פרשנות: מדד מחירי הדירות ירד? לא בטוח שיש מה לחגוג

למרות ירידה של 1.2% בינואר, רצוי לזכור כי שיטת הזנת הנתונים כבר התבררה כלא מדויקת ■ ברשות המסים מקווים כי המעבר לשיטת דיווח מקוונת תביא לנתונים אמינים יותר ■ ומי מעכב בכוונה הנעת מהלך שכזה?

מדד מחירי הדירות רשם בינואר את הירידה החדה ביותר - אך לא הארוכה ביותר - מאז 2007 ותחילת גל עליית מחירי הנדל"ן. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אתמול (ד'), ירד מדד המחירים לחודש ינואר ב-1.2%.

המדד מתבסס על נתוני עסקאות שנעשו בחודשים נובמבר ודצמבר 2016 - שממשיכים להיאסף גם לאחר פרסום המדד. העובדה שחלק גדול מהנתונים מוזנים למאגר באופן ידני פוגעת באיכותם ומעכבת את קבלת התמונה המלאה. משום כך נהוג להתייחס לשלושת המדדים האחרונים בספקנות. בכפוף לסימני שאלה אלה, מגלה עיון בתוצאות המדד לאורך השנים כי מאז 2007 לא נרשמה ירידה של יותר מ-1.2% בחודש אחד. יחד עם זאת, בשנת 2011 נרשמה ירידה שנמשכה שלושה חודשים: מדדי ספטמבר, אוקטובר ונובמבר ירדו במצטבר ב-1.6%.

מדד מחירי הדירות מחושב על סמך כרטסת מחירי הנדל"ן (כרמ"ן) שאליה מוזרמים דיווחי מכירות הדירות מלשכות מס שבח בכל הארץ. הקובץ כולל מידע על עסקאות מכירת דירות יד ראשונה ועל החלפת בעלות בדירות ישנות - אירועי מס החייבים בדיווח לרשות המסים.

החל משנה שעברה ניתן לדווח על העסקאות באופן מקוון, אך לפי הערכות רק חלק קטן מהנתונים מגיעים בצורה מקוונת והיתר ממשיכים להגיע דרך טפסי נייר ומועברים למאגר בהקלדה ידנית על-ידי פקידים. בדיקה שנערכה בעבר ביוזמת המועצה הלאומית לכלכלה חשפה אי דיוקים בכ-60% (!) מהנתונים המוזרמים לכרמ"ן. הסיבה העיקרית לכך היא שממלאי הדיווחים אינם טורחים למלא נתונים שאינם בגדר חובה לצורך שומת המס, כמו שטח הדירה ושנת ההקמה של הבניין - והפקידים נוהגים להשלים נתונים אלה כראות עיניהם.

 

ברשות המסים מקווים כי המעבר לחובת דיווח מקוונת למס שבח יביא לטיוב משמעותי בנתונים, משום שלא ניתן לשגר את הטופס המקוון ללא מילוי כל הפרטים הנדרשים. הבעיה שיו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מעכב זה חצי שנה במתכוון את ישיבת הוועדה שאמורה לאשר את תקנות המעבר לדיווח מקוון. כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", גפני זועם על רשות המסים משום שאינה מסייעת לדעתו לגמ"חים חרדים הנפגעים מיישום תקנות ה-FATCA המחייבות גופים פיננסיים לדווח על מפקידים אזרחי ארה"ב.

כתוצאה מיישום התקנות סגרו בנקים חשבונות רבים שנוהלו על-ידי גמ"חים לאחר שאלו לא הגישו להם הצהרה על כך שהם מוסדות פיננסיים קטנים המנהלים פחות מ-50 מיליון דולר (ופטורים מחובת דיווח על המפקידים) או שסירבו לקבל הצהרות שהגישו גמ"חים. גפני סבור שרשות המסים אינה עושה די כדי לשכנע את הבנקים להכיר בגמ"חים כמוסדות פיננסיים פטורים.

מדד מחירי הדירות בעשור האחרון
 מדד מחירי הדירות בעשור האחרון