אושר: הפחתת הביורוקרטיה בטאבו ותוכנית חומש למגזר הבדואי

הממשלה אישרה היום מספר תוכניות בעלות משמעות כלכלית ומשקית: תוכנית להפחתת הביורוקרטיה בטאבו וברשות הפטנטים, הקלה על חברות היי-טק בהליכי מיזוג ותוכנית חומש למגזר הבדואי ■ נתניהו: "ברישום מקרקעין צריכים להתקדם לעבר העידן הדיגיטלי ולא להמשיך להתנהל כמו בימי הביניים"

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

הממשלה אישרה היום (א') במסגרת ישיבתה השבועית מספר תוכניות, בעלות משמעות כלכלית ומשקית: התוכנית של שרת המשפטים איילת שקד להפחתת הביורוקרטיה בתחום רישום המקרקעין (טאבו), האפוטרופוס הכללי ורשות הפטנטים; תוכניתם של שר האוצר משה כחלון ורשות המסים לתיקון פקודת מס הכנסה ולפיו מיזוגים או פיצולים בחברות, בדגש על חברות היי-טק, לא יחויבו עוד במס; והתוכנית של שר החקלאות אורי אריאל, לפיתוח המגזר הבדואי בעלות של 3 מיליארד שקל עד שנת 2022.

"הורדת הרגולציה בישראל היא מפתח להגדלת הצמיחה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו על תוכניתה של שקד. "במדינת ישראל יש עודף רגולציה שמכביד על המשק. בתחומים כמו רישום מקרקעין צריכים להתקדם לעבר העידן הדיגיטלי ולא להמשיך להתנהל כמו בימי הביניים. נמשיך להפחית רגולציה מיותרת איפה שניתן", הוא הוסיף. שקד אמרה בעניין: "הזמן שלכם יקר לנו. עודפי השומן בביורוקרטיה וברגולציה הישראלית אינם בריאים לכלכלה ולאזרחי המדינה. עלינו לטפל בבעיה מהשורש. התוכנית עתידה לחסוך זמן רב, עשרות מיליוני שקלים לקופת המדינה, ולסייע לשוק הפרטי ולכלכלה הישראלית וזו רק ההתחלה".

בתחום הטאבו, התוכנית כוללת הגדלה משמעותית בשיעור הפעולות שניתן לבצע באמצעות האינטרנט וקיצור משמעותי בזמני הרישום של נכסים או הערות אזהרה. בתחום האפוטרופוס התוכנית מגדילה את מספר הפעולות המקוונות שניתנות לביצוע, מפחיתה את הנטל על גורמי הפיקוח ומקלה על בני המשפחה באמצעות מיקוד הדרישות מהם. בתחום הפטנטים התוכנית כוללת בין היתר קיצור משך ההמתנה לתחילת הבחינה של פטנט לכדי 24 חודשים לעומת 30 כיום, וקיצור משך ההשלמה של בחינת פטנט לכדי 45 חודשים לעומת 60 חודשים כיום.

התוכנית השלישית שאושרה היום בממשלה, כאמור, עוסקת בפיתוח המגזר הבדואי. התוכנית כוללת בין היתר השקעה של מאות מיליוני שקלים ברשויות המקומיות, לצורך שיפור תשתיות ושירותים חברתיים, בראשם תחום החינוך. רק לתחום החינוך לבדו, יוקצו 1.14 מיליארד שקל לצורך תוכנית לשיפור הישגי התלמידים, הכשרת מורים, הפעלת חוגים, מניעת נשירה מבתי ספר ועוד.

מול התקצוב הממשלתי, הרשויות יחויבו לפתח ולהטמיע מערכי גבייה לצורך גביית תשלומי ארנונה מכלל התושבים. רשויות שיקלטו את תושבי הפזורה הבדואית יקבלו מענקים מיוחדים שמתוקצבים גם הם במסגרת התוכנית. התוכנית כוללת גם הקמה של 10 אזורי תעשייה חדשים ביישובים הבדואים.

שר החקלאות אורי אריאל, הממונה על יישום התוכנית, אמר היום לאחר ישיבת הממשלה: "אסור להשלים עם המציאות הקיימת בקרב החברה הבדואית בישראל. המשך המצב יפגע במדינת ישראל, בחברה הבדואית ובעתיד הנגב. תוכנית החומש החדשה, גדולה וממוקדת יותר מהתוכנית הקודמת שאושרה בממשלה. השקעה במגזר הבדואי לצד עמידה איתנה על שלטון ואכיפת החוק, היא נכונה והיא אינטרס של מדינת ישראל ושל החברה הישראלית. כך אזרחי ישראל הבדואים יתקרבו יותר למדינת ישראל והחברה הישראלית תתקרב לחברה הבדואית."