בקרוב בארץ: חידושים מרכזיים שצפויים ברכבות תחתית וקלות

בתערוכת התחבורה הציבורית במונטריאול הציגה אלסטום, שאחראית בין השאר גם לתחזוקת הרכבת הקלה בירושלים, מספר טכנולוגיות שצפויות להשתלב בקרוב במערכות הרכבות התחתיות - מחיישנים, מסכי טאצ' וחיבור לרשתות החברתיות ועד מערכת להפחתת צפיפות בקרונות

בעוד מספר שנים מהיום, כך אנחנו רוצים לקוות, תרושת ישראל או לכל הפחות הערים תל אביב וירושלים ברכבות קלות ורכבות תחתית. בירושלים כידוע פועל קו אחד של רכבת קלה, הקו האדום כשלפני כחודש הוחלט על הארכה שלו ובהמשך גם בניית קו נוסף. בתל אביב עבודות הרכבת מעל ומתחת לפני הקרקע נמצאות בעיצומן.

אז אולי זה עוד מוקדם אבל כשנצטרף גם אנחנו למדינות העולם המפותחות וכשכמות המסילות תעלה גם אנחנו נתמודד עם בעיות של עומס והכוונת נוסעים, סינכרון בין רכבות ואוטובוסים וצורך בקבלת מידע מהימן בזמן אמת.

חברת אלסטום הצרפתית אשר פעילה בלמעלה מ-60 מדינות ובין היתר גם מספקת את כל המערכות, התשתיות והקרונות לרכבת הקלה בירושלים הציגה לפני כשבוע במסגרת כנס התחבורה הציבורית הגדול בעולם UITP שהתקיים במונטריאול מספר טכנולוגיות מאוד מסקרנות בנושא. אחת מהן מטפלת בנושא של צפיפות בקרונות הרכבת.

בדר"כ הנוסעים ברציף הרכבת, מתפזרים בצורה לא אחידה בקצה אחד של הרציף, בשעות שיא, מה שיוצר לרוב דוחק סביב הדלתות, מקשה על עלייה וירידה של הנוסעים, ומעבר לאי הנוחות שלהם, גם גורם לעיכובים ביציאת הרכבות מהתחנות. אלסטום פיתחה את ה-

Optimet real-time train occupancy , פתרון המראה בזמן אמת את רמת התפוסה בכל קרון באמצעות פס LED צבעוני (אדום, כתום או ירוק) מעל דלתות הביטחון לאורך שפת הרציף כשבנוסף היא מנטרת את המעברים ו/או המעליות בתחנה. המערכת משתמשת בחיישנים המורכבים על דלתות הביטחון לאורך שפת הרציף, כדי לקבוע את העומס בכל קרון. הנתונים הנאספים על ידי החיישנים מעובדים על ידי אלגוריתם כדי לחשב את רמת התפוסה ברכבת.

האלגוריתם גם מביא בחשבון את המאפיינים הספציפיים של הרכבת (מידות, תצורת ישיבה וכו'), כדי לספק את המידע המדויק ביותר. מרגע שהדלתות נסגרות, המערכת מעבדת את הנתונים, מפרשת אותם, ושולחת אותם לתצוגה בתחנה הבאה. וכך, לפני שהרכבת מגיעה, הנוסעים כבר יודעים היכן לעמוד על הרציף כדי לעלות לרכבת באזורים פחות צפופים.

פתרון נוסף שהציגה החברה בכנס הוא ה- Optimet OrbanMap , מפת טאצ' חכמה דינמית ואינטרקטיבית של הרכבת התחתית וחיי העיר . המפה ממוקמת בכל תחנה, מקבלת דיווחי תנועה ממערכת ניטור רכבות אוטומטית, ומידע על חיי העיר, מפלטפורמות מדיה חברתית כמו אינסטגרם, טוויטר ו- Foursquare , המוזנות על ידי תושבים ומבקרים. המידע הדינמי בזמן אמת כולל נתונים אודות רשת המטרו, פעילותה, מיקום הרכבות, זמני הנסיעה, שיבושי שירות, ורמת הנוחות המוצעת בכל רכבת כשבנוסף היא מתעדכנת כל העת ומציעה מקומות בעלי עניין מיוחד כמו מסעדות, מוזיאונים, אתרי ספורט ועוד..