דוח המפרק של מסעדת "רפאל" חושף: כך נפל השף רפי כהן

מחקירות המפרק הזמני עולה תמונה עגומה, לפיה חברת ש.מ.ר.פ של רפי כהן חבה כ-500 אלף שקל לעובדים, כ-1.5 מיליון שקל לספקים, כ-600 אלף שקל למלונות דן, כ-1.5 מיליון ש'ל לרשות המסים - "ועוד היד נטויה"

איך נפל השף המפורסם רפי כהן מפסגת העולם הקולינארי, בעלות על שתי מסעדות יוקרה, פרסום ספרים והשקת ליין של סלטים ששווק ברשתות - לקריסה נפשית וכלכלית, חובות-עתק וחקירה ברשות המסים? בדוח שהוגש לאחרונה לבית המשפט, במסגרת תיק הפירוק של חברת ש.מ.ר.פ מסעדות ואירוח, המפעילה את מסעדת "רפאל" היוקרתית שהייתה בבעלותו של רפי כהן, משרטט המפרק הזמני את מסלול הנפילה של השף - מסלול שכלל עירוב בין נכסים של החברות בבעלותו לנכסיו האישיים, משיכות יתר של מיליונים מהחברות לטובת צרכיו האישיים, התמוטטות נפשית, האשמת הקרובים לו בגניבה ממנו והיעלמות מסתורית ופתאומית מהמסעדה ומבית מגוריו.

"לא המזון וטיב איכותו הם אלה אשר הובילו למפלתו הכלכלית של כהן ושתי החברות בבעלותו, כי אם התנהלותו האישית בכל הנוגע לכספים ואופן תפקודו כבעלים של החברות - וזו הסיבה בגינה 'נפלה' האימפריה המכונה מסעדת 'רפאל'", כותב המפרק הזמני, עו"ד ליאור כספי, בדוח.

"ש.מ.ר.פ מסעדות ואירוח", המפעילה את מסעדת "רפאל" ואת בר "חמארה" שבתוך המסעדה, נקלעה להליכי פירוק בחודש שעבר, לאחר שחלק מעובדי החברה ביקשו מבית המשפט להורות על פירוקה. החברה נמצאת בבעלותו המלאה של כהן, ובמקביל יש בבעלותו חברה נוספת בשם "רפי כ. השקעות" בע"מ.

שתי החברות הגיעו לחדלות פירעון ואינן עומדות בהתחייבויותיהן הכספיות בכלל, ובין היתר בתשלום חובות לספקים, רשויות המס, דמי שכירות ושכר לעובדים.

לטענת העובדים, החל מפברואר השנה חדל כהן לשלם לעובדים את שכרם, את פיצויי הפיטורים וזכויות סוציאליות נוספות, ובכלל זה לא הפריש להם כספים לפוליסות הפנסיה שלהם. בתוך כך, טענו העובדים, התעלם השף כהן - ועדיין מתעלם - מפניות העובדים או באי-כוחם.

ככל הידוע, כהן ברח מחוץ לגבולות ישראל, כאשר מפרסומים שונים עולה כי הוא שוהה בצרפת.

במקביל לבקשת העובדים, הוגשה בקשה למינויו של עו"ד ליאור כספי כמפרק זמני לחברה. נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, קבע דיון בבקשה במעמד הצדדים, אליו הוזמן גם השף רפי כהן, אך כהן לא התייצב לדיון. בנסיבות, הוציא בית המשפט צו פירוק זמני לחברה וכן מינה את עו"ד כספי כמפרק זמני. 

מהדוח הראשוני שהגיש עו"ד כספי לבית המשפט עולה, כאמור, כי לחברת ש.ר.מ.פ של כהן יש חובות-עתק של מעל 4 מיליון שקל, וכן עולה כי החברה הנוספת בבעלות כהן, חברת רפי כ. השקעות, חבה סכומי-עתק לרשויות המס וכן לנושים רבים נוספים, בנוסף לחוב משכנתא על סך 3.5 מיליון שקל שנטלה מבנק לאומי למשכנתאות בגין רכישת נכס ברחוב אחווה 11 בתל-אביב.

