תגובות לפס"ד הדסה: "התוצאה לא טובה, אפשר היה גם אחרת"

שופטי בג"ץ דחו אמש סופית את הדרישה לפתוח מחלקה המטו-אונקולוגית לילדים בבי"ח שערי צדק כפתרון למשבר בבי"ח הדסה ■ ההחלטה מעוררת קורת-רוח במשרד הבריאות - ותסכול עמוק בקרב הרופאים והורי הילדים

בי"ח הדסה עין כרם / צילום: איל יצהר
בי"ח הדסה עין כרם / צילום: איל יצהר

בתום 3 דיונים ארוכים ולאחר חודשים של חוסר ודאות, בג"ץ דחה אמש (א') באופן סופי וכצפוי את עתירת הורי הילדים מבית החולים הדסה, שביקשו לחייב את משרד הבריאות לפתוח מחלקה המטו-אונקולוגית לילדים בבית החולים המתחרה שערי צדק.

השופטים - נעם סולברג, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן - הסבירו כי לא מצאו עילה להוציא צו המורה על פתיחת מחלקה חדשה שכזו, על אף התפטרותם הקולקטיבית של רופאי המחלקה בהדסה.

שופטי בג"ץ חזרו על הצעתם שלפיה 2-3 מהרופאים המתפטרים ייקלטו במרפאה הקיימת בשערי צדק ויועסקו שם עד סוף השנה בלבד, וזאת אך ורק לצורך טיפול באותם חולים שטופלו קודם לכן בהדסה ולא בחולים חדשים - הצעה שנדחתה הן על-ידי ההורים, הן על-ידי הרופאים המתפטרים והן על-ידי שערי צדק.

"בכך הסתיים טיפולנו בהליך זה", חתמו השופטים, כשהם מביעים תקווה כי בסופו של יום ימצאו הצדדים את הפתרון המיטבי למען הילדים החולים. "הסבל והמצוקה שהביעו לפנינו ההורים שילדיהם נאבקים במחלה הארורה נוגעים ללב", הבהירו השופטים, אולם הם לא מצאו לנכון כאמור להיעתר לדרישה שביקשה כי הילדים יטופלו רק בירושלים ולמעשה רק בשערי צדק.

בעוד שבמשרד הבריאות הביעו קורת-רוח מהחלטת בג"ץ, בקרב הורי הילדים והרופאים המתפטרים נרשם בעיקר תסכול עמוק. "הסירוב של משרד הבריאות היה לא ענייני ולא מקצועי", אמרה היום (ב') ל"גלובס" עו"ד ארנה לין, שייצגה את הרופאים המתפטרים. "הסירוב הזה לא נומק ולא נערכה עבודת מטה, שלא לומר בדיקה כלשהי לגבי נחיצותה של מחלקה נוספת כזו בירושלים, ובוודאי בנסיבות של משבר קשה כל-כך", היא טוענת.

לדברי עו"ד לין, בית המשפט צריך היה להוציא צו על-תנאי בעניין, מה שהיה מאפשר לבקש מהצדדים פרטים נוספים ולהראות לבית המשפט שהסירוב אינו מטעמים מקצועיים ולא מטעמי מדיניות רפואית.

"נוסח הצו על-תנאי שהוציא בג"ץ (מתווה הפשרה שהציעו השופטים - ש.נ) חרץ את גורלה של העתירה", אומרת לין. "הוא כלל הגבלות שלא ניתן להשלים איתן מבחינה רפואית על-פי החוק, והוא איפשר למשרד הבריאות למנוע שוב, מטעמים לא ענייניים, גם הרחבה של היחידה הקיימת בשערי צדק.

"להגבלות שעליהן החליט משרד הבריאות התנגדו כל אנשי המקצוע, שערי צדק, הרופאים, ההסתדרות הרפואית וגם ההורים. התוצאה היא שהרופאים לא יוכלו לעבוד בשערי צדק, וההורים יצטרכו לנסוע לתל-אביב כדי לקבל טיפול רפואי ראוי. אפשר היה גם אחרת", היא מסכמת.