תביעת דיבה נגד בן כספית: "קרא לי נאצי בשידור"

מאזין שעלה לשידור בתוכנית "זהבי עצבני" ברדיו 103FM, ביום שזו הוגשה ע"י כספית, תובע פיצוי של 100 אלף שקל, לאחר שהעיתונאי אמר לו "אתה נאצי" ■ כספית התנצל עוד במהלך השידור: "מה נהיה ממני? ממש זהבי, הא?"

בן כספית / צילום: איל יצהר
בן כספית / צילום: איל יצהר

אדם בשם אבי קומש, שעלה לשידור במהלך התוכנית "זהבי עצבני" ברדיו 103FM, תובע את העיתונאי בן כספית שהגיש את התוכנית באותו יום, לאחר שכונה על-ידו "נאצי". קומש תובע פיצוי בהיקף של 100 אלף שקל, התנצלות פומבית בתוכנית הקבועה שאותה מגיש כספית בתחנה ופרסום התנצלות באתר האינטרנט של 103FM וכן בשני עיתונים יומיים.

לטענתו, בעצם הכינוי יש משום "פגיעה קשה בשמו הטוב, במעמדו ובכבודו, באורח העלול להשפיל אותו בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה לבוז או ללעג".

כספית דווקא התנצל על דבריו במהלך השידור, אך לפי כתב התביעה, מדובר בהתנצלות שאינה מספקת. לכתב התביעה צורף תמליל של התוכנית ששודרה בנובמבר 2016, ומתנהלת בפורמט של שיחות עם מאזינים.

לפי התמליל, במהלך השיחה בין השניים קומש אמר לכספית: "...אתה אמרת שהתקשורת היא לא שמאלנית. התקשורת היא כן שמאלנית. יונית לוי שמאלנית, אמנון אברמוביץ הוא שמאלני, ואנחנו לא נשכח שמי שנמצאת בערוץ 2 זאת דפנה ליאל, שאמא שלה זאת רחל ליאל מהקרן החדשה... כל ערוץ 2 זה שמאל, שמאלנים". 

בתגובה השיב לו כספית: "אם כל החבר'ה האלה שמאלנים, והתחלת לתייג אותם, אתה יודע מה אתה? אתה נאצי. מה שעשית עכשיו זה מה שהנאצים עשו. לקחת אנשים שהם אחים שלך, שהם גרים פה במדינה הזו, עם כל הסכנות, משרתים בצבא, משלמים מסים... ותייגת אותם ושמת עליהם צלב או טוב שלא טלאי צהוב. זאת תורת גזע נאצית מה שאתה עשית, ואני יכול לתת לך רשימה ארוכה של עיתונאים בערוץ 2 שהם לא שמאלנים...". 

לפי התמליל, בהמשך דרש קומש התנצלות ואיים כי אם לא יקבל אותה, יגיש נגד כספית תביעת דיבה, ואילו העיתונאי השיב כי הוא לא מפחד מתביעות דיבה, "אבל אם פגעתי בך במילה הזאת, אני מתנצל עליה".

לאחר שקומש ירד מהקו, כספית פנה לכלל המאזינים והוסיף: "המילה 'נאצי' יש לה אסוציאציות, ואני גם כמעט לא משתמש בה, ואסור להשתמש בה... אבל אני ניסיתי להסביר לו שמה שהוא עושה ומתחיל לרשום רשימות, ובשלב הבא - לך תדע כל השמות ברשימה לאן ילכו, מזכיר לי את אותם ימים... המילה 'נאצי' היא לא רלוונטית, ויכול להיות שאולי - למה יכול להיות - לא הייתי צריך להשתמש בה. הכוונה הייתה לזעזע. מה נהיה ממני? ממש זהבי, הא?".  

על-פי כתב התביעה, קומש הוא מי שעומד מאחורי עמוד הפייסבוק "העם נגד התקשורת השמאלנית", כשהכוונה היא ככל הנראה לעמוד בשם "כולנו נגד התקשורת השמאלנית הקיצונית", שיש לו 40 אלף עוקבים.

את קומש מייצג עו"ד אלי וילנר. כספית מיוצג בידי עו"ד הלל סומר. טרם הוגש כתב הגנה.