גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסק חי במחשכים

למה הדיווח החצי שנתי - במקום הרבעוני - פוגע במשקיעים?

דוחות כספיים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות כספיים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בתחילת החודש התפטרה עינת צפריר מתפקידה כדירקטורית בחברת קדימהסטם, המתמחה בטכנולוגיה של תאי גזע, בין היתר בפיתוח תרופה לטיפול במחלת ניוון שרירים ובסכרת. טוב. אירוע כזה מתרחש לא מעט, אבל לרוב עזיבות של דירקטורים נעשות יחסית בשקט, תחת ההסבר "לפי מיטב ידיעת התאגיד, הפרישה אינה כרוכה בנסיבות שיש להביאן לידיעת המחזיקים בני"ע של התאגיד". כאן זה היה שונה.

צפריר הסבירה כי עזיבתה באה על רקע מצבה הפיננסי הקשה של החברה וחוסר הדיווח על מצב זה למשקיעים. "הסיבה לסיום כהונתי היא שהחברה לא דיווחה כי היא במצב פיננסי קשה, וזקוקה באופן מיידי למימון נוסף לצורך המשך פעילותה כ'עסק חי'", מסרה, "ואם לא תצליח לגייס מימון נוסף, קיים חשש ממשי שהחברה לא תוכל להמשיך לפעול, מה שעלול להביא להפסקת פעילותה בזמן הקרוב".

האם זה ייתכן? האם החברה במצב פיננסי בעייתי, ואכן יש סכנה להמשך פעילותה כ"עסק חי"? נו, התשובה ודאי בדוחות הכספיים. אבל...אופס, אין דוחות לרבעון הראשון. רשות ניירות ערך החליטה כי היא מקלה על החברות הקטנות ומכבידה על המשקיעים, כשקבעה כי חברות עד גודל מסוים יכולות לדווח במתכונת חצי שנתית - רק דוח חצי שנתי ודוח שנתי. משהו כמו 150 חברות קפצו על ההזדמנות ואמרו למשקיעים בשפה פשוטה: "אתם לא מעניינים אותנו", וכך נוצר מצב שחברות במצב פיננסי בעייתי מתחמקות מדיווח רבעוני.

הדיווח הרבעוני הוא המינימום שבמינימום לחברות במצב רגיש, ומדובר על עשרות חברות כאלו ואף יותר- כמעט כל החברות בתעשיית הביוטק שנסחרת כאן הן חברות שחיות מהיד לפה - מגיוס לגיוס, כשמדי פעם זה לא מצליח, ואז החברה נעלמת מהנוף הבורסאי. זה טיב הביזנס שלהן, ודווקא החברות הללו יכולות לא לדווח למשקיעים על מצבן הפיננסי.

מוטב מאוחר מפעמיים בשנה

אז נכון, הכוונה של רשות ני"ע הייתה טובה - להוריד את הנטל מהחברות הקטנות שטובעות בים הרגולציה, לחסוך להן בהוצאות על הדיווח הרבעוני. אבל דווקא כאן נמצא המזור לבעיות - בוויתור על הדוחות שכל כך חשובים למשקיעים? האם לא ברור שהאינטרס של המשקיעים כאן הוא קריטי, ועולה משמעותית על התועלת של החברות בביטול הדוחות?

קדימהסטם היא רק דוגמה. דוגמה למצב שבו אנחנו פשוט לא יודעים מה קורה בחברה. גם כך הדוחות הכספיים מתפרסמים חודשים אחרי סוף התקופה המדווחת - חודשים אחרי הרבעון או סוף השנה (ורוב החברות מפרסמות בשבוע האחרון ואפילו בימים האחרונים המותרים). כלומר, לרוב היינו מקבלים מידע בסוף מאי על מה שקרה בחודשים ינואר-מארס (רבעון ראשון) - זה היסטוריה. השינויים העסקיים, הפיננסיים והתזרימיים בפירמות הם בסדרי גודל של ימים, אז לקבל מידע חודשיים אחרי סגירת התקופה? זה לא אידיאלי, אבל זה מה שיש.

