המדינה: ריקון בטיחותי של מכל האמוניה בחיפה יימשך זמן רב

בעקבות החלטת העליון כי המכל ייסגר עם סוף יולי, הוארך היתר הרעלים לחיפה כימקילים עד אז

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

המשרד להגנת הסביבה האריך את היתר הרעלים המאפשר את הפעלת מכל האמוניה של חיפה כימיקלים עד לסוף חודש יולי הקרוב. תוקפו של ההיתר פג בתחילת החודש.

במשרד הסבירו היום (א') את ההחלטה על הארכת היתר הרעלים בעוד כחודשיים בהחלטת בית המשפט העליון מהשבוע שעבר ולפיה על חיפה כימיקלים לרוקן את מכל האמוניה עד סוף יולי.

עד מועד זה, כך קבע בית המשפט העליון, תוכל חיפה כימיקלים לייבא אמוניה באמצעות אונייה ייעודית ולמלא את המכל באופן שיספק את צורכי המשק, עד סגירתו המוחלטת של המכל. עוד קבעו שופטי בית המשפט העליון כי במהלך החודשיים הקרובים יפעלו רשויות המדינה והתעשיינים למציאת פתרון לאספקת אמוניה למשק - ככל הנראה באמצעות מכלים קטנים ("איזו-טנקים"). יצוין כי הגורמים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה מתנגדים לפתרון זה.

על רקע החלטת שופטי העליון, המשרד להגנת הסביבה מתכוון לפנות לבית המשפט בבקשה לקבל הבהרות הנוגעות לסוגיית ריקון מכל האמוניה. במשרד מנסים להבין אם השופטים התכוונו בהחלטתם לריקון מלא או חלקי של מכל האמוניה עד ה-31 ביולי. במשרד הבהירו כי ריקון מוחלט של מכל האמוניה, יהיה כרוך בהליך מתמשך, בשל היבטים בטיחותיים מורכבים. עד כה המכל רוקן עד לקו המשאבות ולסף שמתחתיו לא ניתן לשאוב אמוניה. במצב זה, במכל נמצאים כ-300 טון של אמוניה. לטענת המשרד, ריקון מוחלט ובטיחותי של המכל עשוי להימשך זמן רב.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, התייחס הבוקר בריאיון רדיו למורכבות הסוגיה ואמר: "הדרך היחידה להוציא את 300 הטון האלה מהר - היא לסכן את תושבי חיפה".

בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה הבהיר היום כי הוא ממשיך לפעול לגיבוש עמדותיו הקשורות לחלופות לאספקת אמוניה למשק לטווח הזמן הקצר והארוך. עוד נמסר מהמשרד כי עם השלמת הליכי הבחינה המתקיימים בנושאים אלה - הוא יעדכן את היתר הרעלים שמתוקפו חיפה כימיקלים מפעילה את מכל האמוניה.