שנת שקט: אי.די.בי הבטיחה גיוס אג"ח של כמיליארד שקל

זכתה להצלחה גדולה בהרבה מהצפוי במכרז המוסדי המקדים לסדרה החדשה - עם ביקושים של 1.45 מיליארד שקל, והריבית פחתה לעד 5.7%

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

שוק ההון המקומי ממשיך להביע אמון באיש העסקים אדוארדו אלשטיין ובחברת אי.די.בי פתוח שבבעלותו. אתמול (ב') קיימה חברת ההחזקות את המכרז המוסדי המקדים בהנפקת איגרות החוב שלה מסדרה י"ג החדשה, וזכתה בו להצלחה גדולה בהרבה מהצפוי, עם ביקושי ענק של 1.45 מיליארד שקל.

בזכות הביקוש העצום, הבטיחה לעצמה אי.די.בי גיוס של 941 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים שהשתתפו במכרז המוסדי, והגדילה את היקף ההנפקה כולה לעד 1.06 מיליארד שקל. נוסף על כך, הביאה ההסתערות על אג"ח י"ג גם להפחתת שיעור הריבית שתשלם החברה, לעד 5.7% בלבד, וזאת בהשוואה לשיעור מקסימלי של 7.47% שהוצע למשקיעים. את ההנפקה הובילה חברת אפסילון חיתום והנפקות בניהולו של אייל גרינבאום.

לדברי שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי פתוח, "תוצאות המכרז מהוות עבורנו הבעת אמון חשובה בחברה ובהנהלתה, בהובלת יו"ר הדירקטוריון אדוארדו אלשטיין, וצעד משמעותי נוסף בתהליך הבראת החברה וביסוס מעמדה, שעליו אנו שוקדים בשלוש השנים האחרונות. בכוונתנו להמשיך ולפעול בהתאם לאסטרטגיה זו לטובת כלל בעלי החוב שלנו ולהשאת ערך לבעלים".

לאי.די.בי ארבעה נכסים מרכזיים: 55% ממניות כלל ביטוח, בעלות שווי שוק של 1.7 מיליארד שקל, 68% ממניות דיסקונט השקעות בעלות שווי שוק של 1.1 מיליארד שקל, 50% ממניות חברת הנדל"ן IDBG שפועלת בלאס וגאס ו-100% ממניות חברת התעופה ישראייר (שאמורה להימכר לסאן דור שבבעלות אל על). כנגד נכסים אלו עומדים חובות של כ-3.2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח (ללא סדרה י"ג החדשה), לבנקים ולגופים המוסדיים.

פירעון של 900 מיליון שקל בשנתיים הבאות

אי.די.בי סיימה את שנת 2016 עם כ-200 מיליון שקל בקופה, כאשר לפניה פירעונות חוב ותשלומים נוספים של כ-900 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2017 ו-2018. כך שבאמצעות גיוס של כ-1 מיליארד שקל כעת, הבטיח לעצמו אלשטיין שקט פיננסי של שנה לפחות. עם זאת, לצורך הסרת הערת ה"עסק חי" מהדוחות הכספיים שלה, נדרשת החברה להציג יכולת פירעון של שנתיים לפחות, ולכן היא עשויה להמשיך ולגייס מזומנים בשוק החוב, למשל באמצעות הרחבת סדרת האג"ח י"ב שהונפקה לפני כחודשיים.

סדרה י"ג היא השלישית שמנפיקה אי.די.בי בחצי השנה האחרונה. כמו השתיים האחרות (י"א וי"ב), גם סדרה י"ג משלמת ריבית מדי רבעון ואמורה להיפרע בתשלום אחד בסוף נובמבר 2019, כך שמשך החיים הממוצע של החוב (מח"מ) עומד על כ-2.6 שנים. שלוש סדרות האג"ח גם הונפקו עם ביטחונות ממשיים למשקיעים, בדמות שעבודים על נכסים מהותיים ביחס של 133% בין ערך הנכסים לגובה החוב.

כך למשל, סדרה י"ג מעניקה למחזיקי האג"ח שעבוד על מלוא התמורות שתקבל אי.די.בי ממכירת מניות של החברה הבת, כלל ביטוח, ומדיבידנדים שיתקבלו ממנה טרם המכירה. מדובר על היקף של עד כ-50% ממניות כלל ביטוח בעלות שווי שוק נוכחי של כ-1.5 מיליארד שקל, שנמצאות כיום בידי נאמן עד למכירתן, ולפי החלטת בג"ץ אי.ד.בי אינה יכולה לשעבדן אלא את התמורות מהן.

סדרה י"ב מעניקה שעבוד על מניות של דיסקונט השקעות, ואילו סדרה י"א מעניקה שעבוד על המניות הנותרות של כלל ביטוח, בשיעור של עד 5%. אלא ש-4% ממניות כלל ביטוח משועבדות כיום לחברת מנורה מבטחים, תמורת הלוואה של 153 מיליון שקל, ולאור הצלחת הגיוס אתמול עשויה אי.די.בי לפעול לפירעון מוקדם של הלוואה זו, לצורך שחרור הביטחונות לטובת מחזיקי אג"ח י"א.

לפי התכנון המקורי, אמורה ההלוואה ממנורה מבטחים להיפרע בשני תשלומים, שליש מהקרן במארס הקרוב והיתרה במארס 2018. לטובת הלוואה זו משועבדות גם 13.8 מיליון מניות של דיסקונט השקעות (דסק"ש), בעלות שווי שוק של כ-190 מיליון שקל. כך שפירעון מוקדם של ההלוואה ממנורה מבטחים ישחרר משעבוד גם את מניות דסק"ש, שבהן ניתן יהיה להשתמש לצורך גיוס חוב נוסף בדרך של הרחבת סדרת אג"ח י"ב.

עם זאת, לצורך פירעון מוקדם של ההלוואה ממנורה מבטחים עשויה אי.די.בי להידרש להסכמת המלווים האחרים, ובעיקר אלו שהחוב כלפיהם מתוכנן להיפרע לפני מועד פירעון הלוואה זו (מארס 2018), קרי הבנקים ומחזיקי אג"ח ז' ואג"ח י'. לשם כך, היא עשויה לבצע פירעונות מוקדמים לאותם מלווים מתוך הסכום שגויס כעת, או להפקיד לטובתם כבר כעת את הסכום הדרוש לפירעון החוב כלפיהם בשנה הקרובה.