אי.די.בי פרעה את יתרת ההלוואה למנורה מבטחים - 154 מ' שקל

בעקבות הפירעון המוקדם ישוחררו משעבוד 11.5% ממניות דיסקונט השקעות ו-4% ממניות כלל ביטוח

אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס
אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס

חברת אי.די.בי פתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין ממשיכה לצמצם את התחייבויותיה למערכת הפיננסית, לאחר שגייסה בשנה האחרונה 1.53 מיליארד שקל (ברוטו) בשלוש סדרות אג"ח, שייפרעו כולן בתשלום אחד בנובמבר 2019. היום (ה') דיווחה החברה כי ביצעה פירעון מוקדם של יתרת ההלוואה למנורה מבטחים, בהיקף של 154 מיליון שקל, בתוספת עמלת פירעון מוקדם.

בעקבות זאת ישוחררו השיעבודים שהעניקה אי.די.בי למנורה מבטחים לטובת ההלוואה - 11.5% ממניות החברה הבת דיסקונט השקעות   ו-4% ממניות החברה הבת כלל ביטוח. את מניות כלל ביטוח תשעבד אי.די.בי (יחד עם 1% ממניות כלל ביטוח שאינו משועבד) למחזיקי אג"ח י"א, בשעה שאת מניות דיסקונט השקעות המשוחררות ניתן יהיה לשעבד למחזיקי אג"ח י"ב לצורך הרחבת הסדרה.

נכון לסוף ספטמבר 2016 עמדו ההלוואות (במונחי קרן) של אי.די.בי למלווים הפיננסיים על 526 מיליון שקל, ועד סוף פברואר 2017 נפדו תשלומים של 19 מיליון שקל. במארס הייתה החברה אמורה לפרוע 51 מיליון שקל למנורה מבטחים, ועוד 83 מיליון שקל לבנק הפועלים. אלא שבפועל היא הכריזה ביומיים האחרונים על הקדמת פירעונות של 143 מיליון שקל למלווים הפיננסיים, מתוכם כאמור 103 מיליון שקל למנורה מבטחים. כך, שבתחילת אפריל אמורה החברה להישאר עם חוב של כ-230 מיליון שקל בלבד לאותם מלווים, שמרביתו אמורה להיפרע תוך כשנה.

באי.די.בי הדגישו, כי בזכות הקדמת הפירעונות הסכימו המלווים הפיננסיים לבטל את אמות המידה הפיננסיות והתחייבויות החברה להם, למעט הדרישה שלפיה יתרות המזומן שברשותה לא תפחת בכל עת מסך כל הפירעונות הצפויים לה עד סוף 2017 בקשר עם החובות כלפיהם (לא כולל פירעונות למחזיקי האג"ח). כמו כן, נקבע כי כל עוד לא נפרעו הלוואות לבנקים, לא תחלק אי.די.בי דיבידנדים לבעלי מניותיה.

עוד ציינה אי.די.בי, כי כספי הנפקת אג"ח י"ג, בסך נטו של 1.045 מיליארד שקל (לאחר תשלום עמלות של כ-15 מיליון שקל), הועברו לרשותה, וכי כספי הנפקת אג"ח י"א, בסך של 85.5 מיליון שקל, יועברו אליה לאחר שמניות כלל ביטוח יירשמו לטובת נאמן הסדרה.

באחרונה העלתה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג אי.די.בי בשלוש דרגות ל-BB, בזכות השיפור במצבה הכלכלי והפיננסי. בחברת הדירוג העריכו כי בזכות הגיוס המוצלח, צפויה אי.די.בי להאיץ ב-2017 את פירעון ההלוואות לבנקים ולגופים המוסדיים. כך, בשנה הנוכחית היא תפרע תשלומי קרן וריבית של 1.1 מיליארד שקל, מתוכם 500 מיליון שקל לבנקים ולמוסדיים, ועוד 600 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

עוד הדגישו בחברת הדירוג, כי המזומנים שבקופה יספיקו לאי.די.בי עד יוני 2018, אולם היא תידרש למקורות נוספים - למשל באמצעות הרחבת סדרה י"ב, שמובטחת בשעבוד על מניות דסק"ש - עבור הפירעונות שיעמדו בפניה במחצית השנייה של 2018 ומעבר לכך.

מנגד, הדגישו בחברת הדירוג את חוסר הוודאות שיוצרת האפשרות להתחלה קרובה של יישום המתווה למכירת מניות השליטה (51%) בכלל ביטוח - ההחזקה המרכזית השנייה של אי.די.בי. המתווה קובע מכירה של 5% מהמניות מדי ארבעה חודשים, וממתין להחלטת השופטת רות רונן בנוגע למועד החלתו. לדברי האנליסטים, מכירת המניות בתנאים הולמים תביא לשיפור ב-LTV של אי.די.בי, אולם קיים גם סיכון שלפיו המימוש ההדרגתי של המניות יוביל לירידה בשווי השוק של כלל ביטוח, ואז דווקא ייפגע ה-LTV.