ירידה של כ-80% במכירת שקיות פלסטיק חד-פעמיות ברבעון

כך מדווח המשרד להגנת הסביבה ■ השר להגנת הסביבה, זאב אלקין: "אני גאה בציבור הישראלי שהפנים את החשיבות ושינה את ההתנהגות בקופות הסופרמרקט"

עידו רוזנבלום  / צילום מתוך קמפיין השקיות
עידו רוזנבלום / צילום מתוך קמפיין השקיות

הפחתה של יותר מ-80% במכירת שקיות פלסטיק חד-פעמיות ברבעון הראשון של 2017 - כך מדווח היום (ד') המשרד להגנת הסביבה.

מנתוני המשרד עולה כי ברבעון הראשון של 2017 נמכרו כ-55 מיליון שקיות על-ידי הקמעונאים הגדולים (במחיר של 10 אגורות לשקית). זאת לעומת הרבעון הרביעי לשנת 2016, שבו דווח על יותר מ-280 מיליון שקיות שנרכשו על-ידי הקמעונאים לחלוקה - עליהן, נזכיר, הצרכנים לא שילמו באופן ישיר.

המספרים הללו משקפים הפחתה של יותר מ-80%, ומכאן שהם מעידים על יישום מוצלח של החוק שנכנס לתוקף בחודש ינואר האחרון.

עוד מציין המשרד כי הקמעונאים הגדולים דיווחו על הפחתות שנעות בין 80% ל-90%, למעט שני קמעונאים גדולים שדיווחו על הפחתות הנמוכות מ-55%. ברבעון הראשון הופחתו במקור 230 מיליון שקיות על-ידי הקמעונאים הגדולים - במשקל של כ-2,000 טונות פלסטיק.

נזכיר כי החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה (גופיה) תקף רק ברשתות השיווק הגדולות, שם נגבה סכום של 10 אגורות לשקית. כשנכנס החוק לתוקף אחרי חבלי לידה ממושכים, נמתחה ביקורת על המחיר הנמוך לכל שקית, ככזה שלא יהווה אמצעי הרתעה ולא יוביל לחינוך הצרכנים להשתמש בסלי קנייה רב-פעמיים. אלא שלפי הנתונים כעת, מסתבר כי המחיר הנמוך (ביחס למדינות אירופה למשל) הוביל לשינוי בהתנהגות הצרכנים.

בתוך כך, נזכיר כי החוק תקף רק לרשתות המזון, ואינו תקף ברשתות הפארם לדוגמה או במכולות ובמינימרקטים קטנים.

הסכום שנאסף ממכירת השקיות ברבעון, כפי שמדווח, עומד על 5.5 מיליון שקל, והוא מופקד בקרן לשמירת הניקיון למטרות שנקבעו בחוק, וביניהן עידוד השימוש באמצעי נשיאה רב-פעמיים, חינוך והסברה להטמעת מטרות החוק וביצוע פעולות ניקיון.

עוד קובע החוק כי על הקמעונאים הגדולים לדווח למשרד להגנת הסביבה על היקפי השימוש של שקיות הניילון, כשמתוך 22 קמעונאים גדולים החייבים בהוראות החוק, 7 קמעונאים טרם דיווחו.

"המשרד להגנת הסביבה ימצה את הדין בכל האמצעים העומדים לרשותו לגבי קמעונאים גדולים שלא דיווחו על-פי החוק או באופן חסר וכפועל יוצא לא הפקידו היטל לקרן לשמירת הניקיון, ואף עולה החשד כי לא שילמו את מרכיב המע"מ כחוק. בנוסף, המשרד יחל בביקורות עומק חשבונאיות שיבוצעו על-ידי משרדי רואי חשבון חיצוניים, לשם אימות הנתונים ונאותות דיווחיהם למשרד", צוין בהודעה.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, מסר כי הנתונים "מראים הצלחה גורפת ברמה בינלאומית לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות. שיעור הפחתה של 80% אצל הקמעונאים הגדולים הוא היעד של האיחוד האירופי לשנת 2020, ועבורו ניתנו 5 שנות היערכות. אני גאה בציבור הישראלי שהפנים את החשיבות ושינה את ההתנהגות בקופות הסופרמרקט".