כחלון: "הסיכום מבטיח את חופש העיתונות ושומר על התקציב"

שר האוצר ומנכ"ל משרדו הדפו את הביקורת החריפה שהטיחו בהם העיתונאים על הפשרה בנושא תאגיד השידור ■ "לא תהיה השפעה פוליטית בשום מסגרת עיתונאית, וגם בתאגיד שיקום הפוליטיקאים מורחקים"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר, משה כחלון, ניסה להסביר במסיבת העיתונאים שקיים היום (ה') אחר-הצהריים את ההסכם בעניין תאגיד השידור שנחתם לפני כמה שעות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנע את המשבר הקואליציוני.

"המאבק בימים האחרונים היה מאבק על עקרונות, לא על אגו. הצלחנו להגיע יחד עם ראש הממשלה להסכם שמבטיח את חופש העיתונות, חופש הביטוי - וגם שמירה על התקציב. לא תהיה השפעה פוליטית בשום מסגרת עיתונאית, וגם בתאגיד שיקום הפוליטיקאים מורחקים.

"שמרנו על היקפים חסרי תקדים בסכומים ליצירה ישראלית להפקות המקור ולגופים האלה שכל-כך חשובים לנו, ובהמשך הדרך נתגבר אותם יותר. לא יהיה חוק פיקוח על התקשורת, לא תהיה חריגה תקציבית, אין הדחה של ראשי התאגיד. ההסכם הזה מנע את חוק הפיקוח על התקשורת שהפיל אימה על עיתונאים רבים, ובצדק".

כחלון לא הסכים לענות על השאלות שהעיתונאים ניסו להפנות כלפיו, ומי שענה על השאלות היה מנכ"ל האוצר, שי באב"ד. במהלך השאלות קשה היה להתעלם מהמעורבות הרגשית של העיתונאים בנושא, שעל חלקם, כמו שאול אמסטרדמסקי מהתאגיד, ההסכם שהושג ישפיע ישירות, וכל השאר מכירים עיתונאים אחרים שעברו לתאגיד, וכעת עתידם התעסוקתי מוטל בספק.

באב"ד ניסה לעשות סדר בהסכם שהושג, לא תמיד בהצלחה. לדבריו, "בתקופה קרובה עד ה-15 במאי אנחנו רוצים לנסות לייצר את הוודאות. לאחר מכן לתקופה של כמה חודשים ישדר התאגיד הזמני (תאגיד החדשות הזמני, זה שאמור להתבסס על חטיבת החדשות של רשות השידור), שבו כבר יהיו חלק מהקליטות של העובדים (מהתאגיד)".

נושא הקליטה של עובדי החדשות של התאגיד, כ-200 על-פי הערכות, בתוך הגוף החדש עדיין לא ברור, וגם השאלות שהופנו כלפי באב"ד לא פיזרו לגמרי את הערפל סביב הנושא.

לדבריו, השופט שיעמוד בראש ועדת האיתור החדשה "ימונה לאלתר, ואנחנו נפעל כמה שיותר מהר כדי שהוא ימנה את הוועדה. התקופה המקסימלית היא 6 חודשים עד ה-15 בנובמבר, ואנחנו כמובן נשאף לעשות את זה הרבה יותר מהר".