גלנט: "הציבור לא מוכן לשלם כמו בעבר על דירת מגורים"

שר הבינוי: "הציבור הבין שדירה ממוצעת עולה בבנייה 700 או 800 אלף שקל. אח"כ יש רווח קבלני ויזמי" ■ על נתוני הלמ"ס: "האם אני חושב שזה מדויק לחלוטין? לא בטוח" ■ מחירי הדירות

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

"הציבור לא מוכן לשלם את מה ששילם בעבר עבור דירת מגורים. הציבור הבין שדירה ממוצעת עולה בבנייה 700 או 800 אלף שקל. אחר-כך יש רווח קבלני ויזמי, ויש מחיר קרקע. אז אנשים היום שואלים את עצמם למה לשלם כל-כך הרבה, והם אומרים לקבלנים שימכרו במחירים זולים יותר. וכאן נכנס לתמונה גם מחיר למשתכן" - כך אמר שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ.

השר גלנט התייחס גם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהעידו על ירידה במחיר הממוצע של דירה ברבעון הראשון של 2017 ואמר: "הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה זה משהו שכולם אומרים שהוא משקף. מה שאני רואה זה שיש יציבות, ואנחנו נרוץ בהתאם בשוק. האם אני חושב שזה מדויק לחלוטין? לא בטוח. אבל כך זה תמיד היה. המצב היום מעיד על התמתנות בשוק".

עוד אמר גלנט: "תוכנית מע"מ אפס הביאה אפס תוצאות. שנתיים לא זז שום דבר ואז המחירים קפצו. זה לא המצב עכשיו. אנחנו מכפילים עכשיו את ההיצע ונכפיל את התחלות הבנייה. נשענו עד עכשיו על תכנונים שעשו לפנינו, ועכשיו אנחנו מתחילים ליהנות מהפעולות שאנחנו עשינו".

שר הבינוי והשיכון התייחס לדיווחים על נתק בינו לבין שר האוצר כחלון, מאז רוקן כחלון את משרד הבינוי והשיכון מסמכויות, ואמר שהם לא נכונים: "ההחלטה של שר האוצר ושלי שעשינו בתחילת הדרך, שהסמכויות של המשאבים נמצאות בידי שר האוצר והסמכויות בשטח והקשר עם הקבלנים, ראשי הערים והצרכנים נמצא אצל שר הבינוי והשיכון, היא החלטה נכונה ועובדת טוב. שר האוצר עושה עבודה מצוינת ויש מי שלא אוהב שאנחנו עובדים בשיתוף פעולה".

לאחרונה צוטט השר גלנט אומר כי יש לפעול נגד השלטון בסוריה, כאשר נשאל על האמירה הזו כעת השיב השר כי: "אם דונלד טראמפ היה נבחר לפני 4 שנים אני חושב שפרויקט הגרעין שמיועד להשמיד את  מדינת ישראל, על פי התבטאויות של האייטולות, לא היה היום על פני האדמה. אני קורא לנשיא לעשות כל מאמץ על מנת להביא לכך שהפרויקט הזה יימחה מעל האדמה. אסד זה זנב הנחש וצריך לקצוץ אותו, לא יכול להיות שיוציאו אנשים להורג בסיטונאות, הגיע הזמן לשים לזה סוף".

"מכרזי מחיר למשתכן רווחיים"

בפאנל תחת הכותרת, "האם הזול הוא היקר", שעסק במכרזי מחיר למשתכן וגם במכרזים לבנייה בענף הנדל"ן באופן כללי, אמרה מירי כהן, סגנית יו"ר מטה הדיור באוצר, כי כל הזמן תוקפים את תוכנית מחיר למשתכן אבל המציאות בשטח מעידה כי כל הטענות לא היו נכונות: "אמרו לנו בהתחלה שאף אחד לא ייגש למכרזים. וניגשו לא מעט קבלנים. ואז תקפו אותנו ואמרו שכל מי שניגש זה קבלני טנדר בלי ניסיון שלא יצליחו לבנות. ומה קרה מאז? קבלנים גדולים ניגשו למכרזים. העובדה היא שהמכרזים האלו רווחיים והפרויקטים הללו יהיו טובים. התוכנית מוכיחה את עצמה. אנשים עוד מעט יקבלו מפתח".

עדיאל שמרון מנהל רשות מקרקעי ישראל אמר: "במחיר למשתכן אנחנו מתערבים עד רמה של מסתור הכביסה בדירה וזאת בשביל לוודא שההנחה באמת מגיעה לזכאים. אז יש יותר רגולציה, אבל זה כדי לוודא את ההנחה לזוגות הצעירים. יש כבר עשרת אלפים אנשים שזכו ולקראת סוף השנה צפויים האיכלוסים הקרובים. בשנים האחרונות אף אחד לא המציא דרך אחרת טובה יותר, הפתרון של מחיר למשתכן נותן את האיזון הנכון. זה מאפשר לאנשים גם להשכיר את הדירה שלהם, מה שלא היה מעולם במחיר למשתכן. השוק הוא לא שוק קל. הרגולציה במחיר למשתכן התאימה עצמה לשוק. גם אנחנו וגם במטה הדיור שומעים את ההערות ולפעמים אנחנו גם מתקנים וגם משפרים".

ראובן קוגן, סמנכ"ל פיתוח רכבת ישראל, ולשעבר בכיר באגף תקציבים באוצר: "מדינת ישראל שינתה כיוון בצורה מהותית מאז אני הייתי בתפקיד באוצר. אם נסתכל על הנתונים נראה שזה משפיע על השוק".

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף יזמות ובנייה דווקא סבור שתוכנית מחיר למשתכן לא מובילה לשינוי המיוחל: "אני חושב שמיר למשתכן עובד רק חלקית. גם במקומות בהם יש מכרזי מחיר למשתכן, קבלנים שמוכרים ליד במחירי שוק לא מורידים מחירים. זה בגלל שפיצלו את השוק לשני חלקים שונים".

אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית יצא נגד שיטת המכרזים הרגילה בישראל בתחום התשתיות שקובעת כי ההצעה הזולה ביותר היא הזוכה: "הקביעה שהזול הוא הזוכה המכרז היא הרעה החולה של הענף הזה. הרווח של המדינה יוצא בהפסדה ומי שהוא המפסיד הכי גדול במקרה הזה הוא האזרח. אני שואל מתי ייפול האסימון ויבינו שהזול בעצם עולה ביוקר".