מלכות הטכנולוגיה: ביצועי היתר של אמזון מול גוגל יימשכו?

אחת מתמחה בקמעונאות, השנייה בפרסום - אך יש קווי דמיון משמעותיים בין אמזון וגוגל ■ מה האתגרים וההזדמנויות הבולטות שעומדות בפני שתי ענקיות הטכנולוגיה - והאם התמחור שלהן משקף הזדמנות קנייה?

אמזון / צילום: רויטרס
אמזון / צילום: רויטרס

המניות של שתי מלכות הטכנולוגיה, גוגלו-אמזון, נסחרות כבר מעל ל-800 דולר למניה. יש לא מעט קווי דמיון בין השתיים, בראשם תכונה משותפת של "פיצול אישיות" ברמה מסוימת: מצד אחד, מדובר בחברות ענק גלובליות, ומאידך שתיהן לא קופאות על השמרים וממשיכות לחדש כל הזמן, כמו סטארט-אפים רעבים להצלחה.

שתי החברות פועלות בתחום שירותי הענן הצומח במהירות, לשתיהן "עוזר אישי" ביתי העונה לפקודות קוליות ושתיהן מתכחשות לשווי השוק הענק שלהן, כמו גם לכוח המשיכה, וממשיכות לצמוח בקצב גבוה.

מניית אמזון זינקה ל-800 דולר כהרף עין - לפני עשור נסחרה המנייה ב-40 דולר בלבד. בגוגל ההתקדמות הייתה איטית הרבה יותר (הכל יחסי כמובן...) - לפני עשור המנייה נסחרה ב-230 דולר.

האם ביצועי היתר של מניית אמזון ביחס לגוגל יימשכו גם בשנים הקרובות?

הזדמנויות

גוגל, שהמציאה מחדש את תחום הפרסום, ממשיכה להראות צמיחה מהירה בפעילות הליבה שלה. החברה מתכוונת ללחוץ על הגז בכל מיני יוזמות, כמו הטענה מהירה יותר של תוצאות חיפוש, עוזר קולי, ופרסונליזציה. בנוסף, הצמיחה המהירה ב-Youtube צפויה להימשך - והיא נתמכת בבינה המלאכותית של גוגל, אשר יודעת להציע למשתמשים תוכן המותאם אליהם. גם האפשרות לחיתוך הפרסומות ב- Youtube ל-5 שניות בלבד הוכחה כרעיון מוצלח מאוד.

בתחום פעילות הענן של החברה, שנת 2016 הייתה שנת פריצה. הקטגוריה הכוללת את שירותי הענן של גוגל, את גוגל PLAY ואת עסקי החומרה, רשמה ברבעון האחרון הכנסות של 3.4 מיליארד דולר, צמיחה של 62% לעומת הרבעון המקביל. תחום הענן בגוגל שולי יותר ביחס לאמזון, אך ככל הנראה צומח בקצב גבוה יותר. החברה לא חוששת להתחרות באמזון גם בגזרת המחיר, בתחום הרווחי והצומח.

אמזון מהפכנית לא פחות. מדובר בחברה נדירה בקנה מידה היסטורי. על כמה חברות ניתן לומר שפגעו קשות בסקטור ענק כמו סקטור הקמעונאות, והובילו לשינוי מבני שאי אפשר לעצור, כל זאת בשוק הצריכה המשמעותי בעולם - ארה"ב?

למרות שאמזון מזוהה עם קניות אונליין, כיום הסגמנט הצומח ביותר שלה הוא שירותי הענן, הצומחים בקצב שנתי פנטסטי של 42%. אמזון צומחת בקצב דומה גם בסגמנט ה-Marketplace, פלטפורמה שהיא מציעה לסוחרים. דווקא בקניות אונליין של מוצרי אמזון, הצמיחה נמוכה יותר ועומדת על כ-15%.

לאמזון יש כמה קטליזטורים משמעותיים לצמיחה בשנים הקרובות: כניסה לתחום האופנה ולתחום ה-B2B שיתחיל עם חלקי חילוף לרכבים, התרחבות לשוק הענקי של הודו וכן הכנסה "הביתה" של תחום המשלוחים, הובלה ע"י דאונים, STREAMING VIDEO, הסופרמרקטים הלא מאוישים - ובטח פספסנו עוד כמה. לג'ף בזוס יש מגע זהב - עסקי הליבה ויוזמות אחרות כמו הענן, קינדל ואלקסה, כבר הפגינו הצלחה מסחררת. כמעט כל יוזמה של אמזון פוגעת בול.

