ניצוצות של שיפור בתוצאות גולף ברבעון הרביעי של 2016

החברה סיימה את 2016 בהפסד של 57 מיליון שקל, בעקבות הפחתות ענק שרשמה בגין רכישת חנויות מותגי טופשופ והחנות המקוונת עדיקה

אפי רוזנהויז / צילום: איל יצהר
אפי רוזנהויז / צילום: איל יצהר

לאחר שרכשה שורה של מותגי אופנה, כמו טופשופ וחנות האופנה המקוונת עדיקה, רשמה רשת גולף הוצאות חד-פעמיות של כ-50 מיליון שקל בסיכומה של 2016, ובשורה התחתונה הציגה הפסד שנתי עצום של 57 מיליון שקל.

גולף רשמה ירידת ערך מוניטין בהיקף של כ-30 מיליון שקל, ירידת ערך רכוש קבוע בהיקף של כ-14 מיליון שקל נוספים והפרשה של כ-4 מיליון שקל בגין חוזי שכירות בחנויות שאותן החליטה לסגור.

יחד עם זאת, בסיכום הרבעון הרביעי של 2016 מציגה גולף מגמה של שיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית שלה, ובשורה התחתונה רווח נקי של קרוב ל-3 מיליון שקל.

גולף, שבשליטת חברת ההחזקות כלל תעשיות (כת"ש) של לן בלווטניק, מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - אופנת הלבשה, באמצעות כמה רשתות שמלבד גולף כוללות בין היתר את המותגים פולגת ואינטימה, ומגזר אופנת בית, הכולל מכירת מוצרי טקסטיל, כלי מטבח, ריהוט ומוצרים נוספים - פעילות הכוללת גם הלבשת ילדים והלבשה תחתונה לנשים.

גולף השלימה את רכישת השליטה ברשת חנויות מותגי טופשופ במהלך 2016, לפי שווי של 56 מיליון שקל, ואת חנות האופנה המקוונת עדיקה רכשה במהלך 2015 תמורת 40 מיליון שקל. החל מינואר 2017 נמצאת טופשופ בבעלות ובניהול מלא של גולף, אחרי שחתמה על הסכם פרידה משותפה ברשת, חיים סקאל. בסוף 2016 העסיקה גולף כ-1,650 עובדים, והפעילה כ-330 חנויות בשטח של כ-69 אלף מ"ר, לעומת 356 חנויות שהפעילה בסוף 2015.

בסיכום שנתי מציגה גולף עלייה של 8% בהכנסותיה, שהגיעו ל-831 מיליון שקל בתמיכת פעילות טופשופ ועדיקה, וזאת למרות סגירת חנויות וסיום שני מכרזים לאספקת כרטיסי מתנה. למרות השיפור בהכנסות, גולף לא הצליחה לשפר את שיעור הרווח הגולמי מהמכירות, והציגה הפסד תפעולי שוטף (ללא ההוצאות החד-פעמיות) של 5.5 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של כ-4 מיליון שקל ב-2015.

בסיכום הרבעון הרביעי הכנסותיה של גולף שמרו על יציבות, ברמה של 231 מיליון שקל. אולם, הקטנת הנחות יחד עם שיפור תנאי הסחר, סייעו לה להציג שיפור של 6% ברווח הגולמי, שהגיע ל-139 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות הגיע ל-60.1%, לעומת 56.9% ברבעון המקביל של 2015.

בשורה התפעולית הציגה גולף רווח רבעוני של יותר מ-8 מיליון שקל, אחרי רווח תפעולי של פחות מ-1 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2015, וזאת למרות הוצאות בהיקף של כ-6 מיליון שקל, בעיקר מהפרשה הקשורה לסגירת חנויות, ועלייה בהוצאות המימון.

אפי רוזנהויז, יו"ר דירקטוריון גולף, ורביב ברוקמאייר, מנכ"ל הקבוצה, מסרו היום בהודעה לתקשורת כי "ברבעון הרביעי חווינו מגמות מקזזות; מחד נהנינו מעיתוי החגים ומגידול במכירות האון ליין, מאידך חווינו השפעה מקזזת עקב תהליכי סגירת הרשתות בלו בירד, מורטי, דורותי פרקינס ומיס ספלרידג' וסגירות חנויות מפסידות".

עוד ציינו השניים, כי "הליך סגירת חנויות ורשתות מאופיין בהוצאות חד-פעמיות לצד קיטון בהכנסות, אך מאידך מביא בין היתר לשיפור ברווחיות התפעולית השוטפת, ואנו מצפים כי ב-2017 גריעת הפעילויות והחנויות המפסידות תתרום לשיפור ברווחיות. הנהלת החברה פועלת במגוון דרכים על מנת לשפר את ביצועי הקבוצה. פירות ראשונים של פעולות אלה ניתן לראות ברבעון הרביעי בדגש על הרווחיות הגולמית והתפעולית. אנו מקווים כי מגמה זו תימשך בשנת 2017".

עוד חושפים דוחות גולף, כי שיאן השכר של החברה אשתקד היה דוד שוורצברג, מנכ"ל עדיקה, שעלות העסקתו (המשולמת לו על-ידי עדיקה), הגיעה ל-1.15 מיליון שקל - עיקר הסכום כשכר, על בסיס תגמול חודשי של 60 אלף שקל. רביב ברוקמאייר, מנכ"ל גולף שנכנס לתפקידו בתחילת חודש יוני, הסתפק בתגמולים בהיקף של 1.05 מיליון שקל - גם עיקרם כשכר על בסיס תגמול חודשי של 85 אלף שקל, ואילו עלות העסקת אלי מיזרוח, שכיהן כמנכ"ל גולף עד תחילת יוני, עמדה על כ-630 אלף שקל.

עוד בין מקבלי השכר הבולטים בגולף, עלות העסקת יו"ר החברה, אפי רוזנהויז עמדה על כ-560 אלף שקל. רוזנהויז החל גם הוא לכהן בתפקיד בחודש יוני האחרון.

מניית גולף איבדה תוך כחצי שנה קרוב ל-30% מערכה, ומשקפת כיום לחברה שווי של כ-220 מיליון שקל.

פילוח תוצאות הרבעון הרביעי של גולף לפי מגזרי פעילות במיליוני שקלים
 פילוח תוצאות הרבעון הרביעי של גולף לפי מגזרי פעילות במיליוני שקלים