גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מאז בחירתו של טראמפ השווקים עברו מקיצוניות לקיצוניות"

כך אמר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב דש, בדיון שהועבר אמש בשידור ישיר בדף הפייסבוק של מיטב דש ובאתר "גלובס"

"מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב השווקים עברו מקיצוניות לקיצוניות" - כך אמר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב דש, בדיון שהועבר אמש (ד') בשידור ישיר בדף הפייסבוק של מיטב דש ובאתר "גלובס", אשר לקחו בו חלק גם איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל, ורפי ניב, מנכ"ל מיטב דש קרנות נאמנות.

זבז'ינסקי הסביר כי "בהתחלה, אחרי הפחד הגדול מבחירת טראמפ, השווקים התנהלו כאילו כל ההבטחות שהוא הבטיח יתקיימו. אבל לאחר מכן, ככל שהשווקים ראו שלא כל כך קל לממש הבטחות והמציאות שונה, השווקים פסלו כמעט לגמי את ההבטחות שלו, והתחילו להתנהג על סמך נתונים כלכליים, שלמזלנו היו חיוביים. עכשיו השווקים שוב התחילו להתייחס להצהרות של טראמפ, בהמתנה לרפורמת המס עליה הכריז ורפורמות כלכליות אחרות. לממש אותן במלואן יהיה מאוד קשה ומעכשיו השווקים יתייחסו לכך בפרופורציה הנכונה".

סגל הוסיף בעניינו של טראמפ כי "בניגוד לקודמו ברק אובמה, טראמפ קיבל כלכלה במצב מצוין, צומחת ועם אחוז אבטלה מאוד נמוך", וניב ציין כי "הנתונים הכלכליים בארה"ב טובים, ובינתיים יש שם עליות על סמך צפי להמשך שיפור בכלכלה".

- גם בסין ראינו בזמן האחרון שמתפרסים נתונים כלכליים חיוביים, איך זה יכול להשפיע על המתרחש בעולם?

לדברי זבז'ינסקי, "הזיכרון של השווקים יחסית קצר, אבל באמצע 2015 השווקים ממש רעדו והסיבה העיקרית לכך הייתה בעיה בסין עם כלכלה שהתחילה להיחלש. מאז הנתונים השתפרו והשווקים התחילו לעלות. הכלכלה שם התייצבה והביקושים גדלו, וברגע שהביקושים שם גדלים כל העולם נהנה. אבל בגלל הזרמות הכספים מהממשלה, רואים שם בועות. הבנק המרכזי והממשלה ערים לזה ולאחרונה התחילו לצמצם תמריצים ולהתחיל לעלות ריבית. בפרק זמן של כמה חודשים נתחיל לראות שהכלכלה הסינית מתחילה אולי להיחלש".

סגל אמר כי "במשבר של 2008 כל הכלכלות המערביות סבלו מפגיעה קשה בפעילות הכלכלית, ואפשר לומר שחלק מההתאוששות של הכלכלה העולמית מעבר להורדת הריבית היה העובדה שסין כמשק צומח המשיכה לצמוח בקצבים מאוד גבוהים".

ניב הוסיף כי "בנימה קצת פחות אופטימית בעניין סין, ארה"ב מצפה שסין תשפיע על צפון קוריאה, ומערכת היחסים המורכבת בין ארה"ב לסין תושפע מצפון קוריאה, בה יכולה סין להשתמש ככלי משחק מול ארה"ב וצריכים להיות ערים לכך".

- גם אירופה ממשיכה לספק חדשות, ובשבוע האחרון ראינו עליות בשווקים אחרי סיבוב הבחירות בצרפת. מה צפוי לנו שם בהמשך?

ניב סבור כי "אירופה במצב כלכלי טוב יחסית אבל הסיכונים עדיין קיימים, אנחנו עדיין לא יודעים את השלכות הבחירות באנגליה וספרד. אבל הכלכלות במצב הרבה יותר טוב מאשר היו לפני שנתיים".

