טרם נפתרה התקלה המונעת שידור פרסומות ברדיו התאגיד

עפ"י הערכות יעברו כמה שבועות עד שהתקלה תיפתר - ובינתיים מפסיד התאגיד כ-1.5 מיליון שקל בשבוע ■ המרוויחה הגדולה: קבוצת שפ"א, שתחנות הרדיו האזורי שלה נהנות משפע חסר תקדים של פרסומות שמוזרמות אליהן

אורי נצר. נזק גם לטרגט ספיריט / צילום: תמר מצפי
אורי נצר. נזק גם לטרגט ספיריט / צילום: תמר מצפי

כמעט שלושה שבועות לאחר שתאגיד השידור הציבורי החדש עלה לאוויר - והשילוב המסחרי של פרסומות בתוכניות רדיו עדיין כנראה רחוק מאוד. ל"גלובס" נודע כי למרות הציפייה שהתקלה המעכבת את שילוב הפרסומות בתוכניות תיפתר עד תחילת יוני, כעת מתברר שלא נמצא לה פתרון וההערכות הן שהתהליך עלול לארוך כמה שבועות לפחות.

עוד נודע ל"גלובס" כי אמנם המאזינים לרדיו נחשפים מעת לעת לפרסומות, אך מדובר בפיילוט (לא מוצלח) שנעשה עם המערכת, ובמקביל מועלות פרסומות גם באופן ידני. טרגט ספיריט, זכיינית זמן הפרסום החדשה של התאגיד, מנסה לשלב מפרסמים, אך היא אינה מחייבת אותם על הקמפיינים שמועלים - ולמעשה כל מפרסם שמקבל דרכה חשיפה מקבל פרסום חינם, מאחר שבטרגט לא יכולים להתחייב על ניהול קמפיין מסודר.

התקלות המלוות את תאגיד השידור הציבורי החדש אינן מנת חלקו של תחום הפרסום בלבד. מערכות השידור עצמן סובלות מתקלות חוזרות ונשנות שבאות לידי ביטוי בהאזנה. עם זאת, המכה הכואבת מבחינה כלכלית היא בתחום הפרסום, שכן ההכנסות ממנו היו אמורות להזרים לקופת התאגיד כ-70 מיליון שקל בשנה - כ-1.5 מיליון שקל בשבוע - שלא ברור כרגע מתי יתחילו להיכנס.

פרט למשלם המסים שיסבסד כנראה את ההפסדים, מי שעוד תשלם מחיר על כך היא חברת טרגט ספיריט, שצפויה שלא באשמתה לשאת בחלק מההשלכות של התקלה. למרות היותה זכיין, טרגט לא בחרה את המערכת שאמורה להתממשק לשידורי התאגיד ולהגיש את הפרסומות - אלא התאגיד, וכבר במהלך המכרז לבחירת הזכיין שישווק את זמן הפרסום הובהר למתמודדים כי ההחלטה לגבי המערכת ואפיוניה תהיה שלו.

יום לפני העלייה לאוויר נערך פיילוט עם המערכת החדשה, שבו היו אמורות להיות משולבות 5 דקות של פרסום. הפיילוט התרסק, ולפיכך הוחלט שלא לעלות לאוויר עם מערכת מקרטעת.

עתה כאמור חלפו כמעט שלושה שבועות מאז העלייה לאוויר. במהלך הזמן הזה מחזיקה טרגט ספיריט מערכת פועלת וכוח אדם שמקבל תשלום, אך ללא יכולת לייצר הכנסות שכן מערכת הפרסום כאמור לא פועלת.

בשוק מספרים כי מנכ"ל טרגט ספיריט, אורי נצר, משקיע מאמץ גדול בניהול המשבר ובתקשורת מול משרדי המדיה והמפרסמים, אך בסופו של דבר יכולת ההשפעה שלו על הסיטואציה היא מוגבלת.

המרוויחה הגדולה היא קבוצת שפ"א, שתחנות הרדיו האזורי שלה נהנות משפע חסר תקדים של פרסומות המוזרמות אליהן ממפרסמים שאין להם כרגע אלטרנטיבה אחרת לפרסום ברדיו. עם זאת, מדובר בסיטואציה שבטווח הארוך עלולה להוות חרב פיפיות שכן הביקוש הרב יוצר צפיפות גדולה בברייקים, מה שעלול לפגוע באפקטיביות הפרסום ולהכריח מפרסמים לחפש אלטרנטיבות במדיומים אחרות.

אם אכן לא ישובצו פרסומות עד סוף החודש, המשמעות היא אובדן הכנסות לתאגיד בהיקף של כ-3 מיליון שקל. יודגש כי סכום זה אינו כולל את היקף ההכנסות הכולל מפרסום, שאמור היה להיכנס בתקופה זאת ואמור להיות גבוה יותר, היות שהוא כולל גם את העמלה שגובה טרגט ספיריט מתוקף היותה הזכיין המשווק את זמן הפרסום של התאגיד.