מאגר תמר מאבד את הסמכות לקבוע מי יקבל גז ברגעי מחסור

רשות החשמל תפרסם מחר שימוע, הקובע כי למרות שהחוזה של חברת החשמל מעניק לה קדימות בצינור מתמר, ברגעי מחסור יוכל מנהל מערכת החשמל לתעדף את יצרני החשמל הרוכשים גז זול

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

רשות החשמל תפרסם מחר (א') שימוע, הקובע כי יצרן החשמל שחוזה הגז שלו הוא הזול ביותר הוא שיקבל ראשון גז טבעי בנקודות זמן שבהן הצינור מתמר אינו מסוגל לספק את כל צורכי המשק. משמעות השימוע היא שחברת החשמל, שהחוזה שלה עם מאגר תמר נותן לה קדימות בצינור, לא תוכל להשתמש בגז ברגעים של מחסור, כל עוד מנהל מערכת החשמל ירצה להפעיל תחנות כוח שרוכשות גז במחיר זול יותר ממנה.

לדברי יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, "הסדרה זו מייעלת את צריכת הדלקים במשק, ומונעת מספק הגז שליטה על הקצאת הגז בין יצרני החשמל וחברת החשמל. בנוסף, מייצרת ההסדרה מחויבות לחברת החשמל לאפשר יעילות במשק, תוך העברת שוק משני של גז ודלקים מוזלים בין היצרנים".

חלק מהשינוי הנכלל בשימוע הוא טכני בעיקרו, משום שגם עד כה ויתרה חברת החשמל על שימוש בחלק מהכמויות המובטחות לה לשם אספקתן ליצרני החשמל הפרטיים, ונענתה לבקשות רשות החשמל לעבור להשתמש במקרים אלה בגז נוזלי. לחברת החשמל לא היתה סיבה לסרב לכך, משום שפערי העלויות, של כ-3 דולר ליחידת חום לרעת הגז הנוזלי (8.8 דולר לעומת 5.8 דולר), הוחזרו במלואם לחברה דרך התעריף, כלומר גולגלו לצרכנים.

עקב הנוהל הלא רשמי, 7% מייצור החשמל מגז של חברת החשמל היה בשנה שעברה ייצור באמצעות גז נוזלי, ועתה שיעור זה עשוי אף לעלות. ברשות החשמל סבורים שהדבר כדאי, משום ששימוש של היצרנים הפרטיים בגז נוזלי יחייב לפצות אותם ב-4.1 דולר לכל יחידת חום, משום שהם משלמים למאגר תמר 4.7 דולר ליחידת חום.

השפעה נוספת של השימוע החדש צפויה להיות הגדלת הפער בין יכולת הייצור המותקנת לייצור החשמל בפועל, לרעת חברת החשמל ולטובת היצרנים הפרטיים. ב-2016, להמחשה, החזיקו היצרנים הפרטיים בגז ב-17% מהיכולת המותקנת במשק וייצרו 25% מכלל החשמל, בעוד שחברת החשמל החזיקה 77% מכושר הייצור וייצרה 72% בפועל בלבד. פער זה, כאמור, צפוי לגדול עוד יותר.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, מסר כי "למהלך זה שתי תוצאות - האחת, היא הוזלת המחיר הממוצע של הגז הטבעי לייצור החשמל בישראל, מה שיכול לתרום להוזלת מחיר החשמל בעתיד; השנייה היא הענקת רשת בטחון למאגר הגז כריש-תנין, שתספק לו כלים להתחרות על הלקוחות מול תמר ולוויתן בצורה שתסייע לפיתוחו - דבר שיתרום משמעותית לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל". ההתייחסות לכריש-תנין רלוונטית, משום שההחלטה מתמרצת ונותנת עדיפות לגז זול שיגיע מהם.