שו"ב: מכירת חלק מרשת כבישים בצפון תניב רווח של כ-70 מ' ש'

שו"ב מממשת 40%-50% מהחזקותיה בזיכיון לשיקום, תפעול ואחזקת רשת כבישים בצפון ■ החברה הבת סולל בונה תבצע את עבודות השיקום בפרויקט

שרי אריסון / צילום: אמיר מאירי
שרי אריסון / צילום: אמיר מאירי

קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב) שבשליטת שרי אריסון צופה רווח של 60-70 מיליון שקל ממימוש נתח של 40%-50% מהחזקותיה בפרויקט רשת הכבישים נתיבי הצפון, אחרי שחתמה על הסכם מכירה עם צד שלישי, ששמו לא צוין.

מדובר בפרויקט BOT) Build Operate Transfer) לשיקום, תפעול, אחזקה ומימון רשת כבישים באורך של כ-270 קילומטר בצפון הארץ. ההסכם בין הצדדים קובע כי הרוכש "יעמיד את חלקו היחסי בכל ערבויות הזכיין וישחרר את החברה מחלקה היחסי בהתחייבויות אלו". עוד קובע ההסכם כי לאחר השלמת העסקה, הכפופה לכמה תנאים, ביצוע עבודות השיקום העמוק בפרויקט יועבר לחברת סולל בונה תשתיות, בבעלות מלאה של שו"ב.

שו"ב נתיבי הצפון מחזיקה בזיכיון לשיקום, תפעול ואחזקת רשת כבישים בצפון המדינה, שהוענק לה במסגרת הסכם זיכיון עם החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - נתיבי ישראל. ההסכם, שנחתם בין הצדדים בספטמבר 2009, העביר לאחריות החברה תפעול ואחזקת רשת כבישים בינעירוניים בצפון הארץ לתקופה של 20 שנה. הסכם הזיכיון קובע כי תקבולי הפרויקט מורכבים ממענק של 100 מיליון שקל, ששולם לשו"ב, וכן תשלום קבוע חצי שנתי של כ-40 מיליון שקל, "אשר משולם בכל שישה חודשים במהלך שלב התפעול והאחזקה".

בדוחות שו"ב ל-2015 החברה עדכנה כי מאז שקיבלה נתיבי הצפון הרשאה לתחילת ביצוע עבודות בפרויקט, היא קיבלה שבעה תשלומים קבועים חצי שנתיים, הצמודים למדד ומותאמים לשינויים בריביות.

הלוואה מדיסקונט

ב-2010 חתמה נתיבי הצפון על הסכמים למימון הפרויקט מול בנק דיסקונט, שהעמיד חוב בכיר לפרויקט והתחייב להעמיד מסגרות אשראי שנדרשו לתקופת השיקום של הפרויקט בהיקף כולל של עד 580 מיליון שקל. חלק מהמימון הועמד כהלוואת בעלים. יתרת ההלוואה בסוף 2015 עמדה על כ-400 מיליון שקל. ב-2010 חתמה נתיבי הצפון בהסכם קבלני עם סולל בונה לביצוע עבודות שלב ההתאמה בפרויקט תמורת כ-500 מיליון שקל.

פרויקט זה הוא חלק מתחום הזכיינות של שו"ב, בו היא מעורבת במגוון פרויקטים רחבי היקף בתחום התשתיות בישראל ובחו"ל המבוצעים בשיתוף עם המגזר הפרטי. מלבד זכיינות, שו"ב עוסקת בענפי התשתיות והבניה, יזמות נדל"ן ואנרגיה מתחדשת. החברה נסחרת בבורסה בשווי של 3.4 מיליארד שקל, אחרי זינוק של יותר מ-50% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה.