"ועדת ברביבאי" הגישה מסקנות פינוי הדיירים מהדיור הציבורי

יו"רית הוועדה, האלופה (מיל') אורנה ברביבאי: "הקשחת קריטריונים ושכר דירה לא ריאליים מחייבים טיפול והתאמה של החוק ושל מדיניות משרד הבינוי והשיכון"

"ועדת ברביבאי" הגישה היום (ה') את מסקנותיה לשר הבינוי והשיכון יואב גלנט. מדובר בוועדה שבראשה עומדת האלופה (מיל') אורנה ברביבאי שמונתה לפני מספר חודשים, ועסקה בנושא הדיור הציבורי ובשאלת פינוי זכאי הדיור הציבורי מהדירות שהמדינה הקצתה להם. שר הבינוי והשיכון הודיע היום כי החליט לקבל את המלצות הוועדה והנחה את מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון הנכנס, חגי רזניק, לפעול למימוש ההמלצות.

חשוב לציין בנקודה זו כי מדובר בהמלצות הוועדה שהוגשו רק היום, והשינויים עליהם המליצה הוועדה עוד צריכים לעבור אישור ובחלק מהמקרים אף לעבור חקיקה, כך שאין מדובר בשינוי מיידי במצב הקיים.

על פי המלצות הדוח, לא יינקטו הליכי פינוי בגין חובות, ובכלל זה התראות ואיומים על פינוי. כמו כן, תבוצע הפרדה בין החברות המשכנות כגורם אחיד לאכלוס ואחזקת הדיור הציבורי לבין הגורם המטפל בגביית חובות. עוד המליצה הוועדה, כי ככל שהוכר הדייר כדייר ממשיך יותאמו תעריפי שכר הדירה ברצף לתקופת מגוריו כך שלא יחולו עליו תשלומים עודפים הנובעים מהליכי טיפול ביורוקרטיים מתמשכים שאינם תלויים בו.

באשר לסוגיית פינוי פולשים, מציעה הוועדה כי פלישות חדשות (עד 30 יום) יטופלו ויפונו באופן מיידי, וזאת לאור העובדה כי עבור הדירה אליה פלשו ממתינה משפחה אחרת, שלעיתים ממתינה שנים ארוכות. עם זאת, לגבי פולשים המתגוררים בדירה למעלה מ-7 שנים, ההמלצה היא כי תגובש מדיניות המאפשרת הכרה בהם וקביעת שכר דירה בהתאם ליכולתם בפועל. במקביל, תמנע מהם היכולת לרכוש את הדירה.

הוועדה המליצה בנוסף גם לשנות את הגדרת "חסר דיור", כך שהגדרה זו תכלול מעכשיו את מי שאין ולא הייתה בבעלותו דירה ב-5 השנים האחרונות. זאת לעומת המצב הנוכחי שקובע שההגדרה מתייחסת לתקופה של 10 שנים. עוד המלצה של הועדה מציעה להוריד את הנטל הביורוקרטי לבדיקת זכאות אחת ל-5 שנים ולא אחת לשנתיים.

נציין כי בעוד ההמלצות שמופיעות בדוח חשובות לדיור הציבורי, ומאמצות בין היתר את עמדת ארגוני הסיוע השונים לזכאי הדיור הציבורי כמו עמותת ידיד למשל שהופיעה בפני הוועדה, יש לקוות שהן יקודמו ויאושרו בחודשים הבאים ולא יישארו רק במסגרת הדוח. עוד נקודה שחשוב להגיד היא שחלק מההמלצות, כמון למשל ההמלצה לשנות את ההגדרה לזכאות לדיור ציבורי, עשויה להגדיל את מספר הזכאים לדיור ציבורי שעומד נכון להיום על כ-2,300 משפחות.

יו"רית הוועדה, האלופה (מיל') אורנה ברביבאי, אמרה היום: "תמונת המצב בנושא הדיור הציבורי היא תוצאה של מדיניות ארוכת שנים אשר הגדילה את הפער בין הצורך למלאי הדיור הציבורי. הקשחת קריטריונים ושכר דירה לא ריאליים מחייבים טיפול והתאמה של החוק ושל מדיניות משרד הבינוי והשיכון. ההתעקשות על פינויים ככלי לגיטימי במצב זה אינה נכונה ויש לבטלה ולהשאירה ככלי חריג ביותר".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט אמר היום: "בשעה שאנחנו עדים לכך שמשפחה נזרקת לרחוב, מוטלת עלינו החובה כמדינה, לשאול את עצמינו, האם אנחנו מוכנים לחיות בחברה שאינה ערבה לאזרחיה? המדינה צריכה לעסוק בביטחון, בכלכלה ובצמצום הפערים בין השכבות החלשות לבין החזקים במשק. בדיור הציבורי אנחנו במציאות בלתי נסבלת של מצוקה שנוצרה במשך דור. הזכות לקורת גג היא זכות בסיסית של כל אדם והמדינה מחויבת לדאוג לכך. המלצות ועדת ברביבאי עושות צדק עם החלשים ביותר בחברה שלעתים נופלים "בין הכסאות". אני מודה לוועדה על עבודתה המסורה".