סגל הוסיף כי "אם נלך שנה וחצי אחורה, לא ידענו אם גוש האירו הולך להתפרקות או לא אחרי שהבריטים החליטו להתנתק מהגוש. מאז ראינו שבספרד הצביעו נגד עזיבת הגוש, בצרפת כנראה נראה את אותו דבר בחודש הבא בסיבוב השני של הבחירות, ויש סימן שאלה לגבי איטליה".

- רמות אינפלציה וריבית נמוכות מלוות אותנו כבר תקופה ארוכה, מתי צפוי שינוי?

לדברי סגל, "הריביות עולות לאיטן, באירופה הן עדיין לא בכיוון של עלייה, ויהיו צריכים לכך עוד שיפור כלכלי. הורדת הריבית החלה כמלחמת מטבעות, וארה"ב הייתה הראשונה להבין זאת ובמשך כמה שנים מאוד נהנתה מכך. בשלב הזה שתי עליות ריבית צפויות בארה"ב הן לא משמעותיות. לגבי אינפלציה, גם בארה"ב וגם באירופה היא התחילה להרים ראש, במובן החיובי כי זה מאותת שהמשק חי, אבל היא לא גבוהה מדי כך שתגרום בצורך בהעלאת ריבית".

לגבי הארץ הוסיף סגל כי "אנחנו ברמת אינפלציה מאוד נמוכה, והנגידה מאוד לא רוצה להעלות את הריבית כי זה יגרום להתחזקות מטבע, כך שיש פה מילכוד שמושפע במידה מכך שהמצב הכלכלי פה טוב".

המשתתפים בפאנל גם נשאלו על הנעשה בזירת המאקרו המקומית, ובין היתר התייחסו לתכנית הכלכלית "כלכלה נטו" עליה הכריז בשבוע שעבר שר האוצר משה כחלון. זבז'ינסקי סבור כי "בסך הכל התכנית כתכנית היא ראויה ומכוונת למגזרים שצריכים את זה, כך שהמטרות הן טובות, הבעיה שאני רואה בה היא שאין לה כל כך מקור מימון. לתת כסף זה יחסית קל, אבל צריך למצוא מאיפה להביא אותו. כרגע אין באמת עודפי גביית מסים לאורך זמן שיוכלו לממן תכנית כזו לאורך זמן ולא רק לשנתיים".

לדברי סגל, "הכוונה של התכנית טובה, אבל אני חושב שכשיש עודפי הכנסות ממסים, צריך לבחור להשקיע את זה בצמיחה - כמו בתשתיות שיעזרו לכולם ויחזקו את הפריפריה, לא צריך להעביר את הכסף בצורה פופוליסטית מכיס לכיס כדי להגיד שתומכים באותם אוכלוסיות. אפשר גם להוסיף כסף למדען הראשי, ומגדיל חינוך טכנולוגי בפריפריות. צריך להתאמץ ולחשוב יותר, ולא לשלוף ואז אותו כסף יביא צמיחה אמיתית".

ניב התייחס לרכישות המט"ח שביצע בנק ישראל בשנים האחרונות ואמר כי "בסופו של דבר מה שקובע את העוצמה של השקל מול הדולר זה האיתנות של הכלכלה הישראלית. ההתערבות של בנק ישראל במסחר במט"ח על חוזקת השקל יכולה להיות עם השפעות קצרות טווח, אבל בסופו של דבר לא זה מה שקובע את המגמה".

- מתי נגיע לנקודה בו יהיה כדאי לקנות דירה בישראל?

