מודיעין עסקי: אוברסיז קומרס - צמיחה לצד תחרות גוברת

אוברסיז קומרס פועלת בתחום מסופי מטענים, אחסון ושירותים לוגיסטיים בנמלי ישראל ולאחרונה גם באפריקה - סביבה עסקית המתאפיינת בגידול יציב לאורך השנים בשיעור מתון, אך גם בתחרות גוברת וסיכונים נוספים

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

אוברסיז קומרס   היא חברה ותיקה שהוקמה ב-1967 על ידי חברת התובלה הימית "צים", לצורך השלמת שירותי נמלים כמענה לתקופות של שביתות בנמלי ישראל. לאחרונה הפכה החברה לציבורית עם השלמת הצעת מכר של מניות לציבור על ידי בעלי המניות הקיימים, קרן פימי, צים וזאבי אחזקות.

פעילות החברה מתמקדת בענף אחד עם תתי פעילויות שונות: ניהול ותפעול של מסופי מטענים ומכולות בפיקוח המכס ומכוח חוק המכס; מחסני ערובה בפיקוח המכס; מחסנים חופשיים; וכן הענקת שירותים לוגיסטיים כוללים. הפעילות מתבצעת במתקני החברה הפרוסים על שטח של כ-500 אלפי מ"ר בשלושה אתרים בישראל: עורף נמל חיפה, עורף נמל אשדוד ואזור נתב"ג. לצד הפעילות המקומית, פועלת החברה להרחיב את פעילותה מחוץ לגבולות ישראל, כאשר לאחרונה החלה לפעול בגאנה שבאפריקה, אזור שמעניק כר פעילות פורה לחברות דוגמת אוברסיז.

הנתונים הענפיים מצביעים על סביבה עסקית המתאפיינת בגידול יציב ומגמתי לאורך השנים, אם כי שיעורי הצמיחה סולידיים ומסתכמים בשיעורים חד-ספרתיים באמצע הטווח. בשנים מסוימות, החברות הגדולות מציגות צמיחה גבוהה משיעור הצמיחה הענפי, הודות לשורת גורמים: יכולתן להעמיד מטרייה כוללת של שירותים, ותק של פעילות, מיתוג, יחסי אמון עסקיים, מחירים תחרותיים המאפשרים נגישות גבוהה יותר ללקוחות קיימים ופוטנציאליים, ועוד. הפרמטר העיקרי המשפיע על היקף פעילותה של החברה, כמו של יתר הפעילים בענף, הוא מספר המכולות הנפרקות בנמלי ישראל. שיעור הצמיחה בסגמנט זה הוא מתון (למעט שנים בודדות) אבל הצמיחה היא יציבה. חשוב לציין כי השפעת נתון זה איננה ישירה, היות שמרבית המכולות הנפרקות בנמל משונעות ישירות לבעלי המכולות, ואינן מאוחסנות בשטחי אחסון בנמל או בעורף הנמל.

המיצוב ממתן את השפעת התחרותיות

אוברסיז פועלת בסביבה תחרותית; התחרות מתנהלת בין החברות הקיימות, בינן לבין הנמלים עצמם (בחלק מהפעילויות), וכן מול מתחרים חדשים שלרוב נוקטים גישה עסקית אגרסיבית בשנים הראשונות לפעולתם, על מנת לתפוס נתחי שוק גם במחיר של היעדר רווחים. התחרות צפויה עוד להתגבר, לאור השינוי המבני הצפוי בנוגע לנמלים והפיכתם לחברות פרטיות, מה שגוזר יותר תחרות והורדת תעריפים. מלבד החברה וחברות הנמלים עצמם (אשדוד וחיפה), בנמלי ישראל פועלים שבעה מסופים המופעלים על ידי חברות פרטיות - שישה מהם באשדוד ואחד בנמל חיפה.

עם זאת, השפעת הסביבה התחרותית עדיין מתונה ובטווח הקצר צפויה להיוותר כזו, וזאת בשל שני גורמים עיקריים:

חסמי כניסה גבוהים בענף - הקושי של חברות חדשות להיכנס לתחום נובע בעיקר מהשקעות קפיטליות בהיקפים גדולים. אלו נדרשות בעיקר בגלל הנחיצות בהחזקת שטחים נרחבים, בד בבד עם הקמת מערכות תפעוליות (כולל הוצאת היתרים ורישיונות).

יתרון תחרותי מול הנמלים - ללא השינוי המבני בנמלים, היתרונות עבור המסופים העורפיים ברורים: יעילות תפעולית, שעות עבודה גמישות, יכולת לספק שירותים לוגיסטיים כוללים (הנמלים אינם פועלים בתחום המכולות לריקון), וזאת במחירים אטרקטיביים הנובעים מהוצאות ועלויות שכר גבוהות בנמלים לעומת החברות הפרטיות.

נוסף על הסביבה התחרותית, החברות בענף, כולל הנמלים, חשופות למגבלת התעריפים החלה על הנמלים מכוח חוק, וכן לשביתות במכס, בנמלים וברכבות שמקטינות את מספר ימי העבודה בפועל. אוברסיז, באופן פרטני, חשופה גם לסיום ההסכם עם צים - אמנם לא לקוחה ישירה של החברה אך גורם שמווסת את העברת המכולות למסוף המתאים עבורן, וכמובן למצב הגיאופוליטי בגאנה, אזור הפעילות החדש של החברה.

היעד האסטרטגי הראשוני של אוברסיז הוא ביצור מעמדה התחרותי ונתחי השוק, גם באמצעות הרחבת בסיס הפעילות האורגני וגם באמצעות המשך השיפור התפעולי על מנת למקסם את הרווח. עם זאת, גודלו המוגבל של השוק המקומי הוביל את החברה לאמץ מדיניות של התרחבות, הן בישראל והן מחוץ לה, בדרך של רכישת משלימות, סינרגטיות לאלו הקיימות. המהלכים העסקיים של החברה מחדדים את התלות של חברות בענף בצמיחה חוץ אורגנית ישירה או בהרחבת בסיס הפעילות הקיים, והחברה אכן השקיעה עשרות מיליוני שקלים במימוש אסטרטגיה זו על ידי רכישת חברות, כניסה לתחומי פעילות חדשים ומשיקים ורכישת ציוד המאפשר את הרחבת מעטפת השירות שהחברה מספקת ללקוחותיה.

■ הכותבים הם כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס נשואה ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצה. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ניירות ערך ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה. 

מתקנים של אוברסיז ואוניית צים. החברה המקימה עשויה לסיים השת"פ העסקי ביניהן / צילומים: אתר החברה
 מתקנים של אוברסיז ואוניית צים. החברה המקימה עשויה לסיים השת"פ העסקי ביניהן / צילומים: אתר החברה