ביהמ"ש: חברת החשמל לא אחראית על נזק למוצר חשמלי

בית המשפט לתביעות קטנות בחדרה דחה תביעה בהיקף 16 אלף שקל שהוגשה לאור מקרר שהושבת כליל בעקבות הפסקת חשמל

בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר

האם חברת החשמל אחראית לנזק של מוצר חשמלי שניזוק בעקבות הפסקת חשמל יזומות? לפי פסיקה שהתקבלה לאחרונה בבית המשפט לתביעות קטנות בחדרה מסתבר שלא, כאשר תביעה שהוגשה לאור מקרר שהושבת כליל בעקבות הפסקת חשמל נדחתה. הרקע לתביעה הן רצף של הפסקות חשמל שאירעו בחודש נובמבר 2015. כתוצאה ממספר הפסקות חשמל טענה התובעת שמקרר ביתה הושבת כליל ועל כן תבעה מחברת החשמל סכום של 16 אלף שקל.

חברת החשמל טענה להגנתה כי הפסקות החשמל היזומות שנגרמו באזור מגוריה לאור תקלה שארעה במקום לא חרגו ממסגרת הוראות הדין ומכשירי חשמל תקינים ותקניים לא אמורים היו להינזק כתוצאה מהן. עוד טענה, נושא שגם השופטת רקפת סגל מוהר קיבלה, כי אילו התובעת הייתה נוקטת באמצעי הגנה מקובלים (קרי שקע חשמלי "מגן ברק") - הנזק למקרר היה נמנע.

השופטת ציינה כי "בתי המשפט בישראל נדרשים מעת לעת לתביעות המופנות כנגד חברת החשמל בשל נזקים שנגרמו למכשירי חשמל בעקבות הפסקות בזרם החשמל. במקרים אלה, כמו בכל מקרה עליו חלים דיני הנזיקין, מוטלת על התובעים החובה להוכיח כי חברת החשמל התרשלה וכי קיים קשר סיבתי בין התרשלותה לבין הנזק שנגרם".

במקרה הזה התרשמה השופטת כי התובעים לא הצליחו להוכיח כי המקרר הושבת באשמת חברת החשמל ולכן דחתה את התביעה כשהיא מוסיפה לתובעים הוצאות משפט שעליהם לשאת בסך 500 שקל.

62899-02-16