קברניטי אי.די.בי, תתקדמו!

ראשי החברה צריכים לזנוח את המאבק הסיזיפי לדחיית מכירת מניות כלל ביטוח

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

חברת אי.די.בי פתוח התבשרה בשבוע שעבר כי בית המשפט המחוזי דחה את עמדתה, לפיה יש לעכב את יישום מתווה סלינגר למכירת גרעין השליטה בחברת כלל ביטוח באמצעות שוק ההון. בית המשפט הורה לנאמן למניות השליטה, משה טרי, למכור 5% ממניות כלל עסקי ביטוח שבהחזקתו תוך 30 ימים. עוד הוא קבע, כי שיקול הדעת שהפעילה דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, כאשר הורתה לנאמן לפעול למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח במנות של 5% מדי 4 חודשים - היה שיקול דעת סביר ומידתי. (לסיפור המלא)

בית המשפט הבהיר כי הוא מתייחס להוראה למכור 5% מהמניות בלבד, כאשר לאחר מכירה זו יהיה על הממונה להפעיל פעם נוספת את שיקול דעתה כעבור 4 חודשים. החברה ציינה בהודעת הבורסה כי היא בוחנת את המשך צעדיה בקשר עם פסק הדין, לרבות אפשרות של הגשת ערעור.

המאמץ של קבוצת אי.די.בי פתוח לעכב בכל דרך את מכירת מניות השליטה בכלל ביטוח, הוא מובן, שכן מדובר בהחזקה המהווה כ-45% מהשווי הנכסי של הקבוצה, כך שכל פגיעה במיצוי הערך הכלכלי של כלל ביטוח היא בעלת משמעויות לא מבוטלות. מנגד, מחיר מניית כלל ביטוח  עלה בששת החודשים האחרונים ב-40%, ושוק המניות מצוי ברמות גבוהות יחסית, כך שאין דין מכירה ברמות המחירים הנוכחיות של 5% ממניות החברה כדין מכירה שכזו לפני כחצי שנה.

למרות שבאי.די.בי פתוח מאמינים מאוד בפוטנציאל הכלכלי של כלל ביטוח, ייתכן כי דווקא מכירה הדרגתית מאולצת תשרת את מחזיקי ניירות הערך של אי.די.בי טוב יותר מאשר החזקה במניות כלל ביטוח עד תום 2019, אז מחויבת החברה לממש את השליטה בחברה לאור הוראות רפורמת הריכוזיות.

הניסיון בישראל מלמד כי סביר יותר למצוא סוס ירוק באורווה מאשר למצוא רוכש זר לחברת ביטוח מקומית, שיעמוד בדרישות הרגולציה העמומות. לפיכך, לא נראה כי דחייה של מספר חודשים לכאן או לכאן, לאחר דחייה של שנים, תגדיל את פוטנציאל האקזיט של אי.די.בי באופן דרמטי.

מנהלי אי.די.בי פתוח עשו תחת הבעלים אדוארדו אלשטיין עבודה ראויה להערכה בשיקום החוסן הפיננסי של החברה, וכיום נהנית החברה משווי נכסי חיובי של למעלה ממיליארד שקל ויתרת מזומנים גדולה המאפשרת לתכנן לטווחים ארוכים.

בסיטואציה שכזו, נכון היו עושים אותם קברניטים לו היו מניחים מאחור את המאבק המשפטי הסיזיפי לדחיית הקץ בכל האמור במכירת מניות כלל ביטוח. מדובר במאבק אשר גובה מאמץ ניהולי מהותי ומחיר תדמיתי לא קטן, שאינו חיוני עוד. על החברה להמשיך במאמץ למציאת רוכש לגרעין השליטה בכלל ביטוח, ובמקביל לחדול מן המאבק המשפטי בממונה על שוק ההון.

הסיטואציה המימונית הקיימת באי.די.בי מאפשרת למנהליה ליזום השקעה מהותית חדשה באמצעות התמורה ממניות כלל ביטוח. אם עד היום עסקה הנהלת החברה בשיקום הריסותיה הפיננסיות ומיצוי הפוטנציאל הכלכלי של תיק הנכסים אותו ירשה מנוחי דנקנר, הרי שקרב היום שבו הם יידרשו להוכיח כי ביכולתם גם ליצור ערך באמצעות הגדלת הפורטפוליו והשבחתו.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. 

מניית כלל ביטוח עלתה
 מניית כלל ביטוח עלתה