עכשיו גם את זה אין. עכשיו אנחנו נקבל באוגוסט מידע על מה שהיה בינואר עד יוני. בזמן הזה חברות יכולות להיכנס למצב פיננסי בעייתי, ואפילו לא נדע על כך.

ההתפטרות של הדירקטורית צפריר מקדימהסטם הפילה את מניית החברה, אך החברה פרסמה צפירת הרגעה והסבירה כי הבעלים הביעו נכונות להמשיך ולתמוך בה ולהזרים 2.1 מיליון שקל. האם זה יספיק? לכמה זמן זה בעצם? החברה לא מסרה, אבל הדגישה את כוונתם של הבעלים להמשיך ולתמוך בקדימהסטם כפי שעשו בעבר. "בשנתיים האחרונות השקיעו בעלי עניין בחברה, כולל השקעה זו, סך של כ-13 מיליון שקל. כמו כן, בעלי העניין הביעו את נכונותם וכוונתם להמשיך ולתמוך בחברה לצורך פעילותה השוטפת, וכן הביעו את אמונם המלא בהנהלתה", נמסר. "החברה רואה בהתקשרות עם המשקיעים באופן של הנפקה הפרטית, ובכוונתם להמשיך לתמוך בחברה - הבעת אמון בה".

הכל טוב ויפה, אבל אין לנו באמת נתונים לדעת האם הכספים האלו יספיקו וימנעו מצב של הידרדרות פיננסית, שממנו חששה הדירקטורית. כן יש לנו אינדיקציות כי החברה במצב פיננסי לא מזהיר, במילים עדינות. בסוף חודש מאי דיווחה קדימהסטם כי בעל שליטה מעמיד לה ערבות בנקאית בסך של חצי מיליון שקל. אם לחברה היה כסף היא לא הייתה צריכה את הערבות הזו. באותו יום, אגב, החברה דיווחה כי היא לא תפרסם דוח לרבעון הראשון אלא תדווח במתכונת חצי שנתית. שני הדיווחים האלו נראים מנותקים, אבל הם קשורים קשר חזק - הערבות שנלקחה רק מחזקת את הצורך בדוחות כספיים רבעוניים.

האם נגמר לחברה הכסף?

על כל פנים, כדי לקבל את האינדיקציה הכי טובה חזרנו לדוח האחרון של קדימהסטם - הדוח השנתי של 2016. הוא אמנם מדבר על העבר, ולא בטוח שקצב צריכת המזומנים בעתיד יהיה כבעבר, ובכל זאת, השנה הקודמת מהווה אינדיקציה מסוימת לשנה הנוכחית. זאת ועוד - מהמאזן של סוף 2016 נוכל לגזור את יתרות המזומנים והנזילות של החברה.

ובכן, הדוח השנתי הכולל (לרבות תיאור עסקי התאגיד ודוח הדירקטוריון) חושף (באופן לא מפתיע) כי החברה בצרות פיננסיות. המזומנים שלה מסתכמים בהיקף כולל של 944 אלף שקל בלבד, וכן יש לה מזומנים משועבדים (למטרה ספציפית) בסך של 585 אלף שקל, ויש לה אשראי לזמן קצר מבנקים (ואחרים) בסך 1.9 מיליון שקל; ההתחייבויות לספקים ונותני שירותים הן בסך של 6 מיליון שקל; חובות לזכאים - 2 מיליון שקל. ההון החוזר של החברה - נכסים שוטפים פחות התחייבויות שוטפות, הוא שלילי - מינוס 8 מיליון שקל. המשמעות היא שהחברה צריכה מימון דחוף, אחרת לא ברור אם תוכל לשלם את החובות שלה לזמן הקצר, וזה עוד מבלי להתייחס להוצאות השוטפות שלה.

