טורפדה ההצעה לביטול מס היסף; גפני: "בבורסה מתנהלים עשירים"

מס היסף על רווחי הון הוא למעשה דרגת מס מיוחדת בשיעור של 2% שהוטלה החל מ-2013 על בעלי הכנסות שמעל 810 אלף שקל לשנה ■ יוזם ההצעה, ח"כ גפני, אמר כי היא נועדה לחלץ את הבורסה מהמשבר: "אם יהיה מיסוי נוסף, המשקיעים יעזבו את ת"א"

האוצר טרפד את הצעת יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני לבטל את מס היסף על רווחי הון בבורסה. מדובר בדרגת מס מיוחדת בשיעור של 2% שהוטלה החל מ-2013 על בעלי הכנסות שמעל 810 אלף שקל לשנה (במונחי 2015). במסגרת חוק ההסדרים האחרון הועלה מס היסף ל-3% ורצפת המס הונמכה להכנסה שנתית כוללת של 640 אלף שקל.

גפני אמר הבוקר (ב') כי היוזמה לבטל את מדרגת מס היסף על משקיעים בבורסה נובעת מהרצון להציל את הבורסה מקריסה. לדבריו, "המצב של הבורסה בישראל הולך ונעשה רע, ולכן הוגש החוק של שינוי מבנה הבורסה. בבורסה מתנהלים עשירים לא עניים. אם יהיה מיסוי נוסף, הם יעזבו את תל-אביב וימשיכו למקומות אחרים. הורדת המס יסף תתרום לבורסה שהבורסה לא תיפול".  

מנכ"ל האוצר שי באב"ד אמר בדיון כי האוצר מתנגד להצעה משתי סיבות. הראשונה היא טכנית, מכיון שאין לדבריו אפשרות להפריד לצורך המס בין הכנסות שמקורן בבורסה להכנסות ממקורות אחרים; והשנייה היא עקרונית. "לא ייתכן שנמשיך לדרוש מס מאדם שעבד וייצר מקומות עבודה, ומי ששיחק בבורסה יקבל פטור".

באב"ד הציע כתחליף מספר הקלות למשקיעים בבורסה המקובלות לדבריו גם על רשות המיסים. מדובר בהעלאת התקרה המחייבת הגשת דוח הכנסות שנתי מסכום של 800 אלף שקל לשנה ל-2.5 מיליון שקל; להרחיב את ההכרה בהוצאות ההנפקה מחברות תעשייה לכלל המנפיקים במשק ולאפשר ביטוח פרטי לאכיפה מינהלית.

גפני אמר בתגובה כי הוא נכנע לבאב"ד, אך בכוונתו להמשיך ולקדם את הפטור ממס היסף באמצעות הצעת חוק פרטית, וקרא ולחבריו לוועדה לתמוך בזה. "אני לא חסיד של הבורסה ואני לא הייתי בבורסה ואני לא בעד העשירים", אמר גפני, "אבל אתם באתם עם תכנית מכיוון שמצבה של הבורסה במדינת ישראל הוא מצב קשה ואנחנו רוצים לעשות משהו בעניין".