מהפך: החשמל הסולארי הוא האלטרנטיבה הזולה ביותר בישראל

הצלחה גדולה למכרז הסולארי הראשון במסגרת המכסה החדשה ל-1,000 מגה-ואט: המחיר נקבע על 19.9 אגורות לקילו-ואט שעה ■ המחיר זול ב-7 אגורות מהמחיר הממוצע המוכר לחברת החשמל

אנרגיה סולארית / צלם: רויטרס
אנרגיה סולארית / צלם: רויטרס

עכשיו זה רשמי: החשמל הסולארי בישראל זול מהקונבנציונלי. המכרז הראשון מבין שישה שיתקיימו בשנתיים הקרובות, להקמת שדות סולאריים בהיקף כולל של כ-1,000 מגה-ואט, נסגר במחיר של 19.9 אגורות לקוט"ש. זהו מחיר נמוך ב-38% מהתעריף הסולארי הנמוך ביותר שנקבע עד היום בישראל, שעמד על 31.9 אגורות לקוט"ש, וחשוב מכך - המחיר נמוך מהמחיר לקוט"ש המוכר לחברת החשמל, העומד על 27 אגורות לקוט"ש. המחיר נמוך יותר גם מהמחיר של יחידות הייצור היעילות ביותר, השורפות גז, המייצרות חשמל ב-21-23 אגורות לקוט"ש.

"זה יום היסטורי", אומר חוני קבלו, ראש תחום אנרגיות מתחדשות ברשות החשמל. "זאת מליצה לומר, אבל כשחשמל סולארי מגיע למספרים שהם בטווח עלויות ייצור החשמל הקונבנציונלי וזול מהם, זה משהו שהוא רגע היסטורי אמיתי לציבור הישראלי ומסמן את הבאות. זה אומר שהוויכוח על ייצור חשמל סולארי הסתיים. לא נצטרך יותר להעלות את התעריף כדי לייצר חשמל ירוק. נוכל לעבור לאט לאט ממשק אנרגיה שמבוסס דלקים פוסיליים - על כל המשתמע מזה בזיהום אוויר, בזיהום גזי חממה, בתחלואה, בתמותה - למשק אנרגיה ירוק, תוך שאנחנו מוזילים את החשמל לצרכנים. זה מדהים".

על פי שיטת המכרז, שהתנהל על המחיר בלבד, ההצעה הראשונה שאינה זוכה היא זו שקובעת את המחיר להצעות הזוכות. במכרז השתתפו 26 חברות והוגשו יותר מ-40 הצעות, שמהן נבחרו הזולות ביותר בהיקף כולל של 235 מגה-ואט, המאפשר אספקת חשמל שנתית לכ-50 אלף בתי אב. ברשות החשמל אומרים כי המחיר משקף חיסכון של חצי מיליארד שקל בשנה לצרכני החשמל, לעומת תסריט של ייצור אותה כמה חשמל ב-31.9 אגורות לקוט"ש.

החברות הזוכות נדרשות לחבר את המתקנים שיקימו לרשת החלוקה בתוך 21 חודשים או להסתכן באבדן ערבויות של כ-300 אלף שקל לכל מגה-ואט שבו זכו. החברה שזכתה בכמות הגדולה ביותר במכרז היא סולאיר אנרג'יקס, שתקים שדות בהספק מצטבר של 70 מגה-ואט - ההיקף המקסימלי לחברה יחידה במכרז. אחריה בולטת שיכון ובינוי אנרגיות מתחדשות שזכתה במכסה של 64.5 מגה-ואט, שחקנית בולטת נוספת היא אנלייט, עם 40 מגה-ואט, ואחריה EDF-EN עם 35 מגה-ואט.

לצד חברות אלה זכו שבע חברות נוספות, בהן ק.נ. אחזקות סולאריות עם 12 מגה-ואט, שותפויות של דוראל עם בית העמק ועם כפר רופין, שכל אחת מהן זכתה ב-3.6 מגה-ואט, דוראל גשר הזיו עם 3.2 מגה-ואט, שני זוכים עם 0.5 מגה-ואט וזוכה נוסף ב-0.24 מגה-ואט.

זכיית החברות אינה סוף פסוק, ובתחילת החודש ייערך, על פי הודעת רשות החשמל, "הליך תעדוף שקוף ואובייקטיבי של סקרי החיבור בחברת החשמל, לקביעת סדר בדיקת הבקשות לחיבור המתקנים לרשת החשמל. ההליך יבוצע בנוכחות כלל הזוכים המעוניינים ליטול בה חלק וינוהל בבקרה של רשות החשמל". שחקנים שמבקשים להקים מתקן סולארי במקום בו שחקן אחר תפס את המקום ברשת החשמל ייאלצו למצוא לעצמם שטח חלופי.

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת מסר כי "הצלחת המכרז והיקף ההשתתפות העצום מהווים אבן דרך משמעותית בהשגת יעדי הממשלה להפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים… המפתחות להצלחת המכרז, ובראשם תחרות על מחיר החשמל והפחתת הנטל הרגולטורי, ימשיכו להנחות את רשות החשמל באסדרות עתידיות".

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ אמר בעקבות פרסום התוצאות כי "מדובר במהלך דרמטי של הכנסת האנרגיות המתחדשות, מהלך שיגביר את התחרות ויוביל להורדת מחירים כחלק מהמדיניות החדשה של משרד האנרגיה - הכפלת מכסות אנרגיות מתחדשות. אני גאה בהצלחת המכרז, ומקווה כי מכרזים עתידיים יניבו היענות גבוהה לא פחות".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "חשמל סולארי הפך זול משריפת דלקים, ומדובר בבשורה היסטורית ובמהפכה במשק החשמל, אשר צפויה להתעצם עם התפתחות הטכנולוגיה. משרד האנרגיה וצוות רשות החשמל מקיימים היום את התחייבותם, ומזניקים יזמות חדשה וירוקה שתאיץ פיתוח כלכלי בעיקר פריפריה, ממנו נהנה כולנו".

מגרינפיס ישראל נמסר: "אנרגיה סולארית משאירה אבק לפחם המלכלך ולגז, ועכשיו צריך שמשרד האנרגיה ידביק את הפערים. המחיר מאשש את מה שכבר ידענו והעריך בלומברג - אנרגיה מהשמש הופכת לכדאית יותר כתוצאה מירידה בעלויות הייצור. זאת אף בלי לקחת בחשבון את החיסכון למשק מצמצום זיהום האוויר ואת הצלת חיי האדם. חרף העובדה שביכולתנו להפוך למעצמה סולארית ולהוביל את מהפכת האנרגיות המתחדשות, יעדי הממשלה לייצור אנרגיה מתחדשת הם הנמוכים ביותר מבין מדינות ה-OECD. עתה על שר האנרגיה שטייניץ להרים אחת ולתמיד את הכפפה ולהוביל מתווה סולארי, במקום להסתפק באנרגיה מלוכלכת קצת מהפחם. המהפכה של המאה הנוכחית היא מהפכת האנרגיות המתחדשות ועל ישראל להוביל זאת".