מנגד, מצוין בדוח, לרפי כהן יש זכויות בנכס ברחוב חרמון 1 בשכונת נווה צדק בתל-אביב, אשר בו התגורר עד לאחרונה. המפרק הזמני מציין בדוח כי במועד הביקורת שערך הנכס היה נטוש, ושכניו של רפי כהן סירבו לשתף עמו פעולה והסכימו למסור לו רק כי כהן לא נראה במקום מזה כחודש. 

המפרק הזמני מציין בדוח כי המידע אודות נכסיו האישיים של כהן חשוב ומהותי, כיוון שכהן, כבעל מניות ובעל שליטה בשתי החברות, חייב להן אישית כ-2 מיליון שקל בגין משיכות יתר. "כהן זומן לחקירה תחת אזהרה בגין העלמות מס, כך שסכום זה עלול להתמיר", כתב המפרק.

כהן, כאמור, נעלם. הסובבים אותו אומרים כי "בלעה אותו האדמה". הוא נטש את ביתו (ואת המדינה) וכן את המסעדה שבבעלותו.

"רפאל" - שנחשבה כאחת המסעדות המצליחות והיוקרתיות בארץ, אליה נהרו כל המי ומי של ישראל, ואשר היה צורך להזמין אליה מקום שבועות מראש ברוב המקרים - ננטשה כבר בשבוע הראשון של אפריל, כשעל דלת המסעדה נתלה שלט המציין כי המסעדה סגורה לרגל שיפוצים.

המפרק מציין בדוח כי במסעדה נותר ציוד יקר-ערך, מלאי של בקבוקי יין ושמפניה וכן מטבח מושקע וחדש המשתרע על פני כ-400 מ"ר. המטבח שופץ לאחרונה בהשקעה בהיקף של כ-2 מיליון שקל, ולמעשה מדובר באחד המטבחים היקרים, החדשניים והמשוכללים שיש במדינה. "המסעדה נראית כאילו ננטשה, מחשביה עובדים, כמו גם החשמל", כותב המפרק בדוח.

מהעדויות שגבה המפרק הזמני מצטייר מסלול הקריסה של השף המפורסם. "מתבררת תמונה ברורה, לפיה מדובר בגאון בתחום הקולינארי, מטובי השפים בארץ, אשר החל את דרכו עוד בהיותו נער. כהן התלמד בצרפת אצל טובי השפים, ומשם סלל את דרכו לצמרת המסעדנות בארץ", מתאר המפרק הזמני את מסעו של השף כהן אל הפסגה, ומוסיף: "ב-2001 פתח את מסעדת 'רפאל', אשר נחשבה לאחת ממסעדות היוקרה במדינה וכללה גם את הבר 'חמארה'. בשנת 2009 חבר לחברת אסם, ובשיתוף-פעולה פיתח קו סלטים ביחד עם סלטי צבר (ככל הידוע למפרק הזמני, כהן הרוויח בגין שיתוף-פעולה זה אלפי שקלים, והמפרק החל לחקור אודותם). ב-2013 כהן פתח מסעדה נוספת העונה לשם 'חמש', אשר הייתה ממוקמת במלון 'מנדלי' בתל-אביב, אלא שההתקשרות בין מר כהן למלון הופסקה לאחר סכסוך כספי".

כהן אף הוציא לאור 3 ספרים, "אופים בבית" (2004, יחד עם ישראל אהרוני), "סלטים" (2013) ו"ממולאים" (2016).

ואז החלה הקריסה. "מהעדויות שנאספו עולה כי כהן עבר התמוטטות נפשית, בגינה אושפז ב-2014. מאז ההתמוטטות הוא ניתק קשר עם בני משפחתו ומנהלים במסעדה, בטענה כי גנבו ממנה כספים בעת שאושפז". 