ניב: "לתזמן את שוק הדיור זה קצת קשה. אין ספק שמחירי הדיור בישראל גבוהים והיום קשה מאוד לקנות דירה בישראל ומי שלא חייב לקנות דירה שלא יקנה. התהליכים בנדל"ן מאוד ארוכים, זה לא שמחר המחירים ירדו ב-20%, ונראה שאם יהיו ירידות הן יהיו מתונות, וזה גם טוב למשק כי ירידה מהירה במחירי הדירות יכולה לגרום פה לבעיות בבנקים וגם לאנשים שלקחו התחייבויות גדולות".

- מה השווקים העדיפים להשקעה היום?

ניב: "אני נגד בחירת אזורים גאוגרפיים כבחירה מועדפת להשקעה. אם אני משקיע במדד הגרמני, אני לא משקיע באירופה, אלא בחברות שרוב הפעילות שלהן היא של ייצוא. באופן כללי, אירופה מתומחרת בזול ביחס לארה"ב, אבל רמת הסיכון שם יותר גבוהה. בארה"ב המחירים גבוהים, שם הייתי שם משקל חסר, ובישראל השונות הרבה יותר גדולה, אבל אפשר למצוא עדיין מספר חברות שבמחירים סבירים, אבל הרמה הכללית אחרי תשע שנים של עליות היא רמת מחירים גבוהה".

- שוק האג"ח מתאפיין כבר זמן רב בתשואות נמוכות, לאן השוק הולך?

סגל סבור כי "קשה לראות עלייה משמעותית אם בכלל בתשואות האג"חים כל זמן שהריבית לא עולה. בארץ, לא נראה משהו שמאיים על האג"חים בצורה משמעותית, מצד שני גם לא רואה ירידת תשואות וכנראה נשאר בסביבת התשואות הנמוכות עוד זמן".

ניב ציין בנושא כי "השוק הקונצרני בישראל התנפח למימדים גדולים מאוד והכסף הזול עודד את החברות לגייס. רמת המינוף עלתה משמעותית והיא קרובה לזו שהייתה ב=2007. כל זה יכול להימשך כשיש צמיחה והריבית נמוכה, כשהמצב ישתנה יהיה יותר קשה למחזר את החוב. המרווחים באג"ח בדירוגים בינוניים ומטה הם מאוד קטנים ויש עיוות בהערכת הסיכון. אני הייתי מוותר על תשואה ומתרכז באג"חים באיי פלוס ומעלה. שוק האג"ח יכול לספק לנו הפתעות שליליות".

- האם פעילות השיא בשוק הקונצרני צפויה להימשך?

זבז'ינסקי אמר כי "קשה לדעת מה זה יסתיים, והטריגר לכך יכול להגיע מכל מקום, העניין שכרגע המשקיעים מקבלים פיצוי נמוך מדי בשביל הסיכון שהם לוקחים על עצמם בהשקעה באג"ח אלה. לכן אירוע כלשהו יכול לגרום לטלטלה שתתעצם, כי כמות הכסף שזרמה לאפיק הזה היא גדולה, והאפשרות לצאת משם היא צרה. ברגע שמתחיל אירוע קשה לברוח".

- לאן מדד ת"א 35 יגיע השנה?

זבז'ינסקי אמר כי "קשה לתת מספר, אבל כרגע בסך הכול השוק בארץ נראה טוב כי הכלכלה צומחת והריבית לא צפויה לעלות, ויש המון כסף שזורם לאפיקים פנסיונים וקופות גמל וקרנות השתלמות".

- לאילו מדדים כדאי להיחשף?

לדברי סגל, "ברוב המדינות המדדים הגדולים החברות הן יצואניות, וגם בארץ חלק לא מבוטל מת"א 35 הן כאלה. כך שמי שחושב שמדינה כלשהי תצמח, יכול ללכת להשקעות דווקא במניות השורה השנייה והשלישית, כי כך הוא יכול לקבל יותר קשר לאותה כלכלה".

ניתן לראות את הדיון במלואו בעמוד הפייסבוק של מיטב דש:

https://www.facebook.com/meitav.invest/

עוד כתבות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב