משבר התאגיד לפתרון? ראשיו יודחו, הפעלתו תידחה בחודש

(עדכון) - עפ"י הערכות, שר האוצר כחלון עשוי להסכים לדחייה קצרה במועד הפעלת תאגיד השידור, רק אם יובטח לו מעל כל ספק כי תהיה זו הדחייה האחרונה

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון נפגשו היום (ד') בפעם הרביעית מאז תחילת השבוע ולאחר שקדם לרצף הפגישות נתק מוחלט של עשרה ימים. השניים נועדו על רקע מה שזכה לכינוי "משבר התאגיד", בעקבות התעקשותו של נתניהו לסגור את תאגיד השידור הציבורי החדש ("כאן") או לשנות באופן מהותי את מתכונתו באמצעות שינוי חקיקה.

על פי הערכות, אף שהצדדים לא דיווחו על פריצת דרך, השניים צפויים להגיע בימים הקרובים להסכמות. תדירות הפגישות בין השניים והנוכחות של גורמים נוספים, כמו מנכ"ל האוצר שי באב"ד ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, מעידות על נכונות הצדדים להביא לפתרון המשבר. לראשונה הצטרף לפגישה היועץ המשפטי לממשלה שהביע מספר הסתייגויות משפטיות ממתווה הפשרה המתגבש - ככל הנראה כזה שכולל מיזוג בין חטיבת החדשות של הערוץ הראשון לבין התאגיד החדש.

עיקר הקושי נסוב עדיין סביב התנאי שהציב נתניהו ולפיו בכל מסגרת פשרה שתהיה, על כחלון להסכים לדחייה של חודשיים בהפעלת התאגיד, שאמור להתחיל את שידוריו על פי חוק ב-30 באפריל הקרוב. עם זאת, ההערכות הן שכחלון עשוי להסכים לדחייה של חודש בלבד, אם יובטח לו מעל כל ספק כי מדובר בדחייה האחרונה בהחלט.

מבחינת כחלון, דחייה במועד ההפעלה של התאגיד אינה דבר של מה בכך, שכן לצד הסכמות או לכל הפחות אדישות בכל הקשור להדחת ראשי התאגיד ובאשר להצעת החוק השנויה במחלוקת להכפפת כל הגופים המשדרים למועצה מפקחת אחת שחבריה ימונו על ידי הדרג הפוליטי - על דבר אחד הוא לא הסכים להתפשר עד היום: מועד העלייה לשידור של התאגיד. אם אכן תושג הסכמה על דחייה של חודש בלבד, הדבר צפוי לפרוץ את הדרך לפשרה כוללת שתכלול שינוי חקיקה הנוגע להרכב הנהלת התאגיד והפיקוח עליו, ולא פחות חשוב מבחינת נתניהו: העברת "חוק הפיקוח" שיכפיף את כלל הגופים המשדרים - ציבוריים ומסחריים כאחד - תחת מועצה אחת שחבריה ימונו על ידי הדרג הפוליטי.

משרד המשפטים כבר הסתייג מטיוטת תזכיר החוק שגובשה בעניין על ידי מקורביו של נתניהו במשרד התקשורת, אולם אם החלק המהותי בחוק יעבור - הרי שמשבר התאגיד יהפוך בזמן הקרוב לצרה גדולה בהרבה לערוצים המסחריים 2 ו-10, ולעיתונות החופשית בכלל.

הפשרה המסתמנת, בכפוף לכך שיתגברו על סוגיית הדחייה, צפויה לכלול בין היתר קליטה משמעותית יותר של עובדי רשות השידור בתאגיד החדש תוך שינוי הרכב ההנהלה - משפט מכובס להדחת ראשי התאגיד, היו"ר גיל עומר והמנכ"ל אלדד קובלנץ. בין היתר נבחנת ההצעה למזג אל תוך התאגיד החדש את כל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון בטלוויזיה, כאשר ראשי הערוץ יישארו בתפקידם הניהולי. כך נתניהו ישיג שליטה ישירה במינוי הגורמים המקצועיים בגוף השידור הציבורי - זאת בניגוד גמור לתכלית החוק שהיווה בסיס להקמת התאגיד החדש.