בהמשך התגלה גירעון בהון העצמי (ההתחייבויות עולות על הונה העצמי) בסך של 8.5 מיליון שקל. וזה עוד לא הכל - קיימת הערת "עסק חי" בדוח המבקר, כלומר כבר בסוף 2016 נקבע כי יש חשש גדול שהחברה לא תסיים את השנה הקרובה. ובמצב עניינים שכזה, אסור לתת לחברות שלא לדווח למשקיעים על מצבן. דמיינו שבנק שמלווה לחברה כסף - והיא במצב של הערת "עסק חי" - לא יקבל מידע שוטף ממנה. בפועל הוא כמובן דורש, ומקבל (אפילו בכל שבוע).

אז אנא - החזירו את הדוחות הרבעוניים, לפחות במתכונת חלקית, ולפחות במקרים מסוימים כמו מצב פיננסי בעייתי. המשקיעים חייבים את המידע הזה!

*** הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלו. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו

החברה תחת מיקרוסקופ

עוד כתבות

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הסקר ממנו עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● אחרי שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים ● המשקיע המיליארדר שסבור כי מפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב ● וגם: מה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

איילת אבו חלא / צילום: יח''צ

המנהלת שנוסעת בכל יום שעתיים לעבודה, תחת אש: "רצות מחשבות - מה יקרה אם ייפול עליי משהו"

היא גדלה בחברה הדרוזית "שבה בנות לא מתגייסות" אבל לא ויתרה על שירות, עשתה שני תארים במקביל לקידום בעבודה, והיום מנהלת משאבי אנוש בתנובה גליל, שמספקת מוצרים אפילו למקדונלד'ס ● "יש מטחים כבדים על קריית שמונה וזה תופס אותנו באמצע העבודה, אבל מג'נגלים" ● שיחה קצרה עם איילת אבו חלא

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלית שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 2.5 חדרים להשקעה בשכונת פלורנטין בתל אביב?

בשדרות וושינגטון בתל אביב נמכרה דירה בשטח של 55 מ"ר, עם מרפסת בשטח של 4 מ"ר, תמורת 2.93 מיליון שקל ● הדירה עמדה כ־4.5 חודשים על המדף והיא מושכרת תמורת 7,400 שקל לחודש ● "ניסינו להגיע למחיר שמייצג את מחיר השוק פלוס כמה אחוזים - אך לא ברמה שתיצור אנטיגוניזם" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

רכשה מגרש בלי לבקר בו, וגילתה שחלקו סופח למגרש שכן. מה נקבע בביהמ"ש?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

בשיחות לקראת הוספת ChatGPT לאייפון / צילום: צילום מסך מאתר אפל

אפל מתקרבת לעסקה: צ׳אט GPT יוטמע במערכת ההפעלה של אייפון

השיחות מול גוגל עוד לא הסתיימו, אבל אפל ו-Open AI עושות סימנים של סגירת עסקה שתאפשר לאפל להטמיע את צ'אט GPT במערכת ההפעלה הבאה

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

חומת הבטון בכבישי הצפון. נראית כמו מעבר גבול נטוש / צילום: בר לביא

במטולה מזהירים: "אל תעמדו קרוב מדי לחלונות, אתם מטרות נוחות"

רגע אחרי שהגענו למטולה, המציאות התחלפה: "רוצו מהר למרחב המוגן, יש פצמ"רים", צעק לעברנו ראש המועצה ● בהמשך עצרנו בכפר גלעדי, שם פגשנו קיבוץ רפאים ותושבים שמתחננים שישמעו אותם: "המדינה איבדה שליטה עלינו, יש תחושה שאנחנו לבד בחזית" ● תכננו להמשיך לסייר בגבול הצפון, אבל לאש חיזבאללה היו תוכניות אחרות

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בתל אביב; מדד הביומד יורד בכ-1.5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM