הערכות: היקף המשכנתאות בחודש מארס - 4.3 מיליארד ש'

מדובר בנתון הנמוך בכ-10% מהממוצע בשנה האחרונה ■ בשוק מעריכים כי רמה זו תישמר גם בחודשים הקרובים ■ מדובר בכ-20% פחות מאשר במארס שעבר ■ ככה הצעירים לוקחים משכנתא

נמשכת ההתקררות בשוק המשכנתאות. גורמים במערכת הבנקאית מעריכים שחודש מארס יסתיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של 4.3 מיליארד שקל - מספר הנמוך בכ-20% בהשוואה לחודש מארס 2016, שהיה חזק למדי, ובכ-10% בהשוואה לממוצע ב-12 החודשים האחרונים.

אתמול פרסם בנק ישראל גם את נתוני חודש פברואר, ומהם עולה שהיקף המשכנתאות עמד על 4.1 מיליארד שקל בלבד. פברואר הוא חודש קצר, עם פחות ימי עבודה מאשר בחודש רגיל, אולם בהשוואה לפברואר 2016 מדובר בנתון נמוך יותר בכ-15%.

בשוק המשכנתאות מעריכים שזה יהיה קצב הביקושים בתקופה הקרובה, עד שיירשם שינוי מהותי בשוק. "יש עדיין אי-ודאות בשוק, ובאופן טבעי אנחנו רואים אנשים יושבים על הגדר ומחכים לראות לאיזה כיוון הוא יילך", מעריך גורם בכיר בענף. "גם מנתוני מחירי הדירות לא ברור מה המגמה, גם התוצאות וההשפעה של מחיר למשתכן עדיין לא ברורה, וגם נושאים כמו המס על דירה שלישית נמצאים בחוסר ודאות, ולכן חלקים באוכולוסייה כמו משקיעים ורוכשי דירה ראשונה מעדיפים בינתיים להמתין", הוא מוסיף.

אמנם נתוני המשכנתאות האחרונים נחשבים פושרים, אך ראוי לציין שרק לפני שלוש שנים קצב משכנתאות חודשי כמו זה שאנחנו רואים בחודשים אלה נחשב גבוה. מאחר שמאז עלו מחירי הנדל"ן באופן ניכר, ביחס לרמת המחירים הנוכחית מדובר בהיקף משכנתאות פושר.

 

עוד נציין שלפי נתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול, ריבית המשכנתאות חזרה לעלות לאחר שבחודש ינואר דווקא נרשמה בלימה, אחרי שנה וחצי של עליות. אלא שכאמור, הריבית שבה לעלות בפברואר. כך, למשל, במסלול השקלי בריבית קבועה עמדה הריבית הממוצעת על 4.46% לעומת 4.44% בינואר. הריבית הקבועה במסלול הצמוד רשמה עלייה חדה יותר - מ-3.85% בינואר ל-3.92% בפברואר, רמת שיא ב-12 החודשים האחרונים.

היקף המשכנתאות
 היקף המשכנתאות