נחשפו נתונים מבהילים על תאונות הדרכים בכבישי ישראל

עד לשנת 2012 חלה ירידה הדרגתית במספר ההרוגים כתוצאה מתאונות דרכים בכבישי ישראל ■ אלא שמאז עולה הנתון הזה בצורה חדשה ומדאיגה, ובשנת 2017 הוא עשוי לקבוע רף חדש ומדאיג

ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי
ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי

שלום וברוכים הבאים לחדשות הרכב, והיום: סיכום חצי שנה קשה בכבישים, פורשה עושה שרירים, אסטון מרטין עושה דיאטה, טסלה שלוש החדשה עושה אדווה וביקור מרגש בפסטיבל המהיר בעולם.

אנחנו נמצאים במחצית הדרך של שנת 2017, ולצערנו הנתונים מראים כי יותר ויותר אזרחים ישראלים נהרגים בכבישים. אם בתקופה המקבילה אשתקד נהרגו 182 אזרחים, השנה קיפחו את חייהם לא פחות מ-194 אנשים, עלייה של 7% על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות הדרכים. ובל נשכח כי נתון זה עוד צפוי, לצערנו, לעלות, בשל פטירות מאוחרות של פצועים מתאונות דרכים. קצב ההרוגים, באם ימשיך כך, צפוי להגיע קרוב לרף 400 הרוגים!

ואפילו אם הוא נתון פסיכולוגי שאינו בעל משמעות, לא היינו מעוניינים לעבור אותו. לצערנו, גם לא ניתן להתנחם בירידה בכמות תאונות הדרכים הקטלניות שאירעו בישראל בתקופה זו, עם 171 תאונות דרכים שהן עלייה של 8%. על פי הנתונים, במגזר היהודי נרשמה ירידה של 11% במספר ההרוגים בתקופה זו, אלא שמנגד נרשמה עלייה של יותר מ-50% במספר ההרוגים במגזר הערבי. אותו מגזר, אגב, מהווה כ-20% מכלל אוכלוסיית מדינת ישראל, אך 34% מההרוגים מגיעים ממנו. מעל ל-7% מקרב ההרוגים מוגדרים כזרים, כלומר, לא אזרחי מדינת ישראל.

נתון מדאיג מאוד בקרב האוכלוסייה היהודית בארץ, נוגע לאלה שחצו את גיל 65 ומהווים 9% מהאוכלוסייה בסך-הכול, אלא ש-24% מקרב ההרוגים בתאונות הנם בקבוצת גיל זו. 39% מקרב הולכי הרגל ההרוגים גם שייכים לקבוצה זו. ששת החודשים הראשונים של השנה היו קשים גם לאוכלוסיית רוכבי האופנועים, שרשמו נתון עגום של 31 הרוגים, עלייה של תשעה הרוגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

אז נכון שאפשר לשחק עם הנתונים ולהוכיח שדווקא יש ירידה בנפגעים ביחס לגידול האוכלוסייה, מספר כלי הרכב והנסועה, אבל אפשר גם להתווכח נוכח מדיניות הרשויות במלחמה בתאונות הדרכים והאמצעים בהם הן נוקטות, מי אמר מצלמות מהירות? בשורה התחתונה, לנוכח מספרים עגומים אלה אין לנו אלא לדאוג לעצמנו ולקרובינו, ולדאוג לעשות כל שאנו יכולים כדי לא להצטרף לסטטיסטיקה הכואבת. וזה אומר - תתמקדו בנהיגה, תנו זכות קדימה להולכי רגל, ואל תגידו לי זה לא יקרה, כי זה עלול לקרות לכולנו.