"לא נפקיר את תושבי הצפון לגורלם רק כי קלטנו את הסורים"

ח"כ משה גפני: "אם המדינה לא תתקצב את בתי החולים בצפון שקולטים את הפצועים מסוריה – ועדת הכספים לא תאשר העברה של שקל אחד למשרדי הממשלה"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הבהיר היום (ד') לנציגי משרדי האוצר, הבריאות והביטחון כי אם הם לא יקבלו החלטה משותפת בתוך שבועיים לתקצוב מיוחד עבור בתי החולים בצפון שקולטים את הפצועים מסוריה - הוועדה לא תאשר להם העברות כספים, "ואפילו לא שקל אחד". לדבריו, "לא נפקיר את תושבי הצפון לגורלם רק בגלל שקלטנו את הסורים".

במהלך הדיון התברר כי על אף החלטה קודמת שהתקבלה במשרד ראש הממשלה, ולפיה השיפוי התקציבי לטובת בתי החולים שקולטים פצועים סורים ימומן באופן שווה על-ידי שלושת משרדי הממשלה - הרי שמשרדי הבריאות והאוצר כלל לא העבירו את חלקם בתקצוב, ואילו משרד הביטחון לא שילם בזמן ולא על-פי "תעריף תייר" כפי שסוכם.

"לא יכל להיות שמשרדי ממשלה לא יעבירו כסף לבתי חולים שקורסים בגלל הטיפול בפצועים מסוריה, ולא ייתכן שמשרד ראש הממשלה יושב על הטריבונה, כאילו שזה לא העסק שלו", אמר גפני. "אנחנו דורשים שזה יהיה תקציב ייעודי שיועבר לבתי החולים בנפרד, ושלא תגידו לבתי החולים שתתחשבנו איתם אחר-כך, כמו שעשיתם עד עכשיו", הוא הוסיף.

גפני קיבל גם את ההערה של ח"כ מנואל טרכטנברג, שלפיה התקצוב צריך לשקף את העלויות הריאליות של הטיפולים.

בתי החולים העיקריים בצפון שקולטים את הפצועים מסוריה הם בית החולים גליל מערבי בנהריה ובית החולים זיו בצפת.

יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות הכללית, אשר שמואלי, אמר בדיון כי ההסתדרות הכריזה לאחרונה על סכסוך עבודה בבית החולים נהריה, בעקבות העומס הכבד על צוות העובדים שלא מאפשר לעובדים אפילו לנצל ימי חופשה. "אני לא רוצה להשבית את בית החולים, כדי שלא נפגע גם בתושבי האזור, אבל לא משאירים לנו ברירה", הוא הוסיף.

בתגובה לדברים הפציר בו ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) להשבית את בית החולים בכל זאת, כי לדבריו, "המדינה הזאת מבינה רק כוח".