תחנות הכוח של חברת החשמל בחדרה יוחלפו בתחנות פרטיות

יחידות 1-4, בעלות כושר ייצור של 1,440, אמורות להיסגר עפ"י החלטת שטייניץ עד 2022, בתנאי שיהיו עד אז שלושה צינורות גז מהים לחוף, ויוקמו תחנות כוח חלופיות

תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי
תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי

שר האנרגיה יובל שטייניץ הודיע היום (א') על החלטתו לתת למגזר הפרטי לבנות את תחנות הכוח שיחליפו את היחידות הפחמיות 1-4 בחדרה. שטייניץ מסר כי "ההחלטה שקיבלתי נדרשת על-מנת להבטיח עמידה בלוחות הזמנים שקבעתי להפסקת השימוש בפחם ביחידות 1-4 בחדרה", למרות שבדיון בכנסת לפני חצי שנה הודיע על העברת העבודה לחברת החשמל מאותו נימוק בדיוק: "על-מנת לקצר את לוחות הזמנים, כדי שנוכל לעמוד בלוחות הזמנים, ואולי בעזרת השם גם לקצר אותם קצת".

בדבריו בכנסת הבהיר שטייניץ כי מהלך כזה ייעשה במסגרת הרפורמה בחברת החשמל, וכי לאחר הקמת התחנות הן יועברו להפעלת היזמים הפרטיים. ההערכה הרווחת היא שההצהרה הייתה מחווה של רצון טוב כדי לרתום את ועד העובדים לרפורמה מוסכמת, שעיקרה צמצום כ-3,000 עובדים בחברה והעברה הדרגתית של כל ייצור החשמל למגזר הפרטי.

בפועל הרפורמה עדיין תקועה, ובמקביל הופעל מצד יצרני החשמל הפרטיים לחץ מאסיבי על שטייניץ לשנות את החלטתו, כולל איומים בפנייה לערכאות משפטיות, על הפרת חוק משק החשמל. כבר בפברואר האחרון, בתגובה של משרד האנרגיה לפרסום בנושא ב"גלובס", נמסר כי "בשלב זה עדיין לא נקבע מי יקים את התחנות העתידיות".

נזכיר כי יחידות 1-4, בעלות כושר ייצור של 1,440, אמורות להיסגר על-פי החלטת שטייניץ עד 2022, בשל הזיהום הרב והנזקים הבריאותיים שהן גורמות. בהחלטת שטייניץ על הסגירה הוא הציב כמה תנאים, שהעיקריים שבהם הם הנחת 3 צינורות גז מהים לחוף והקמת כושר ייצור חלופי מבוסס גז טבעי.

על-פי הודעת שטייניץ מהיום, ההחלטה החדשה נוגעת להקמת יחידות ייצור בהיקף של 700 מגה-ואט באזור חדרה, שאמורים להספיק לסגירת יחידות 1-4 למשך שנה או שנתיים לפחות. בנוסף תגיש רשות החשמל עד תחילת 2018 את עמדתה בנוגע להקמת כושר ייצור של 700 מגה-ואט נוספים, שעשויים להידרש כדי להעניק גיבוי ארוך-טווח.

ההחלטה היום מבוססת בין השאר על בחינת כמה אתרים אפשריים להקמת תחנות כוח באזור חדרה, והיא רחוקה מלהיות אידיאלית. החלטה טובה יותר הייתה מאפשרת להקים את כושר הייצור החדש בתוך מתחם אורות רבין, מכמה סיבות: הימנעות מהפרת שטחים פתוחים; האפשרות להשתמש במי ים לקירור הטורבינות; הנגישות לקווי מתח עליון קיימים; והיכולת לקצר משמעותית את ההליכים הסטטוטוריים ולסיים את העבודה מהר יותר.

ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל הציעה על בסיס יתרונות אלה מתווה להקמת תחנות הכוח החדשות עד אפריל 2021, אך ההצעה נדחתה. בחברה מציינים כי ההחלטה באה על חשבון יותר מ-1,000 עובדים ישראלים שהיו יכולים לעסוק בהקמת התחנות, משום שהמגזר הפרטי נעזר בדרך-כלל בחברות הנדסה מחו"ל המביאות איתן עובדים.

פיצול הקמת החלופות לשני חלקים עשוי להותיר לעובדי חברת חשמל סיכוי לזכות בהקמת 700 המגה-ואט הנוספים, אם יצליחו להגיע להבנות שיאפשרו רפורמה. נכון להיום, העברת הקמת התחנות לחברת החשמל תחייב לכל הפחות החלטת ממשלה וייתכן שגם שינוי חקיקה.

שטייניץ מסר היום כי "המחויבות לבריאות הציבור, בד-בבד עם הבטחת הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל, עומדת בבסיס ההבטחה. העובדה שפרויקט החלפת הפחם יחולק לשני מסלולים מגבירה את הביטחון לעמוד בלוחות הזמנים, גם במקרה של עיכוב באחד הפרויקטים. הצעת מחליטים בעניין תוגש לאישור הממשלה בשבועות הקרובים".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מכבדת ומקבלת את החלטת השר ותפעל ליישומה במלואה. עם זאת, עמדת החברה הייתה ונשארה שנכון היה כי החברה תקים את שתי התחנות באורות רבין, משיקולי זמן הקמה, עלות הקמה ואיכות הסביבה. בנוסף, החברה משוכנעת שהמחז"ם השני חייב להיות מוקם על-ידה, בתוך אתר אורות רבין, וזאת כדי לעמוד בהחלטות שהתקבלו לגבי סגירת היחידות הפחמיות 1-4 באתר זה".

ארגון גרינפיס ישראל, שהיה ממובילי המאבק לסגירת יחידות 1-4, בירכו על ההחלטה המהווה "צעד משמעותי" אך הוסיפו כי "אין צורך בבניית תחנות גז יקרות, כשכבר היום ניתן לייצר חשמל נקי וזול מאנרגיה סולארית ולקצץ בהוצאות חשבון החשמל לתושבי ישראל".

בארגון קראו לשר להקדים את סגירת התחנות המזהמות: "עם חיבור צינור לוויתן ניתן להשבית מחצית מהתחנה המזהמת תוך שנתיים. זאת, על בסיס התייעלות אנרגטית והגידול הצפוי בפרויקטים של אנרגיות מתחדשות שכבר יצאו לדרך". 

מוועד עובדי חברת החשמל נמסר בתגובה: "שטייניץ וכחלון מוכיחים שוב שטובת הטייקונים עולה בעיניהם על טובת המדינה. השרים מחביאים תחת השם 'יצרנים פרטיים' את משפחת עופר, משפחת אריסון, משפחת תשובה וטייקונים נוספים שכבר היום מייצרים 30% מאספקת החשמל בישראל. ההחלטה שהתקבלה היום תביא לפגיעה חמורה במשק החשמל ולעלייה בתעריף החשמל. עובדי חברת החשמל וההסתדרות לא יתנו לכך יד".

עמוס לסקר, יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים: "פורום יצרני החשמל בגז טבעי מברך את שר האנרגיה על ההחלטה האסטרטגית שמהווה צעד חשוב בדרך לפתיחת תחרות מלאה במשק החשמל. ביטול תחנות פחמיות מזהמות והקמה במקומן תחנות הפועלות בגז טבעי תשפר את איכות חייהם של התושבים באזור. חשוב לציין, כי המשך הרחבת הייצור על ידי המגזר הפרטי תביא להורדת יוקר המחייה בישראל".