פרוטליקס זינקה ב-300% מאז דצמבר

בין הסיבות להתאוששות המניה: הזמנה גדולה מממשלת ברזיל והפיכתה של קרן נייט של משפחת גודמן לבעלת עניין בחברה

חברת פרוטליקס , שמפתחת תרופות על בסיס הנדסה גנטית של חלבונים אנושיים בתוך תאי גזר, רושמת בחודשיים האחרונים עליות דרמטיות במניות שלה, שהגיעו לקצב שיא עם עלייה של 70% במחיר המניה מאז יום חמישי האחרון. שווייה של החברה כיום הוא 186 מיליון דולר. מדובר בעלייה של כ-300% מאז תחילת דצמבר 2016 - מועד חתימת הסדר החוב בחברה.

אותו הסדר כלל הנפקת מניות שהובילה לדילול משמעותי בהחזקת המשקיעים הקיימים בחברה, והצניח בתחילה את המניה ב-40% לשפל שלל כל הזמנים. ואולם מאז תיקנה מניית פרוטליקס את הירידות והרבה מעבר לכך, אף שהיא עדיין אינה מתקרבת לרמות המחיר שבהן נסחרה עד 2015.

העליות נובעות, ככל הנראה, מכך שהשוק "עיכל" את הסדר החוב, והופתע לטובה מהזמנה גדולה למוצר המוביל של החברה מממשלת ברזיל וכן מכניסתה של קרן נייט של משפחת גודמן להיות בעלת עניין בחברה. נוסף על כך, מצפות לחברה כמה אבני דרך בטווח השנה הקרובה - בין השאר, תוצאות ניסויים טובות במוצר לטיפול במחלת פברי ובמוצר לטיפול בסיסטיק פיברוזיס.

הקשיים שמהם סבלה פרוטליקס בשנים האחרונות נבעו מכישלון יחסי של המוצר המוביל של החברה לטיפול במחלת גושה. אישור המוצר עוקב פעמיים על ידי ה-FDA - רשות המזון והתרופות האמריקאית - ועד שהמוצר הגיע לשוק, הוא כבר לא הצליח לתפוס בו נתח משמעותי. הוא שווק על ידי ענקית התרופות פייזר, שככל הנראה, לא היתה ממוקדת מאוד בהצלחתו - והחוזה עם פייזר כנראה לא היה רווחי מאוד לפרוטליקס.

בסוף 2014 מונה המנכ"ל משה מנור במקומו של המנכ"ל הוותיק של החברה, ד"ר דוד אביעזר, וביצע כמה שינויים בחברה (יחד עם היו"ר, שלמה ינאי). מנור וינאי החליטו להסיט את המיקוד של החברה ממוצר הגושה, ולמקד את מאמצי הפיתוח שלה במוצרים שהם לא רק דומים למוצרים קיימים בשוק, אך מוצעים במחירים נמוכים יותר (כפי שמתאפשר בזכות מערך הייצור הייחודי של החברה בתאי גזר), אלא מוצרים ייחודיים ומשופרים על פני הקיים. עם אלה ניתן למנות את המוצר של החברה לטיפול במחלת פברי ואת המוצר שלה לטיפול בסיסטיק פיברוזיס, שתוכננו מלכתחילה להיות מוצרים משופרים על פני הקיים בשוק, וכן מוצר לטיפול במחלות דלקתיות, שהוא גרסה לבליעה של תרופות הניתנות כיום בזריקה.

השינוי הנוסף שביצע מנור הוא ויתור על מוצר הגושה לטובת פייזר בכל המדינות בעולם למעט ברזיל, בתמורה לקבלת מלוא ההכנסות מהשוק הברזילי, שם חתמה החברה על חוזה עם הממשלה. במשך תקופה ארוכה לא היה ברור אם ההימור השתלם, אבל באמצע דצמבר העסקה הברזילית סוף סוף תפסה תאוצה, בצורת הזמנה בהיקף של 24 מיליון דולר. הכנסות החברה הסתכמו ב-7 מיליון דולר בלבד בשנה שקדמה להסכם - כך שמדובר בזינוק בהכנסות.

יצוין כי במקור היה אמור ההסכם להניב לפרוטליקס הזמנות בהיקף של 40 מיליון דולר בשנה בתוך שנתיים, וסך כולל של 280 מיליון דולר לפחות בשבע שנים - אבל ממשלת ברזיל התעכבה בביצוע ההסכם. ההזמנה שהתקבלה מעידה על כוונות הממשלה לחזור ולממש את ההסכם, אבל במספרים דומים לאלה שנקבעו תחילה.

המלצות חיוביות

כאמור, פרוטליקס ביצעה באחרונה מהלך של הסדר חוב, שבו הומרו 54 מיליון דולר מחוב החברה שיועד להחזר ב-2018, לחוב חדש בהיקף של 40 מיליון דולר, המיועד להחזר רק ב-2021. נוסף על כך, הנפיקה החברה 22 מיליון דולר של חוב חדש, ועוד מניות בהיקף של כ-20% מהחברה לבעלי החוב שהסכימו להמרה. 14 מיליון דולר חוב נותרו לפירעון ב-2018.

לפני כשבועיים זכתה פרוטליקס בבעלת עניין חדשה - חברת נייט הקנדית (Knight Therapeutics). נראה כי הבעת העניין מצדה של חברה זו, שהעידה על כניסתה לחברה כצעד לקראת שיתוף פעולה שיכול להיות בעתיד לא רק פיננסי, הובילה גורמים מוסדיים נוספים להשקיע במניה. כמה המלצות חיוביות על המניה תרמו לעניין המחודש בחברה והובילו, ככל הנראה, לעליות.