סיום אפקט טראמפ: המשקיעים מתחילים לפקפק בנשיא ארה"ב

מדדי אג'יו למארס מלמדים שהמשקיעים מתחילים לפקפק ביכולתו של טראמפ לקיים רפורמות שהבטיח ■ האג"ח נהנו בחודש שעבר מרוח גבית, בעוד שהמניות תרמו לירידות

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

אחר 100 ימי החסד של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שוקי ההון הראו בחודש מארס התייצבות, בעיקר באפיקי האג"ח. זו הייתה תקופה שבה שלט חשש כי הריבית תעלה במהירות ובעוצמה, והתרחשו בה שני אירועים עיקריים: האחד הוא עליית הריבית הראשונה לשנה זו, תוך שיו"רית הבנק הפדרלי בארה"ב ג'נט ילן השתדלה להוריד את החששות מעלייה מהירה בהמשך. השני הוא הניסיון הקלוקל של הנשיא הנבחר טראמפ לשנות את רפורמת הבריאות של ממשל אובמה, שקדם לו. כישלון המהלך הביא את השווקים לפקפק באפשרות שטראמפ הנשיא יוכל להעביר את הרפורמות שעליהן דיבר המועמד לנשיאות.

האכזבה הביאה להתמתנות בציפיות לעלייה בריבית בארה"ב, והדבר הקרין גם על השוק המקומי, שנהנה מהמחשבה כי הנגידה כאן תוכל להתעכב בהעלאת הריבית, ותדחה אותה לזמן רב. מגמות אלו סיפקו רוח גבית לשוקי האג"ח בארץ וגם בעולם, ותרמו את תרומתן לתשואות של הציבור בתיקי ההשקעות.

אפיקי המניות לא הצליחו ליהנות במיוחד משני הגורמים שהוזכרו לעיל, ורשמו תנודתיות במהלך החודש, שבו הן תרמו תרומה שלילית לתיקי ההשקעות, מהסיבות הבאות: בישראל היו אלו שוב מניות בודדות שמשכו את המדדים כלפי מטה, ובאשר למניות בעולם, היה זה שוב השקל החזק, אשר מקשה על יצואנים ועל מרכיבי החיסכון של הציבור הנמצאים בשוקי חו"ל ואינם מגודרים מטבעית.

מרכיבי האג"ח מחזיקים את התיק

כתוצאה מהמגמות הנ"ל נרשמה עלייה בתיקים המכילים שיעורים נמוכים ובינוניים של מניות, בעוד שבתיקים המבוססים על רוב של אפיקי אג"ח נרשמה עלייה גם בחודש מארס, כך עולה ממדדי אג'יו לתיקים המנוהלים.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

מדד תיק האג"ח רשם בחודש מארס עלייה בשיעור של 0.29%, וצבר עלייה בשיעור של 0.65%, שיעור נאה ואף מפתיע בעידן של ריבית עולה. מדד תיקי המניות ירד גם החודש, והפעם בשיעור של 0.64%, זאת לאחר עלייה בשיעור של 0.85% בפברואר וירידה של 1.26% בינואר.

תנודתיות רבה עם תשואה שלילית - זוהי מנת חלקם של מרבית המשקיעים במניות, כך שברבעון הראשון ספגו מדדי תיקי המניות ירידה של 1.06%.

בתיקים המעורבים מאג"ח וממניות נרשמו תשואות הולכות ויורדות, בעוד שהתיק המסורתי, המכיל 20% מניות והשאר באג"ח, עלה החודש בשיעור מתון של 0.1%, וצבר תשואה מתונה בשיעור של 0.34% ברבעון הראשון של השנה. כך, גם בסיכומו של חודש מארס, היו אלו איגרות החוב, אשר למרות הריבית הנמוכה, ממשיכות להניע את התיקים ולהניב תשואות, מתונות אך לא אפסיות.

בחינת שינויי המחירים וביצועי המדדים באפיקי השוק בחודש מארס מלמדים על מחשבה של המשקיעים כי הריבית בישראל אכן תמשיך להיות נמוכה מאוד, למרות הצמיחה הערה במשק.

הערכה זו מתבססת על התפיסה שלפיה הריבית בארה"ב לא תעלה באופן מתפרץ, אלא לאט ובטוח, כפי שה'פד' אכן מכוון זה זמן רב. אם כך הדבר, הרי שלפי הנחת המשקיעים בישראל ניתן יהיה להחזיק את ריבית בנק ישראל ברמה נמוכה.

בתוך כך ראינו במארס גם ירידה נוספת בציפיות לאינפלציה - הן בשל ציפיות לירידה במחירי הדלקים והן עקב ציפיות לירידות מחירים בשוק הדירות. על אף עליית המחירים במחירי הדירות למגורים בשנת 2016, בחודשים האחרונים מתבררת תמונה של ירידה בביקושים, לצד עלייה במספר הדירות שבנייתן הושלמה.

לצד נתונים אלו קיימת אווירה של מיצוי עליית מחירי הדירות ושל שכר הדירה, דבר העשוי להוביל לתיקון מסוים במחיר. תיקון זה מגיע לאחר שנים ארוכות שבהן המחירים עלו, וקיזזו חלק מהדפלציה במשק. נראה כי מעבר לתקופה של ירידות מחירים ידכא את האינפלציה - הנובעת מעליית שכר, מביקושים ערים ומפעילות צרכנית, המקבלת ביטויה בעלייה בפדיון ברשתות השיווק.

הדבר הוביל את האפיקים השקליים לעדיפות ברורה במהלך החודש, הן בקונצרניות שעלו בשיעור של 0.75%, והן בממשלתיות שעלו בשיעורים נאים שהגיעו ל-1.13% בטווחים הארוכים. גם צמודות המדד עלו, אם כי בשיעורים מתונים יותר של 0.21% בקונצרניות הצמודות ו-0.36% בממשלתיות הארוכות.

הדבר משקף את נטייתם של המשקיעים בישראל אל האפיק הקונצרני, כמקור לתשואה נוספת. לעומת זאת, אפיקי המניות לא הצליחו להחזיר את ביטחון המשקיעים, זאת עקב תנודתיות גבוהה יחד עם שינויים בסקטורים מסוימים, אשר מגדילים עד מאוד את הסיכון שבבחירה.

מקום לאכזבה

בשלב זה, לאחר כמאה ימי חסד של איש העסקים והנשיא טראמפ בבית הלבן, נראה כי השווקים מתחילים לחשוש מן הבאות. במונחים של פוליטיקה, נראה כי הוא פועל בדרך בלתי אופיינית, שתקשה עליו להעביר החלטות כשיצטרך את בתי הנבחרים. ביכולתו לחתום ולפעול ללא הבתים בנושאים של הגירה וביטחון לאומי, אך יקשה עליו לבצע רפורמות משמעותיות ומקיפות בלעדיהם.

מכיוון ששוקי ההון רצו ועלו בחודשים האחרונים בציפייה לרפורמה מדרבנת ומרחיבה בתחום המסים, הולכת ונוצרת אפשרות לאכזבה של המשקיעים בשווקים. אם הרפורמות לא יעברו בצורה מספקת, שוקי המניות בארה"ב עלולים לחזור וליפול. באשר לכיוון החיובי, נראה כי המכפילים הנוכחיים כבר מתמחרים במלואם את הצמיחה הפוטנציאלית של הבטחת המס הגדולה של טראמפ.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושרמשפחתי ובפיקוח על נכסי ארגונים וקיבוצים. ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים ברבעון הראשון
 מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים ברבעון הראשון