיים ברזולוציה גבוהה של אזור עניין מסוים שנמצא בשטח נרחב. המערכת נישאת מתחת לכנף של מטוס קרב, ומאפשרת אספקה של תוצרים חרף תמרונים חדים שעושה המטוס, וחרף שינויים בתנאי השטח.

מטרת המערכת היא להפחית באופן משמעותי איסוף של מידע שאינו רלוונטי למשימה - דבר שיש בו כדי לצמצם את המלאכה הרבה שבעיבוד ובניתוח התוצרים שנאספים במהלך הגיחה.

לדברי רפאל, המערכת מיועדת במיוחד למטוסי קרב, כך שבכוחה לפעול היטב גם במצב של טיסה במהירות גבוהה, תמרונים חדים ותנודות רבות - מה שלרוב מקשה על צילום איכותי. אחד היתרונות של מערכת זו, הוא היכולת שלה לספק תוצרים איכותיים בזכות ניתוק בין תנועות המטוס לבין מערכת הצילום שהוא נושא.

מאז שרקלייט פותחה ויוצרה, רפאל מכרה מערכות רבות כאלה בעולם, ובעשור האחרון היא גם השיקה גרסאות מתקדמות שלה. בכל אותו זמן, היא נאבקה על רישום הרקלייט כפטנט על שמה - אלא שבתע"א ובאלתא טענו כי אין במערכת המצאה שמעמידה לרפאל את הזכות לרשום אותה כפטנט. במסגרת ההליך הממושך שהתנהל לפני סגנית רשם הפטנטים, ז'קלין מלכה, הציגו תע"א ואלתא שורה של פרסומים מקצועיים מן העבר, שלדעתן יש בהם כדי להוכיח כי בעת פיתוח המערכת היה ידע קודם בנושא - ולפיכך אין מדובר בהמצאה בלעדית של רפאל.

גם אלביט מערכות התנגדה בעבר לרישום של אותה מערכת כפטנט של רפאל, אך היא זנחה את ההליך בשנת 2013.

רפאל מצדה, הציגה במסגרת ההליך באמצעות נציגה, עורך הפטנטים ד"ר כפיר לוצאטו, הבעלים של הפירמה לוצאטו את לוצאטו, שלושה עיקרי המצאה שעליהם מתבססת המערכת שפותחה.

סגנית רשם הפטנטים קבעה בהחלטה מנומקת שנתנה בימים האחרונים, כי גם לאחר עיון בפרסומים המקצועיים שהציגו תע"א ואלתא - אלה אינם שוללים את החידוש שעליו טוענת רפאל בבקשת הפטנט וקבעה כי הבקשה עומדת בדרישות.

בהתייחס לאחד הרכיבים המשמשים את המערכת ומקנים לה יכולות ייחודיות, קבעה מלכה כי "הרכיב אינו נמצא בפרסומים הקודמים והוא מקנה להמצאה 'התקדמות המצאתית' - כך שהוא מאפשר למערכת אופן פעולה שונה מפעולתן של מערכות אחרות".

סגנית הרשם מלכה קבעה עוד כי תע"א ואלתא ישלמו לרפאל את הוצאותיה בהליך - 200 אלף שקל.

על פי הערכות של גורם בשוק הביטחוני, ההחלטה של סגנית רשם הפטנטים עשויה להיות בעלת משמעות של מאות מיליוני דולרים לרפאל במהלך השנים הקרובות. זאת, בין השאר בשל העובדה שחברות אחרות לא יוכלו להעמיד מערכת מתחרה שמבוססת על הרכיבים שנכללים במערכת רקלייט לפחות במהלך העשור הקרוב.