טראמפ: "החיים לא הוגנים - תראו איך התקשורת מתייחסת אליי"

בנאום לפני צוערים אמר נשיא ארה"ב: "שום פוליטיקאי בהיסטוריה - ואני אומר זאת בבטחה רבה – לא קיבל יחס גרוע ובלתי הוגן כל-כך מהמדיה כפי שאני מקבל" ■ ועדת המודיעין של הסנט פונה שוב לקומי: בוא להעיד לפנינו ■ תמיכת הרפובליקאים בטראמפ מתחילה להישחק

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, החליט לחלוק עם הציבור את מפח-הנפש שגורמים לו אמצעי התקשורת. בנאום שנשא הערב (ד') לפני צוערים של משמר החופים בקונטיקט, קבל הנשיא: "החיים לא הוגנים... תראו איך התקשורת מתייחסת אליי".

"במהלך חייכם יתברר לכם כי הדברים לא תמיד הוגנים", הוא אמר, כנראה ברמז למצוקתו העכשווית. "תראו שיקרו לכם דברים שלא מגיעים לכם ושלא תמיד מוצדקים".

"אתם צריכים להרכין את הראש ולהילחם, להילחם, להילחם", הוסיף הנשיא. "בסופו של דבר, יהיה בסדר".

כהרגלו במסע הבחירות ולאחר השבעתו, תקף טראמפ את אמצעי התקשורת: "ראו את היחס שאני מקבל בימים אלה, במיוחד מהמדיה. שום פוליטיקאי בהיסטוריה - ואני ואמר זאת בבטחה רבה - לא קיבל יחס גרוע ובלתי הוגן כל-כך מהמדיה כפי שאני מקבל. אינכם יכולים להניח לתקשורת להכריע אתכם. אל תניחו למותחי הביקורת, לאלה ששוללים כל דבר, למנוע מכם להגשים את חלומותיכם".

איבתו של טראמפ לתקשורת הייתה אחד מעמודי התווך של נאומיו בקמפיין הבחירות. הוא נהג להלהיט את קהליו כשהפנה אצבע מאשימה לעבר "מכלאת" העיתונאים באירועים שלו ולא היסס לחקות עוויתות של עיתונאי נכה באחד מנאומיו.

אתמול (ג') דיווח "ניו-יורק טיימס", כי טראמפ ביקש מראש ה-FBI, ג'יימס קומי, לבטל את חקירת הבולשת הפדרלית נגד היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, שהודח מתפקידו לאחר 24 ימי כהונה. הבקשה הועלתה בפגישה בין טראמפ לקומי בלשכה הסגלגלה בבית הלבן בפברואר, יום אחד לאחר הדחת פלין וכשלושה חדשים לפני שטראמפ הדיח גם את קומי.

הדיווח נשען על תזכיר שכתב קומי מיד לאחר הפגישה עם טראמפ. התזכיר ציין, כי בתחילת השיחה עם קומי גינה טראמפ את ההדלפות מממשלו ואמר לראש ה-FBI, שהוא צריך לבחון אפשרות להשליך כתבים לכלא אם יתברר שפרסמו מידע מסווג.

להערכת אנליסטים רבים, בקשתו של טראמפ לשים קץ לחקירת פלין היא ההוכחה הברורה ביותר עד כה שהנשיא ניסה להשפיע במישרין על חקירה של ה-FBI ומשרד המשפטים שמנסה לחשוף את אופי הקשרים בין עוזרים של טראמפ. אם הידיעה נכונה, היא עלולה להצביע על כוונה לשבש הליכי משפט, חשד שמצדיק פתיחת הליך אימפיצ'מנט נגד הנשיא בבית-הנבחרים, אומרים אנליסטים אלה.

על רקע זה, ביקשה ועדת המודיעין של הסנט פעם נוספת מקומי לבוא להעיד לפניה. יו"ר הועדה, הסנטור הרפובליקאי ריצ'ארד באר וסגנו, הסנטור הדמוקרטי מארק וורנר, הזמינו בשבוע שעבר את קומי להעיד במושב סגור של הוועדה. הוא סירב. היום הם פנו שוב והציעו לו להעיד במושב סגור ובמושב פתוח. ועדת המודיעין של הסנט פנתה גם ל-FBI ובקשה לקבל את כל התזכירים שכתב קומי על שיחות שניהל עם טראמפ במהלך כהונתו.

במקביל, הזמין יו"ר ועדת הביקורת של בית-הנבחרים, ג'ייסון צ'ייפץ, את קומי להעיד לפני ועדתו ביום ד' הבא.

העובדה שיו"רים רפובליקאים של שתי ועדות מפגינים להיטות כזו לחקור את התנהלותו של טראמפ - הרפובליקאי מס' 1 - מראה שהתמיכה בנשיא בקרב מחוקקים רפובליקאים מתחילה להישחק. לא זו בלבד שמספר הולך וגדל של צירים רפובליקאים מצטרף למקהלת הקוראים לקומי להופיע לפני הקונגרס, אלא שיותר ויותר רפובליקאים מביעים עתה נכונות למנות תובע מיוחד או לכונן ועדת חקירה עצמאית כדי לחשוף את האמת על הקשרים בין מטה הבחירות של טראמפ לבין גורמים רוסיים.

עם זאת, רפובליקאים אחרים, ובראשם יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, מסרבים להצטרף לקמפיין נגד טראמפ. ראיין קרא אתמול למחוקקים לא לשפוט את טראמפ בחופזה.

בכל זאת, על פי דיווחים בתקשורת, נראה המאמץ לכאורה של טראמפ לשבש הליכי משפט מתחיל להסתמן כקש שישבור את גב הגמל - בעצם הפיל - הרפובליקאי. מאמר באתר "פוליטיקו" גורס, שמבחינת חלק מהמחוקקים הרפובליקאים על גבעת הקפיטול, התערבות הנשיא בחקירה של ה-FBI היא צעד אחד יותר מדי, פעולה הרבה יותר משמעותית מאשר שרשרת ארוכה של גילויים מביכים, כמעט יום-יומיים, שמציירת את הבית הלבן כבמה של שערוריות ואינטריגות . תמיכת הרפובליקאים בקונגרס היא המגן העיקרי שמסוכך בשלב זה על הנשיא המותקף מפני הליך אימפיצ'מנט, השפלה שרק נשיא אחד בעידן המודרני - ביל קלינטון - התנסה בה (אם כי הסנט לא הדיחו, בסופו של דבר).