העדויות שנמסרו למפרק כללו את תיאור הצלחתה המסחררת של המסעדה בבעלות רפי כהן עד להיעלמותו המסתורית. בין היתר תיארו קב"ט מלון דן וחשב המלון, בו שכנה המסעדה, כי המלון ראה לנכון לקחת את המסעדה כ"בת-טיפוחיו", ומשכך איפשר לכהן לעשות במקום "ככל העולה על רוחו".

כהן, נמסר למפרק הזמני, שלט במסעדה ביד רמה עד אשר נעלם. עוד ציינו כי מזו תקופה של כחודש המסעדה סגורה, אין נכנס ואין יוצא, מלבד נושים המגיעים מעת לעת למסעדה ומשאירים מעטפות עם חומר משפטי.

עובדי מלון דן לא הופתעו מהמצב אליו נקלע השף המפורסם, לאחר שלטענתם לא אחת הם היו עדים לתקריות בהם היה מעורב עם עובדים, ספקים ואנשים נוספים.

בעדות נוספת שנתן אסף יוחאי, מלצר במסעדה, נטען כי כהן בנה את אחד התפריטים היקרים בארץ במסעדה. לדבריו, תפריט המסעדה כלל ארוחות במחירים גבוהים ביחס למחירי המסעדות בארץ, ודובר למעשה על מנות הנקראות בשפה הקולינארית "גורמה". כהן, אמר יוחאי, ניצל את המוניטין שבנה, ולכן התפריט כלל מנות במחירים גבוהים.

עוד הוסיף יוחאי כי כהן לא נכח במסעדה זמן רב, ואת הפיקוד על המסעדה לקחה חנה פררנד-כהן, קרובת משפחתו, כאשר למעשה כהן ניהל את המסעדה ב"שלט רחוק". עם זאת, לא אחת הגיע איש מטעמו שאסף כסף מזומן מהקופה והסביר כי התבקש לעשות כך על-ידי כהן.

"למעשה, נוצר מצב אבסורד בו העובדים נאלצו לממן מכיסם כספים לצורך רכישת מצרכים, בכדי שהמסעדה תוכל להמשיך לתפקד, כיוון שצ'קים של ספקים חזרו, עד שבשלב מסוים הספקים הפסיקו לספק סחורה, והמסעדה נותרה ללא חומרי גלם ולו בסיסיים", מציין המפרק בדוח.

"המצב הסלים באפריל, כאשר עובר יציאתו של כהן מגבולות הארץ, הודיע להם כי המסעדה תפסיק את פעילותה זמנית ותשוב לפעילות לאחר חג הפסח, אך בהמשך לכך חדל כהן מלענות לטלפונים, וכל שטרח הוא היה להשיב להודעות טקסט, כאשר אלה נענו על-ידו בטונים צורמים, קללות והאשמות-שווא. כך מצאו עצמם העובדים ללא שכר וללא זכויות סוציאליות, ובסופו של יום המסעדה הפסיקה כליל את פעילותה", כותב המפרק בדוח.

לסיכום הדוח, המפרק מציין כי אין ספק שכהן השתמש בחברות שהקים לצרכיו האישיים - ובין היתר מימן את ביתו באמצעות כספים של חברת רפי כ. השקעות - ולמעשה לא עשה אבחנה בין "ש.ר.מ.פ" שבפירוק או "רפי כ. השקעות" או כהן עצמו.

בנוסף, ציין המפרק, בחצי השנה האחרונה לא דיווח כהן על הכנסות החברות למע"מ, למס הכנסה ולביטוח לאומי. בנסיבות אלה מבקש המפרק להרחיב את הליך הפירוק גם לחברת רפי כ. השקעות וכן לתת צו כינוס נכסים נגד רפי כהן באופן אישי.