בית המשפט העליון אסר מילוי נוסף של מכל האמוניה בחיפה

שופטי העליון פסקו בשבוע שעבר כי על חיפה כימיקלים לרוקן את מכל האמוניה עד 31 ליולי, ועד אז התיר לחברה לאפשר הגעת אניית אמוניה אחת למילוי הזמני כדי לספק את צורכי המשק

מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

בית המשפט העליון לא מתיר לחיפה כימיקלים להזמין אנייה נוספת למילוי מכל האמוניה המשמש אותה, וכך קבע כי 31 ליולי הוא המועד האחרון לריקונו המוחלט: "אין אפוא עוד מקום להבאת אניות אמוניה למילוי המכל, שכן המערערת (חיפה כימיקלים) מסרה בהודעתה כי לא תעמוד בתנאים שהושתו עליה. המערערת גם לא עמדה במה שנדרש ממנה על-ידי המשרד להגנת הסביבה ובית המשפט המחוזי - בהקשר לתכנית לריקון מלא ומוחלט של המכל ולהערכות לביצוע התכנית האמורה בהקדם האפשרי", קבעו שלושת שופטי העליון, חנן מלצר, אורי שהם ונעם סולברג.

שופטי העליון פסקו בשבוע שעבר כי על חיפה כימיקלים לרוקן את מכל האמוניה עד 31 ליולי, ועד אז התיר לחברה לאפשר הגעת אניית אמוניה אחת למילוי הזמני כדי לספק את צורכי המשק. עם זאת, השופטים קבעו כי מהלך זה יעשה בכפוף לתכנית סדורה לריקונו המוחלט של המכל- בסוף יולי.

מוקדם יותר היום (א') הודיע המשרד להגנת הסביבה כי ברוח ההחלטה של העליון - הוא חידש את היתר הרעלים שעל-פיו פועל מכל האמוניה בחיפה, וזאת עד סוף יולי הקרוב. עם זאת, המשרד הבהיר כי לא ניתן יהיה לרוקן את המכל מתחת לקו המשאבות המותקנות בו עד תאריך זה כך שגם אחריו יישארו בו לפחות 300 טון של אמוניה. במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי ריקונו המלא של המכל מחייב היערכות מיוחדת מטעמי בטיחות.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שמוביל את המאבק לסילוק מכל האמוניה ממפרץ חיפה, הגיב בשביעות-רצון על ההחלטה מהערב: "בית המשפט העליון לא הולך שולל אחרי ההונאות של חיפה כימיקלים והוכיח שוב כי יש דין וצדק בישראל".

גם מנכ"לית עמותת צלול, מאיה יעקבס, בירכה על ההחלטה מהערב: "חיפה כימיקלים שמו את הממשלה במצב בלתי אפשרי שבו היא תוקעת וגוררת כל פתרון וכל הליך. לצערנו, נראה כי זה מצליח להם ואולי המשרד להגנת הסביבה כבר מותש. כשמיליון איש מתושבי הצפון שבויים בידי חברה שמחזיקה מכל אמוניה קטלני- אסור לבזבז אף דקה לקידום הפתרון והפסקת הסיכון".