ריבית המשכנתא חוזרת לעלות בחודש מארס: 3.93% בצמודה

הריבית צמודת המדד הממוצעת מבטאת ריבית אפקטיבית (כולל מדד) של כ-6% ■ מדובר בעלייה של יותר מ-2% בטווח של שנה וחצי ■ מהו מסלול המשכנתא המועדף? ■ ככה הצעירים לוקחים משכנתא

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

ריבית המשכנתא בחודש מארס חוזרת לעלות אחרי קיפאון מסוים בחודש פברואר. כך עולה מנתוני בנק ישראל. הריבית הממוצעת צמודת המדד עלתה ל-3.93% לעומת 3.85% בחודש פברואר. יודגש כי מדובר בריבית הממוצעת שנסגרה מול הבנקים עד סוף פברואר, כשתוקף המשכנתאות הוא עד 15 במארס.

הריבית צמודת המדד הממוצעת מבטאת ריבית אפקטיבית (כולל מדד) של כ-6%, ומדובר בעלייה של מעל 2% בטווח של שנה וחצי. הסיבות לעלייה הן ציפיות לעלייה במדד, צפי להמשך עלייה בריבית, וכן תחרות נמוכה יותר בין הבנקים.

הריבית על המשכנתאות לתקופה של 20 עד 25 שנה עלתה במארס ל-4.23% לעומת 4.19% בפברואר. הריבית הממוצעת לתקופה של 15 עד 20 שנה עלתה ל-4.19% לעומת 4.14% בחודש הקודם. העלייה בריבית הייתה לאורך כל תקופות המשכנתא.

ריבית משכנתא - עדכונים ונתונים

במקביל נרשמה עלייה קלה בריבית הממוצעת על משכנתאות לא צמודות. מדובר בממוצע של ריבית קבועה וריבית משתנה, כך שבפועל לא ממש ניתן לדעת ולגזור מהנתונים האלו האם הריבית שמציעים לכם בבנק טובה. בפועל, הריבית הקבועה נמוכה מהמשתנה (אך מסוכנת יותר, כי היא יכולה לעלות, בעוד הקבועה לא תשתנה לאורך חיי המשכנתא).

הריבית השקלית הממוצעת עלתה ל-3.36%, לעומת 3.33% בחודש הקודם. גם כאן, בדומה לריבית הצמודה, נרשמה בשנה האחרונה עלייה מרשימה בריבית של כ-1.2%. גם כאן, העלייה מוסברת בציפיות לעלייה בריבית, לצד ירידה בתחרות בין הבנקים.

הריבית השקלית לתקופה של מעל 25 שנה עלתה ל-5.22%, לעומת 5.14% בחודש הקודם; הריבית לתקופה של 20 עד 25 שנה נותרה ללא שינוי - 5.01%; והריבית לתקופה של 15 עד 20 שנה דווקא ירדה ל-4.69%, לעומת 4.71% בפברואר.

 

איזה מסלול משכנתא מועדף?

נוסף על החלוקה למשכנתא צמודה למדד לעומת משכנתא בריבית קבועה, ישנם שני מסלולי ריבית עיקריים: מסלול בריבית משתנה ומסלול בריבית קבועה. המסלול המשתנה הנפוץ ביותר (שמוגבל בשליש מהיקף המשכנתא כולה) הוא המסלול של הריבית המשתנה הצמודה והתלויה בריבית הפריים. במסלול הזה, הריבית נמוכה יותר מאשר מסלולים אחרים (הפריים הוא 1.6% - פריים מוגדר כריבית במשק בתוספת של 1.5%). זה היתרון הגדול, אבל החיסרון של המסלול הזה והמסלולים המשתנים הוא שהריבית במסלולים אלו אמורה לעלות במקביל לעלייה בריבית במשק.

מסלול משתנה נוסף הוא מסלול עם ריבית משתנה צמודה למדד ל-5 שנים. במסלול הזה, יש מעין תחנת יציאה כל 5 שנים, הלווים יכולים לבחור להעביר את החלק הזה במשכנתא למסלול אחר. כמו כן, יש מסלולים של ריבית משתנה צמודה, כשהפופולריות הן לטווח ארוך של 20-25 שנה וכן יש משכנתאות בריבית משתנה לא צמודה וגם לא כנגזרת של הפריים.

במסלולים הקבועים יש ריבית קבועה הצמודה למדד; וגם במסלול של הריבית הקבועה הלא צמודה (ריבית שקלית). כאשר לוקחים משכנתא, חשוב להתייחס לעלות המימון השנתית (כלומר, בריבית המשוקללת השנתית של המשכנתא); בציפיות לגבי המדד / האינפלציה לאורך תקופת האינפלציה; בריבית פריים על פני תקופת המשכנתא; בסך ההחזר הכספי על פני התקופה; בגמישות של המשכנתא; בעלות פירעון מוקדם (קיימת במשכנתאות קבועות אם הריביות מאז לקיחת המשכנתא יורדות).

כמו כן, צריך להתייחס להחזר על פני זמן, אבל חשוב להפנים שבמסלולים בריבית משתנה נראה לכאורה שההחזר השוטף נמוך יותר מאשר במסלולים בריבית קבועה, אבל ההחזרים השוטפים אמורים לעלות כאשר הריבית במשק תעלה. כלומר, ההחזר שאתם רואים היום בהתבסס על החלק המשתנה הוא שגוי ומטעה; הוא נכון רק לחלק מהתקופה ובטח שלא לכל אורך הדרך.

כמו כן, חשוב להבין שבמשכנתאות צמודות למדד, ההחזר השוטף שאתם רואים בתחילת הדרך (ושנאמר לכם על ידי הבנקים/ יועצי המשכנתאות) צפוי כמובן לעלות. אם אתם, לדוגמה, לוקחים את המשכנתא בריבית משתנה צמודה למדד (לרוב ל-5 שנים), מציגים לכם בעת לקיחת המשכנתא אקסלים נחמדים ובהם ההחזרים/תשלומים שכוללים את הריבית המשתנה בלבד ללא ההצמדה. במציאות, זה אחרת: יש אינפלציה, וזה יכול להיות החזר משמעותי גבוה יותר, במיוחד אם המדד יחזור לתוואי שהוגדר על ידי בנק ישראל (בין 1% ל-3%).

ועדיין, המסלולים בריבית משתנה עשויים להיות מתאימים יותר לחלק גדול מהלווים, בעיקר מכיוון שהריבית נמוכה יותר מאשר במסלולים הקבועים. רק שצריך לזכור שהם גם מסלולים מסוכנים יותר.

מידע מאתר הון:

מדריך משכנתא - כל מה שצריך לדעת

מחירי הדירות - לאן?