"דרך ביצוע התחרות בכרטיסי האשראי - בעייתית"

פאנל בנושא חברות כרטיסי האשראי הפגיש על הבמה את מנכ"ל לאומי קארד, רון פאינרו; מנכ"ל ישראכרט, רון וקסלר; ומנכ"ל כאל, דורון ספיר

רוח רון וקסלר  דורון ספיר  רון פאינרו  פאנל לוקחים את הקרדיט/ צילום: איל יצהר
רוח רון וקסלר דורון ספיר רון פאינרו פאנל לוקחים את הקרדיט/ צילום: איל יצהר

"תקופת הביניים היא תקופה מורכבת", אמר מנכ"ל לאומי קארד, רון פאינרו, על הפרידה מבנק האם בעקבות החלטות ועדת שטרום. "יש הרבה מאוד כדורים גדולים באוויר", הוסיף מנכ"ל ישראכרט, רון וקסלר. "עולם הכלכלה והעסקים אוהב יציבות", הסביר מנכ"ל כאל, דורון ספיר, שאין לו חברת אם בנקאית להיפרד ממנה. הדברים נאמרו היום (ג') במושב "לוקחים את הקרדיט: חברות כרטיסי האשראי מחממות מנועים" בהנחיית עירית אבישר, בוועידת שוק ההון 2017 של "גלובס".  

"המפקחת על הבנקים חדוה בר הזהירה מעלייה בסיכון, האוצר הזהיר מעלייה באשראי. תיק ההלוואות של שלושתכם עלה בשנה האחרונה ב-100%, ביותר מ-10 מיליארד שקל", פתחה בדיון המנחה אבישר.

ספיר ניסה להרגיע: "אנחנו יודעים לנהל סיכון ויש מערכות ומודלים שפיתחנו לאורך השנים, אנחנו מכירים את עולם האשראי. מעבר לפלטפורמה האמינה והנגישה שנבנתה לאורך שנים, חלק אינטגרלי מעולם האשראי הוא אשראי צרכני. היום חברות כרטיסי האשראי בישראל נמצאות בתחילת דרכן באשראי החוץ בנקראי. נתח השוק של שלושתנו ביחד קטן, יש לנו לאן לגדול. הכוונות סביב חוק שטרום היו לאפשר לנו לצמוח". 

פאינרו: "10 מיליארד זה מתוך 150 מיליארד שקל, זה פחות מ-7%. היכולת שלנו היא לצמוח ולתת יותר אשראי. צריך להיות זהירים, שקולים, לא יעדים רק של כמות אלא גם של איכות האשראי". 

וקסלר: "צריך להסתכל על הבסיס. יחסית לבסיסי הלקוחות והיקף הפעילות, תיק האשראי אינו גדול ויש מקום לצמוח ולגדול בו. ברור שאנחנו חברה שנותנת שירות לקהל רחב מכל רחבי האוכלוסייה. אנחנו נותנים אשראי לפי היכולת של הלווה. אפשר לראות בכלל המשק והגופים הפיננסיים שינוי מסוים, או קושי מסוים, ביכולת הגבייה, אבל זה עדיין בצורה סבירה. אנחנו בכל עת שוקלים, מסתכלים על המודלים, למי אנחנו נותנים, ובודקים שאנחנו מתנהלים בצורה בטוחה ואחראית".

"הדרך שבה בחרה המדינה לבצע את התחרות היא בעייתית", אמר פאינרו. "ברפורמת הסלולר, השר כחלון שם את כל השחקנים על אותו מגרש ואמר: 'תתחרו'. פה עשו מצב מוזר, שבו שלחו את רון ורון (פאינרו ו-וקסלר) להתחרות במגרש אחד, והשאירו מישהו אחד (כאל) לצחוק כל הדרך אל הבנק".

"אני יכול להבין את התסכול, אבל צריך להסתכל קדימה", הגיב ספיר מכאל. "יש חשיבה שהגיעה לתוצאה שאנחנו נמצאים בה, וכל אחד מאיתנו צריך להתמודד איתה ולקדם את החברות שלנו בנסיבות שנוצרו. ככה אני מסתכל על הדברים".

 פאינרו אמר: "אנחנו בעד הרפורמה, שלא ישתמע אחרת, אבל בתוך התהליך יש דברים שנשכחים, שלא שמים אליהם לב. צריך לעשות לרפורמה מקצה שיפורים. למשל, נושא המימון: איך מצפים שנממש את תכלית החוק ונוכל להביא את הבשורה לאזרח? אני אומר לעצמי, כל רפורמה באה לטפל באיזשהו כאב, חולי, היא מתקנת משהו ומקלקלת משהו אחר. כמו בתרופה, צריך לוודא שתופעות הלוואי לא הורגות את הפציינט. הפציינט זה לא אנחנו, זה התחרות. אני חושב שתחרות נפגעת, ושהיא יכולה להיות הרבה יותר טובה אם יעשו את התיקונים הנדרשים".