סגן שר הבינוי והשיכון, ח"כ ז'קי לוי: "המציאות הבלתי נסבלת בה אנו חיים מחייבת אותנו לגלות רגישות מקסימלית לאוכלוסייה קשת היום בה אנו מטפלים ולפעול מתוך הבנה כי אסור להקל ראש בגורלה של אף משפחה".

בעמותת "ידיד" שהופיעה בפני חברי ועדת ברביבאי מברכים על אימוץ המסקנות. "מדובר בבשורה של ממש לדיירי וזכאי הדיור הציבורי", אמר היום רן מלמד, סמנכ"ל העמותה, "אנו מודים ליו"ר הועדה, אלופה במיל', אורנה ברביבאי, שבזכותה אומצו חלק נכבד מההמלצות שהצגנו בפני חברי הועדה וכן על ההחלטה החשובה לשנות את הגדרת "חסר דירה" ולהעמידה על 5 שנים במקום 10 שנים כיום, נושא אשר עמותת "ידיד" פועלת לשנותו כבר זמן רב באשר הוא מפלה לרעה את זכאי הדיור הציבורי לעומת הזכאים לדיור במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.

"יחד עם זאת אנו קוראים להגדיל את התקציבים לרכישת דירות חדשות לזכאי הדיור הציבורי ולא להסתמך רק על ההכנסות, הלא מספקות, ממכירת הדירות לדיירים המתגוררים בהם כיום. אם לא יוגדר תקציב ממשלתי קבוע של מליארד שקל לפחות לרכישת דירות ציבוריות כל שנה נמצא את עצמנו בעוד תקופה לא ארוכה עומדים חסרי אונים מול מצוקה אדירה של חוסר במענים ראויים לממתינים לדיור ציבורי".

ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, אמר היום: "זו בשורה גדולה שמסירה את חרב הפינוי מעל הצוואר של הקבוצה החלשה ביותר בחברה הישראלית שנקלעה ברוב המקרים שלא בטובתם לחובות כספיים. ועדת הכלכלה התנגדה לאורך כל הדרך לפינוי דיירים בשל חובות  כספיים ואני שמח שהשר והנהלת המשרד אימצו מדיניות שמקיימת הלכה למעשה את השמירה על הזכות הבסיסית לקורת גג תוך טיפול אנושי יותר."

ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה היום כי: "מאות דיירי דיור ציבורי נושמים היום לרווחה הודות להמלצות ועדת הפינויים בראשות האלופה אורנה ברביבאי, לפיהן לא יהיה ניתן לפנותם בשל חובות. אחרי שנים שאני ופורום הדיור הציבורי נאבקים על תקציבי הדיור הציבורי שמשמשים כקופה קטנה עבור הממשלה ונגזלים מדייריה, שר השיכון מתקן עוול חריף כלפי האוכלוסייה המוחלשת ביותר בישראל. לפני כחודשיים נפגשתי יחד עם חלק משדולת הדיור שאני בראשותה עם אנשי הוועדה והתרשמתי מהרגישות בה הם ניגשו לנושא וההבנה שלהם למצוקות דיירי הדיור הציבורי. אני שמחה לראות שהדברים שעלו בפגישתנו בעיקרם נכנסו להמלצות הוועדה.

"ישנם שני נושאים שדורשים עוד את התייחסות שר השיכון: הראשון והדחוף במעלה הוא הפולשים הציבוריים - מאות דירות לזכאים המאוכלסות על ידי ארגונים, עמותות וגופים נוספים שאינם זכאים לדיור ציבורי, והיה על השר לפנותם כבר בכניסתו לתפקיד כדי לשכן את מאות הממתינים; השני הוא הרחבת הזכאות לדיירים ממשיכים, ובהיעדר יוזמה כזו מצד המשרד, אקדם זאת בחקיקה".