 

אתגרים

הבעיה העיקרית של גוגל היא שבחיפוש אחר "הדבר הבא" היא ממשיכה לשרוף כסף על הרבה יוזמות ארוכות טווח שכלל לא בטוח אם יצליחו בטווח הארוך, וחלקן כבר הוכתרו ככישלון -יוזמת ה-NEST, המשקפיים של גוגל, הרשת החברתית GOOGLE PLUS, רכישת בוסטון דיינמיקס ועוד. אחוז הפגיעה של גוגל ביוזמות חדשניות לא מרשים, בוודאי בהשוואה לאמזון. אתגר נוסף הוא פריחתה של פייסבוק בתחום הפרסומות, שמן הסתם באה במידה מסוימת על חשבון גוגל. קיימים גם איומים רגולטוריים הקשורים למעמדה המונופוליסטי של החברה.

מצידה של אמזון, האתגר המרכזי הוא הגדלת שולי הרווח התפעולי (2.87% ב-Q4 2016) - אמזון תצטרך לתרגם את העוצמה שלה לגידול משמעותי בשולי הרווח, תוך שמירה על מעמדה הבלתי מעורער. אחד החסמים שהקשו על התחרות מול אמזון היה יעילות החברה ושולי הרווח הנמוכים בהם פעלה, ולכן ייתכן שהגדלת הרווחיות תקל על מתחרים פוטנציאליים לקחת נתח שוק. וולמארט ושחקניות אחרות כבר משקיעות במידה ניכרת בהרחבת מכירות האונליין.

אתגר נוסף הוא שמירה על קצב הצמיחה הגבוה. בדוחות האחרונים, לראשונה מאז 2013, אמזון לא ציינה את קצב הגידול בלקוחות שירות ה-Prime המשלמים (לאחר צמיחה רב-שנתית של כ-50% בשנה). האם חוק המספרים הגדולים חל גם על המכונה המשומנת הזאת, באופן שמאט את הצמיחה?

לבסוף, תחום שירותי הענן - נראה כי התחום הצומח והרווחי ביותר של אמזון (שולי רווח תפעולי של 31% ברבעון הרביעי של 2016) מתחיל להאט. הצמיחה בהכנסות הייתה אמנם מאוד גבוהה, הן עלו ב-47%, אך קצב זה הוא נמוך יותר ביחס לעבר - ואף נמוך ביחס להערכות הקונצנזוס של האנליסטים.

תמחור

את גוגל "קל" יותר לבדוק. החברה נסחרת במכפיל רווח נוכחי של 29.5 ו-20 על הרווחים הצפויים ב-2017, לעומת מכפיל חציוני של 27.5 בשנים האחרונות. המנייה לא יקרה ביחס לצמיחה הצפויה של כ-20% ב-2017.

באמזון התמונה מורכבת יותר - קל מאוד לפתור את השאלה ולומר שבמכפיל רווח צפוי של 113 לרווחי השנה, המניה יקרה. יחד עם זאת, השנים הקרובות הן השנים בהן אמזון צפויה לתרגם את הכוח האדיר שצברה בעשור האחרון לרווחיות. הרווח למניה שגדל ב-2016 ב-157%, צפוי לזנק ב-52%, 75% ו-63% ב-3 השנים הקרובות ולהעביר את החברה מטריטוריית המכפילים האולטרה גבוהים בהם נסחרה מאז ומתמיד למכפילים קלים יותר לעיכול.

זה לא יהיה קל, אך זה אפשרי. הצפת הרווחיות החלה כבר השנה בהצלחה. שימו לב שאם בודקים את ה-EV/EBITDA הנוכחי של החברה, הרי שהוא קרוב לשפל של חמש השנים האחרונות. לפי בדיקה זו, המניה "זולה" היום יותר מאשר הייתה ב-90% מהזמן ב-5 השנים האחרונות. התמונה אם כן, מורכבת.

שווי שוק
 שווי שוק

סיכום

לדעתנו, שתי המניות מומלצות בחום, אך אם יכופפו לנו את היד וידרשו הכרעה, נעניק ניצחון בנקודות לגוגל.

מבחינה עסקית העתיד של אמזון היום הוא מלהיב יותר ואחוזי הפגיעה שלה ביוזמות חדשות הם גבוהים יותר ביחס לגוגל. אך מנגד, האתגר של אמזון להציף רווחיות מבלי לפגוע בקצב הצמיחה של השורה העליונה הוא גדול יותר. בגוגל, מנגד, התמונה יותר פשוטה ובהירה.

■ הכותב הוא מנהל דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון

רוני יונסיאן / צילום: לאומי שוקי הון
 רוני יונסיאן / צילום: לאומי שוקי הון