הבורסה תשיק מניות בכורה; יתנו עדיפות בחלוקת דיבידנדים

המטרה: יצירת ני"ע המיועד למי שמחפש תשואת דיבידנד ושמוסיף אפשרויות גיוס הון ע"י חברות ■  הנפקת מניות הבכורה תתאפשר לחברות שיעמדו בקריטריונים ספציפיים

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

דירקטוריון הבורסה לניירות ערך אישר לפני ימים אחדים "עקרונות לקביעת הנחיות שיאפשרו לחברות להנפיק מניות בכורה", המוגדרות לעניין זה כ"מניות המקנות זכות עדיפה לדיבידנדים ואינן מקנות זכויות הצבעה". כך, הבורסה, בניהול המנכ"ל איתי בן זאב ובראשות היו"ר אמנון נויבך, מנסה לקלוע באמצעות זו לשתי מטרות: יצירת סוג חדש של ני"ע, בעיקר למי שמחפש תשואת דיבידנד, ובמקביל להרחיב את היצע האפשרויות לגיוס הון על-ידי בעלי שליטה בחברות.

בבורסה הסבירו בהודעתם על המהלך, כי "בהמשך למספר פניות שנעשו לאחרונה לרשות ני"ע ולבורסה בנוגע לאפשרות הנפקת מניות בכורה... גיבש סגל הבורסה בשיתוף עם סגל הרשות, הצעה לקביעת כללים שיאפשרו לחברות הנפקה ורישום למסחר של מניות בכורה", שתהיינה עדיפות בזכות לקבל את הדיבידנד שנקבע בתנאיהן באמצעות כך ש"העדיפות תתבטא בזמן. דהיינו, חלוקת דיבידנד לבעלי המניות הרגילות תתאפשר לאחר תשלום הדיבידנד לבעלי מניות הבכורה".

עוד הוסיפו כי "מניות הבכורה תהיינה צוברות, כך שהיה ולא שולם במועד שנקבע לכך הדיבידנד, הדיבידנד ייצבר עד לתשלומו. בנוסף, החברה יכולה להחליט כי מניות הבכורה תשתתפנה גם ברווחים של המניות הרגילות, אך אין חובה כזו".

כאמור, אלה לא מניות בעלות זכויות הצבעה ולכן אינן יכולות להקנות למחזיק בהן שליטה, שמושגת רק דרך מניות הון "רגילות". ואולם, מבחינה חשבונאית מניות הבכורה תוכרנה כהון חלקי או מלא - עדיין לא ברור.

עד 20% מהמניות

ומיהן החברות שתוכלנה להשתמש בכלי חדש זה, שטרם אושר סופית - מה שצפוי לקרות בקרוב? בבורסה מסבירים ש"על מנת לשמור על הסחירות של המניות הרגילות ומניות הבכורה, הנפקת מניות הבכורה תתאפשר לחברות ששווי ושיעור החזקות הציבור שלהן במניות הרגילות הינו כנדרש מחברה חדשה (לפחות 25% ממניות חברה, כששווי מניות אלה לפחות 20 מיליון שקל, ועד לפחות 7.5% ממניות חברה, כשהחזקות הציבור שוות לפחות 200 מיליון שקל)".

בנוסף, ההנפקה תתאפשר רק לחברות הנכללות במדדי ת"א-125 (לשעבר מדד ת"א-100) והמדד החדש "SME60", או לחלופין לחברות ששווי השוק שלהן מעל 500 מיליון שקל.

כמו-כן, בבורסה תוחמים את שיעור המניות של החברה שאפשר להנפיק כמניות בכורה, כך ששיעור מניות הבכורה לא יעלה על 20% מסך החברה (מניות רגילות נוסף על מניות בכורה), ושוויין לא יהיה יותר מ-50% מהשווי הכולל של החזקות הציבור באותה חברה.

נזכיר כי לאחרונה הוציאה הבורסה לדרך - ולמעשה השלימה כמעט לגמרי - את רפורמת המדדים. במסגרת זו היא הרחיבה את המדדים העיקריים בבורסה והוסיפה מדדים חדשים. זאת במטרה להרחיב את המסחר בבורסה, בין היתר, ואולי אף בעיקר, באמצעות ניצול המסחר הפסיבי דרך מעקב אחר מדדים, שהולך ומתגבר.